rädd för rovdjur... finns det knep?

Många är ju rädda eller tycker att det känns obehagligt att gå ut i skog och mark om det finns björn eller varg (eller lo) i området.
Jag studerar på Designhögskolan i Umeå och håller på med mitt ex-jobb (10 veckor) där jag angriper problemet ovan. Målet med mitt projekt är att utforma en produkt som gör att man kan känna sig tryggare ute i naturen. Det vanligaste är kanske att man för något oväsen (bjällror, pratar...) för att inte behöva överraska nåt djur, men det finns kanske andra knep..?
Bl a genom att ta in synpunkter från de som är rädda och osäkra men oxå från de som känner sig hemma och trygga i skogen hoppas jag kunna nå en så bra lösning som möjligt..

Tacksam för synpunkter.

Anders
 
Björnspray

Björnpray är väldigt populärt här i Canada. Har inget själv men har en polare som inte går en meter utan sitt spray...
 
Vid lindrig symptom på björnfrossa drar jag till med "röda stugor tåga vi förbi", så blir det aldrig någon riktig frossa. Kanske ett litet inplastat sånghäfte vore något?;-)

Raskesven
 
Oavsett vad du designar för pryl så vore det inte fel med en liten informationsfolder som beskriver djuren och deras beteende, hur man skall uppträda och röra sig i skog o mark om man är rädd för att träffa på djur etc.
Du bör oxå varna för älg i foldern.
 
Något som säkert skulle göra en björn bindgalen vore om jag gick och "sjöng".

Håller med tidigare inlägg, information och så mer information.
 
En pinne + en rejäl tall

Jag och min kompis blev för 25 år sedan jagade av en folkilsken älgko (hästar är små) när vi var i skogen och tränade terränglöpning. Carl Lewis skulle ha varit avundsjuk om han sett mig springa (400 m med flygande start). Ett för alla okänt världsrekord i terränglöpning ;)