Första natten i tält med fyraåring

dubbelsäck...

jag har en vuxen med vänsterlås och en vuxen med höger...och så sätter jag ihop dem och sover i "samma säng" som den lille...då slipper man att den lille hittar vilse i den stora säcken alldeles ensam och inte kommer ut och drömmer mardrömmar och ligger längst ner...jag brukar ju ligga med knäna under liksom...så att den lille ligger någorlunda där uppe i säcken och inte halkar ner...annars kan man alltid knyta ihop där nere lite för säkerhets skull...kudde i sovsäcken är bra också...då känns det lite mera hemma...med sin egen kudde o gossedjuret så blir det förhoppningsvis bara mysig sömn...har den lille slutat kissa på sig på natten är det tyvärr lätt hänt att olyckor händer i sovsäckar när det blir varmt och svettigt...så det skadar inte med blöjor...annars kan man ha sovtäcke om det är en väldigt varm natt annars...lycka till igen! och ha det så kul:)
kram om du vill från anna
 
I någon sovsäckskatalog (Caravan?) för sådär 30 år sedan förslog man att man skulle knyta åt sovsäcken med en rem (utvändigt) när barn sov i en ”vuxensovsäck”.

Vitsen var om jag minns rätt, att det är mindre luftvolym som ska värmas upp. Sätter man ihop 2 sovsäckar med blixtlås tappar man som vuxen finessen, att man kan öppna sidan och ventilera om det blir för varmt på natten.

Jag tältar bara på sommaren (juni-augusti) och då är det skönt att kunna reglera värmen om det är för varmt med stängd sovsäck.

Per Brune
 
min vits...

...att knyta ihop är av andra skäl än värmen...ett litet barn...kryper gärna neråt istället för uppåt av nån mystisk anledning...och sen vaknar barnet längst ner i sovsäcken...kan inte komma ut...mitt i natten...i nån mardröm...och får panik...det är därför jag försöker knyta eller stoppa i saker längst ner så att den lille inte ska hitta vilse neråt i säcken...antingen knyta...eller lägga något tungt på där nere...som tex ryggsäcken...eller...lägga i nåt i säcken...som tex kläder...så blir säcken kortare...men...det är som sagt bara för att jag tycker det funkar bäst...var och en får komma på sitt sätt...sen är alla olika också...det finns alltid logiska förklaringar till saker...sen finns det de som jag...som bara kör med mamma instinkten liksom...men du har klart en poäng där...det blir varmt...det blir svettigt...men man kan öppna där uppe...bara man ser till att ha myggnät...eller att man inte har släppt in några mygg innan man lägger sig...hälsar anna
 
Myggfritt

Myggfritt ska inte underskattas. Det räcker med en enda mygga för att förstöra nattsömnen (gäller även hemma)

Per Brune
 
Vid myggbett på barn.

Låt inte ungarna ta tavegyl. Ta Zetericin/Clarityn istället. Detta för att Tavegyl kan ge trötthet och är/har varit Triangelmärkt medicin.
Skulle de fåt bett eller liknande som smärtar kan man använda sig av hydrokortisonsalva. Brukar funka bra om man smörjer på det i tidigt skede. Xylocaingel hjälper mot smärtan då detta är bedövningssalva.
 
Det där med dubbelsäck lät som en god idé faktiskt, jag insåg just att barnsäcken är urvuxen, och då måste jag ändå köpa en ny sovsäck. Lika bra att satsa på en fullstor eller?
Tack som sagt!

Vi hittade en barnsäck, Haglöfs Zleep Junior till ett fint pris. Den är 150cm lång och borde räcka in på lågstadiet... Vi knyter av den på lämplig längd med ett packband.
Eftersom vi är nyhemkommna från en vecka i tält kan jag rekommendera att man har med sig en liten filt. Nu är ju Zleep kanske en för varm säck för sommaren(extrem: hon +4, han 0) och min son en varm unge så en svalare säck kanske kan användas stängd men vi har upptäkt att sömnen blir bättre med halvöppen säck och en liten, tunn fleecefilt som halvtäcke. Lättare att rätta till, svalare, mindre risk för nattpanik i en trång säck.
 
