Barnmat, hur skippa glasburkar?

Torkade linser är väl det enklaste, det finns ju sådana som sväller på 5 minuter. Dessutom kan man ju finfördela det mesta här i världen och vinna tillagningstid. Kör torra linser i en matberedare eller pulvrisera på annat sätt och addera en tesked eller två till hett vatten så borde det vara ätklart när vattnet svalnat till barnmatstemperatur. Vatten är alltid tungt och oftast onödigt att bära.

Jörgen
 
NUI; sa:
Torkade linser är väl det enklaste, det finns ju sådana som sväller på 5 minuter. Dessutom kan man ju finfördela det mesta här i världen och vinna tillagningstid. Kör torra linser i en matberedare eller pulvrisera på annat sätt och addera en tesked eller två till hett vatten så borde det vara ätklart när vattnet svalnat till barnmatstemperatur. Vatten är alltid tungt och oftast onödigt att bära.

Jörgen

Annars finns det ju färdigt pulveriserade ärtor/bönor i form av kikärtsmjöl resp. sojamjöl.
 
Håller med om att det inte är någon idé att vakuumpacka, en burk som varit öppnad kastar man efter ett dygn (i kylskåp).

Varför inte köttfärs?
Är det inte bra att barnet blir hård i magen, går ju mindre blöjor då? :)
Nåja, skämt åsido, min lilla tjej var runt 1,5 då vi vandrade i sommras och hon fick inte några problem av torkad mat. Hon åt torkad köttfärs, torkad kyckling, gravat/rökt renkött och omelett på ölkorv och torkat ägg. Glömde ju varma koppens fruktsoppor, gärna jordgubb&vanilj.

Om det är till sommaren ni ska ut kanske barnet har hunnit vänja sig mer med vanlig mat.

Men jag skulle nog ta med den mat barnet är van att få hemma, så det inte blir gråt och matvägran.

/Ulf
 
Det slår mig att en annan suverän proteinkälla som väl är magvänlig det är torkade ägg. Finns ju trådar här på Utsidan, jag fick själv tips häromåret.

Bara att vispa ägget/äggen och lägga på bakplåtspapper i ugn. 50 grader och luckan på glänt. Varmluft är bra.

Jörgen
 
1.5 år är äldre än det här barnet. Då äter de ju helt vanlig mat, typ. Det här barnet blir mittemellan amning och vanlig mat, det är det som är kruxet.

Soja tror jag som sagt inte på, det är hemskt starkt. Men äggpulver kan definitivt vara värt att titta närmare på! Att mixa torra linser är nog en fin lösning. Då kan man varva med äggröra och linsröra så blir inte maten tjatig.

Tack för alla fina tips!

//Frida
 
Jag skulle skippa alla experiment med linser/bönor (rysare för magen) och köra den torkade köttfärsen + komplettera med ngt som sätter fart på magen om det blir hårt (förslag: torkad frukt, messmör, olja i vällingen, kiwi, pepparkakor, laktulos).
Men som du skrev själv i ett av inläggen, jag skulle testa av dieten hemma ngn dag för att se vad resultatet blir.
 
Linser kan man ge till bebisar. Det är dessutom väldigt milt för magen. Prova nästa gång du är magsjuk! Man blir förvånad.

Linser är inte samma sak som bönor. De är inte ens släkt...
 
^_^; sa:
Linser kan man ge till bebisar. Det är dessutom väldigt milt för magen. Prova nästa gång du är magsjuk! Man blir förvånad.

Linser är inte samma sak som bönor. De är inte ens släkt...

De tillhör alla familen ärtväxter, så visst är Lens culinaris släkt med andra ärtväxter och bönor! Hur "snälla" resp. ärtväxt är mot magen beror på vad för kolhydrater de innehåller.
[Ändrat av KLAGER 2007-02-26 kl 06:35]
 
linser o så'nt...

Skulle vara intressant att höra hur det gick i slutändan?

Sedan är det faktiskt lite fascinerande att läsa hur många tar så för givet att vi kan äta kött, och det redan tidigt i livet, medan vegetabiliska proteinkällor upplevs som potentiella faror som måste rättfärdigas. Eller övertolkar jag? Många miljoner människobarn växer sig friska och starka utan kött, och blir de sjuka eller undernärda så är det inte köttbristen det beror på.

Att sedan mat är vanebildande för öga, hjärna och mage är ju en annan sak; både den som fått korv och kokakola innan den ens kan gå och den som fått linsröra och fruktjuice blir väl lika irriterade om de plötsligt får byta rätter med varandra...
 
Re: linser o så'nt...

naturbarn skrev:
Eller övertolkar jag?

Du övertolkar. Jag skulle inte trycka i min unge kött eftersom han bara är 5mån. Man är försiktig med allt i början, protein är inte lättsmält!

Som förälder är man nöjd att hitta mat som är praktisk, ger näring och som barnet äter frivilligt. Funkar veg så kan det vara praktiskt om man slipper glas att släpa på. Man vill ju variera kosten med kött också men det kan man göra hemma!

/Andreas

(ger mig inte in i köttdebatten)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanm01 Barnmat i mattermos Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.