Kebnekaise med 4 åring?

Undrar om någon har tips/info ang att vandra till keb samt bestiga berget?
någon som har erfarenhet av denna tur...

Tänker bo på stationen samt bära min dotter då hon blir trött..
 
Visst är det möjligt, men du bör ha väldigt bra väder. Och det blir betydligt lättare om det är torrt.

Men jag kan inte låta bli att undra varför.

Det faktum att du ställer frågan gör mig tveksam till om du verkligen bör försöka.
 
Givetvis så blir det under sommar säsongen där uppe,

Varför skulle jag inte ta med henne , förra sommaren var hon 3 år och då vandrade vi upp till låkkta stugan med mellanlandning tältade på vägen upp..då gick hon en hel del och när hon var trött så bar vi hon så hon fick vila..

Hon är väldigt van att promenera aå jag ser inga hinder det får ta den tid det tar...

Varför jag slänger ut en krok här är väl endast för att få lite tips om turen eller om ngn gjort liknande...

Man skal inte stanna hemma bara för man har barn de sitter inte fast i huset , de är rätt flexibla ...

MVH
 
Mina ungar har varit med på längre fjällvandringar sedan 4-årsåldern. Besteg Keb tillsammans med dottern då hon var 7. Inga problem. Det enda att tänka på är väl att ha med sig någon form av vindskydd (tält/vindsäck) att kunna krypa in i ifall vädret blir dåligt eller trötthet faller på.

God tur!
 
Man kan åka en snabb båt en del av sträckan mellan Nikkaloukta och Keb, och det är nog kul för en fyraåring, och sedan finns det många fina ställen på kort avstånd från stationen, bl a flera vattenfall som är ganska spektakulära. Toppen tar ca 10 timmar att bestiga och gå ned för, med tuff blockstensterräng som är krävande för knän och lår, så det kan bli tungt med en fyraåring på ryggen, men varför inte pröva...? Jag skulle dock ta en lättare topp om jag skulle släpa på min son. Den västra leden är längre men säkrare än den östra, tala med personalen om vad de rekommenderar. / Lycka till,Jacob
 
Är inte säker, men jag tror inte att de (STF) rekomenderar att ta med så små barn upp på berget. Skulle nog prova med en något mindre topp.
 
Ser i för sig inget hinder att gå västra.. Den är ju bara lång. Inga glaciärer, och inte speciellt exponerad.
När jag var där uppe, fyra år sen mötte jag en kvinna med sin dotter på toulpagourni (eller hur det nu stavas) Hon sa att personalen på stationen helst inte ville att man gick upp där med små barn.
Men som sagt, mitt minne är inte att lita på och STF ska ju inte tänka åt en..
 
Varför man inte ska ta upp en 4-åring på toppen.

- Jag har gjort ca 1600 m med en 1 åring på ryggen upp och linbana ned. Torrt väder och underlag.
- Jag har gjort 1400 m retur på 5 h med en 9-åring, Sol och torrt.

Inget var direkt planerat och det råkade bara bli så.

Därför skulle jag inte numera planera eller räkna med en toppbestigning av Kebnekaise då jag inte kan veta i förväg hur omständighetererna är.

Men är man där och omständigheterne är bra så varför inte börja gå uppåt.

Men skäl till att inte gå.

- Jag tycker det är skoj att berätta för min son hur jag bar honom i bergen, men min son är det ganska likgiltigt. Därför är det inte så viktitg för din dotter att ha varit uppe på keb. Hon tycker säkerligen att det är roligare nere i dalen.

- Bestigningen av 2400 meterstoppen har sonen väl i minnet och det är ok så. Nu råkade det bara bli så. Men hade vi tagit ledigt, åkt tåg i flera timmar gått och slitit och det sedan varit regn och man inte kunnat gå upp är det ju lite träligt.

- Då jag var ca 12-13 år tillbringade jag en midsommarafton halvägs upp på lillsylen i snöglopp med min far. Han påstår i allafall at det var lilsyslen med det var så dimmigt att man kan inte vara riktigt säkert. Ok, det är ett minne för livet det också men din dotter kommer inte ens ha ett gott minne av ett bra försök som inte lyckades.

- Av din fråga gissade jag att du själv inte varit på en liknande tur. Kanske har jag fel. Men om du inte gjort något liknande på 'egen hand' är det kanske bra lite återhållsamhet när det gäller en sån tur trots allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anna o bella Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring Barn och friluftsliv 6
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
rajkon Abisko- Kebnekaise Barn och friluftsliv 10
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Micke_k_d Premiär tur med 3 och 5 åring i Grövelsjön. Barn och friluftsliv 1
josohl Smidig flytväst för 1,5 åring? Barn och friluftsliv 8
Tord Hoppe Vandra Sörmlandsleden, etapp 3 med 6,5-åring? Barn och friluftsliv 2
jsandberg Vandra i alperna med 1 åring Barn och friluftsliv 4
Louise Ö Vilken fjällstation med 3-åring? Barn och friluftsliv 20
enrasmus storulvån-blåhmmaren med 10-åring? Barn och friluftsliv 5
padth Endagsvandring med 3- och 7-åring, någonstans mellan Göteborg och Stockholm Barn och friluftsliv 4
Stiffmeistern Pappa med 4 åring i Nordvästskåne Barn och friluftsliv 0
Karolina P Grövelsjön med 3-åring och gravidmage Barn och friluftsliv 12
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Mikaela Löfgren Hösttur med 1 åring? Barn och friluftsliv 9
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
skogenlight Sommar i fjällen med 4-åring Barn och friluftsliv 27
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
lackerbiten Sova i Vindskydd med en 4 åring? Barn och friluftsliv 12
A Lo Fjällräven Classic med 11 åring Barn och friluftsliv 8
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
Helilly Sälja in fjällen för 1-åring och förstagångsvandrare Barn och friluftsliv 6
041102 Aktivitet med 9-åring Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
BILLY_L Att göra vid tältning med 4-åring Barn och friluftsliv 9
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
umevargen 6-åring i fjällen Barn och friluftsliv 10
ehn Ute efter cykelrunda med tältning för 11-åring Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.