Om det inte är för kallt (>5 sisodär) så har jag tagit med min rejäla dunsovsäck och använt som täcke till både mig och min dotter (6 år). Det fungerade jättebra när vi var uppe vid Grövelsjön och vandrade i sommras. På så sätt så behövs ingen extra sovsäck utan det räcker med en vilket håller nere vikten och man behöver inte krångla med avknutna sovsäckar o dyligt.

Annars så tycker jag inte att det behövs något särskilt utom att man tar med sig mat som barnet verkligen gillar för det går åt mycket energi om man vandrar någon längre sträcka (upp till 10 kilometer/dygn fungerar med min dotter). Och ett favoritkramdjur är jättebra. Jag gick några timmar och "pratade" favoritkramdjuret för att hålla uppe motivationen. Sagor, sånger och berättelser om hur det var förr är annat som kan vara bra för att hålla uppe motivationen om det är några kilometer kvar till lägerplatsen :)

/Calle
 
Dra inte med för mycket grejer! Låt barnet välja något favoritgosedjur och någon liten godnattsagobok om du tror att det behövs. Mina råd annars är att låta tältandet i sig vara det roliga. Dra inte iväg för långt så att barnet upplever att utflykten bara består av att gå, gå och gå, för att sedan gå, gå och gå samma väg tillbaka dagen efter. På en tältnatt har man fullt upp ändå. Låt barnet vara med och sätta upp tältet, göra iordning sängplatserna och maten. Och låt honom/henne använda kameran och ta vackra bilder.
 
Dags för första tältnatten för min dotter

Till helgen hade jag tänkt prova att sova med äldsta dottern i tält. Hon är drygt 2,5 år.
Mormor och morfar ska ut en sväng med sin husvagn och då följer min familj med. På så sett kan jag och min dotter gå iväg för oss själva och sova i skogen, fast ändå ett stenkast från mamma, lillasyster och mormor och morfar. Vi ska göra ett försök i alla fall, om det visar sig när vi väl är där att hon inte vill tälta så får sova i husvagnen i stället. Tänker inte tvinga henne. (I så fall får jag väl sova själv i tältet och visa henne att det inte är någon fara.)
Har ingen barnsovsäck, men kommer att snöra ihop en vuxensäck på mitten åt henne. Tyvärr har jag inte haft råd att köpa bätre liggunderlag ännu, så jag får se hur vi löser den biten. De jag har är uråldriga och tunna.

Tjejen har en egen kniv (som pappa gjort i trä) som hon alltid vill ha med sig när vi går till skogen och hon bär alltid med sig en hink. Hon samlar på barr, kottar och allt möjligt roligt hon hittar. Sedan brukar hon laga mat med hjälp av kniven.
Det kommer också bli ett utmärkt tillfälle att inviga henne i mat tillagad på stormkök.

Jag ser fram emot detta och hoppas att allt går bra. Tackar för några av de fina tipsen jag fått i den här tråden.
Återkommer med rapport efter helgen.

/Andreas
 
Kul!
Låter som en bra plan. Hoppas hon nappar på att sova i tältet (man vet ju inte med småfolk, det beror ju mycket på dagsform).
Det där med träkniv låter som en bra grej, det ska jag ta efter.
/ sandskädda med två (3 år och 1,5 år) som ännu inte testat tältning
 
Jag tycker inte att det behövs leksaker med. Grejen är väl att vara ute i naturen, och där finns 1000-tals saker för barnen att upptäcka och leka med. Bara att springa omkring brukar uppta hela dagen + kvällen. Kanske lättare att ta med bägge barnen? Då har de varandra att leka med.

Att grilla är ett säkert kort! Finns det ngt mysigare än en lägereld i skymningen?!

Hoppas ni får trevligt!

:)
Anna
 
Jag tar inte med vanliga leksaker utan enbart sâdana som har med själva tältningen/frilufsandet/klättringen att göra:
- pannlampa
- vanlig ficklampa
- obs: nân form av belysning i tältet är viktigt när det plötsligt blir kolsvart!
- spade eller liknande att gräva lite med.
- dricksflaskor att fylla och greja med
- sovsäcken bör knytas med band sâ att barnet ej rutschar ned (om det är en stor säck)
- en bok att läsa innan barnet ska sova är inte fel
- eventuellt nât kramdjur
- klätterprylar för att klänga lite dagen efter
- god mat!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.