Första natten i tält med fyraåring

Tyvärr har jag inte haft råd att köpa bätre liggunderlag ännu, så jag får se hur vi löser den biten. De jag har är uråldriga och tunna.
/Andreas

Det är möjligt att du är riktigt, riktigt luspank men Biltema har femtonmilimeters cellplastliggunderlag för typ en femtiolapp. Kör som vanligt. vik det dubbelt eller klipp på mitten (tvären) och superlimma ihop för trettio mlimeter cellplast...
 
Det där med träkniv låter som en bra grej, det ska jag ta efter.

Jo, jag gjorde en åt henne eftersom hon blev så nyfiken på min kniv. Det var bättre att hon fick en egen, ofarlig än att hon ska bli allt för nyfiken på min vassa. När vi är ute på små promenader och jag brukar sitta och karva på något sätter hon sig brevid och gör likandant. Jag gjrode en liten sked till henne också, men den var tydligen inte alls lika kul.

Vad gäller leksaker tror jag inte det finns någon anledning att ta med för mycket. Hon trivs jättebra med "kniven", hinken och sina rödvita gummistövlar. Gossedjur och´-filt är naturligtvis nödvändigt, så det får hon ta med sig.
Jag har en mini-maglite också som jag tror jag ska ge henne när vi går ut. Dels för att det kan vara bra att ha i mörkret, dels för att hon tycker det är kul men också för att det ge mig en anledning till att köpa en ny ficklampa till mig själv. :)
 
Det är möjligt att du är riktigt, riktigt luspank men Biltema har femtonmilimeters cellplastliggunderlag för typ en femtiolapp. Kör som vanligt. vik det dubbelt eller klipp på mitten (tvären) och superlimma ihop för trettio mlimeter cellplast...

Du har naturligtvis rätt. Det blir antingen så, eller så plockar jag fram en gammal badluftmadrass från gömmorna.
 
Tyvärr blev det inget med tältningen den här helgen. Dels beroende på jobbet, men främst den hårda blåsten. Vill inte att lilltjejen ska bli avskräckt på sin första tälttur så jag avvaktar tills vädret är något bättre och när det är lugnare på jobbfronten. Siktar på nästa helg i stället.
 
Hm har inte följt tråden så noga, men det där med vädret;

Det blåste ju bra på många ställen igår och ännu mer i förrgår.
Hösten är verkligen här, och jag kan konstatera att det ibland är kallare än man tror. Själv förs jag i tält redan för ett par veckor sedan. Naturligtvis i vanlig ordning för att jag lite korkat underskattat kylan och bara hade sovsäcken liggande över mig, men lagom när man var trött och kall så fick man rätta till det på småtimmarna.

Önskade mig även senare en varmare säck - så mitt tips är att ta med tillräckligt med varma saker. Om man inte kan välja fritt på diverse sovsäckar finns det alltid annat att komplettera med om man inte har så höga krav på att allt ska vara ultralätt.
 
I helgen blev det av

Första tältnatten för min dotter, två år och sju månader. Det gick bra, som väntat.
Mormor & morfar sov i husvagn, strax utanför Vara. Vi anlände på lördag eftermiddag, gick in i skogen och satte upp tältet med en gång. Tjejen blev förtjust och sa att hon ville sova där.
Därefter gick vi tillbaka til husvagnen för att äta middag. Det hela drog ut på tiden, en kompis till henne dök upp och vi lät flickorna leka lite, och det hann bli mörkt. När jag, min dotter och hunden begav oss ut i skogen igen var det riktigt mörkt. Här blev jag lite orolig att hon inte skulle våga, vi traskade ju rakt in i en kolsvart, snårig skog. Men det visade sig inte vara några problem, pappas hand och en ficklampa räckte för att hon skulle bli trygg.
Därefter var det inga problem att sova. Jag hade lagt en massa granris under tältet för säkerhets skull och det var ganska behagligt därinne. Min dotter krånglade sig dock ur sovsäcken och la sig bredvid hunden, på hans liggunderlag. Hon sa att hon hade frusit lite när jag frågade henne på morgonen.
När vi vaknat låg vi en stund och läste böcker som jag hade tagit med. Sedan gick vi ut och åt gröt, gjord på spritköket. Det tyckte hon inte var en höjdare. Sedan gick vi tillbaka till husvagnen och väckte mamma, mormor och morfar.

Det hela blev väldigt lyckat och förutom gröten var det inget som avskräckte henne från fler tältnätter. Jag är imponerad av hur hon promenerade rätt ut i skogen, trots att det var helt svart ute.

Lärdomar till nästa gång:
* Knäpp ihop sovsäckarna, så att jag märker om hon kryper ur.
* Tag med bättre frukost, kanske bacon, korv och/eller ägg.
* Packa mindre, jag tog med lite extra för "säkerhets skull".
* Gå ut innan det bli mörkt, allt bli lite enklare om man ser ordentligt.
* Ha med lampa, lyckta el dyl som kan lysa upp området närmast tältet. Själv fick jag låna med mig en sån där uppladdningsbar lampa med solceller som man trycker ner i jorden. Det uppskattades mycket av min dotter.
 
Jag upprepar ett tips som funkade för oss, en liten fleecefilt att ha som täcke på halvöppen sovsäck. Vad gröt anbelangar, är hon inte liten nog för Sempers gröt? Blanda med vatten så e den färdig.
 
VILKEN Sempers gröt är det ni pratar om? De har ju en hel uppsjö olika.

Fruktgröt fullkorn lär väl inte en 2-3-åring vara för stor för? (Fast den kanske inte går ner...)
 
Jo, jag hade allt med mig en extra filt till tösen. Spelar ingen roll när hon är som nn liten orm på natten och ringlar iväg åt alla möjliga håll. Därför tror jag det är bäst att ha henne nära, då märker jag åt vilket håll hon ringlar.
Samma med gröten. Hon är ingen vän av gröt, oftast. Ibland går det bra. Jag tog en chansning den här gången och den gick inte hem. Nu vågade jag chansa eftersom det inte var långt att gå om hon ville ha något annat. Således blir det ingen sempergröt heller. Om jag i stället har med lite mer "riktig mat" till frukost blir ju själva tillagningsmomentet roligare (hon gillar att hjälpa till i köket).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.