Barnmat, hur skippa glasburkar?

Jag och en kompis (som har barn) tänkte företa oss en vandring. Barnet kommer vara i åldern då de både äter vanlig mat och ammar. Vi har diskuterat mycket och kommit fram till att gröt och välling plus ammande lär fungera. Men som komplement kan en burk barnmat per dag behövas. Då skall det vara något som innehåller proteiner, typ kött alltså.


Jag hade kvar torkad köttfärs från förra turen som jag tillagade och bjöd på. Jag klarade det fint, men min kompis blev hård i magen och det blev barnet med... Alltså verkar inte torkad köttfärs vara något bra alternativ. Man vill ju inte mixtra med den lilla barnmagen för mycket.


Helst skulle man ju vilja tömma barnmatsburkarna i små plastpåsar, för att slippa glasburkarna. Men då kommer de att bli dåliga! Ska man försöka vakuumpacka maten i plastpåsarna? Jag har ingen lust att köpa in en vakuumpackare för 2.500 kronor för att bara använda den en enda gång. Se den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40054#post286266


Kan man gå till en mataffär och be dem vakuumförpacka maten mot en mindre summa pengar? Eller ska man göra nån helt annan lösning?


Är tacksam för alla tips!

Bästa hälsningar
//Frida


PS: Vi kommer att gå cirka fem kilometer med packningen, sedan slår vi upp ett basläger. Därifrån kommer vi sedan att göra dagsturer. Utrustningens totalvikt ligger på 20-22 kilo för både mig och min kompis. Puh!

På ryggen kommer jag att ha cirka 17.5 kilo till att börja med. Vore otroligt skönt att slippa glasburkarna...
 
Det finns gröt i barnform. De är lagom söta för barnet (dvs gott och äts även när det är på dåligt humör) och man behövar bara blanda med vatten (eller i vissa fall vatten och mjölkpulver). Min brorsons favorit är äpple och päron...

En kompis tipsar om att man kan titta i hyllorna för allerigiker (gluten osv) efter torrmat. De brukar vara snälla mot ömtåliga magar.

Lycka till!
 
En otroligt simpel lösning är ju potatismospulver, som går att blanda i hur stora eller små mängder som helst, med eller utan smörklick. Men eftersom du nämner protein så finns det ju torkade 'sojakuddar'avsedda att vara köttliknande från Friggs (tror jag). Smular man sönder dem innan man blöter upp dem så borde de funka bra.

En annan variant är en skvätt rent sojamjöl som rörs ned i potatismoset.

Det verkar ju vara ett barn i den ålder då det mest är föräldrarna som tycker att det skall vara variation på maten...

Jörgen
 
Tack för tipsen!

När det gäller soja tror jag att man ska vara försiktig. Det är väldigt häftigt för magen. Jag blev snudd på allergisk mot sojabönor när jag var vegetarian. Visst kan man ju prova det, men det som är starkt för en vuxens mage är troligen starkt för en liten barnmage också.

Möjligen skulle kanske röda linser fungera. Är det någon som vet om barn kan äta linser? Linser är snällt mot magen. Det har jag ätit en gång när jag hade magproblem och det gick hur fint som helst.
 
Den enklaste lösningen..?

Rör det sig om 5 km som du måste bära burkarna, så lägg dem i en plastpåse och lämna vid start. Gå 5 km, dumpa packningen i baslägret, ta en skön joggingtur tillbaka och hämta påsen med burkar...
 
Re: Den enklaste lösningen..?

alven; sa:
Rör det sig om 5 km som du måste bära burkarna, så lägg dem i en plastpåse och lämna vid start. Gå 5 km, dumpa packningen i baslägret, ta en skön joggingtur tillbaka och hämta påsen med burkar...

Jo jag vet. Fast om man anländer klockan fyra på eftermiddagen finns kanske inte så mycket tid till sådana färder. =)

Men du har rätt, jag har också tänkt på det.

Har ringt min kompis nu och det här med linser blir helt säkert lösningen! Då skippar vi barnmaten helt och kör med den vanliga KRAV-gröten, eventuellt välling, amning och nån slags linsröra. Om linsröran ska vara torkad eller om vi kokar den på plats får väl testas innan.
 
Re: Re: Den enklaste lösningen..?

^_^; sa:
alven; sa:
Rör det sig om 5 km som du måste bära burkarna, så lägg dem i en plastpåse och lämna vid start. Gå 5 km, dumpa packningen i baslägret, ta en skön joggingtur tillbaka och hämta påsen med burkar...

Jo jag vet. Fast om man anländer klockan fyra på eftermiddagen finns kanske inte så mycket tid till sådana färder. =)

Men du har rätt, jag har också tänkt på det.

Har ringt min kompis nu och det här med linser blir helt säkert lösningen! Då skippar vi barnmaten helt och kör med den vanliga KRAV-gröten, eventuellt välling, amning och nån slags linsröra. Om linsröran ska vara torkad eller om vi kokar den på plats får väl testas innan.

...om man inte lämnar burkarna över natten och får en skön morgonpromenad, då...

Kolla bara hur barnets mage reagerar på linser innan, det kan ju sätta sprutt på det mesta och barnmagar kan reagera... eehh... kraftfullt. Inte jättekul att ägna dagsturerna på knä bytandes blöjor...
 
Re: Re: Re: Den enklaste lösningen..?

alven; sa:
...om man inte lämnar burkarna över natten och får en skön morgonpromenad, då...

Kolla bara hur barnets mage reagerar på linser innan, det kan ju sätta sprutt på det mesta och barnmagar kan reagera... eehh... kraftfullt. Inte jättekul att ägna dagsturerna på knä bytandes blöjor...

Nej så är det ju. Man måste testa innan.

Linser är i alla fall helt okej att ge till småknodds generellt sett, har jag tagit reda på nu.
 
20 kilo = helt okej!

Jag var tidigare hemskt orolig över packvikten. Trodde att det skulle vara nästan omöjligt att ens rubba en så tung ryggsäck. Nu har jag lassat i massor i Mjölnern så att hela paketet vägde 20 kilo. Ha, jag kunde faktiskt lyfta den och upp på ryggen kan jag få den nästan själv! Alla besök på gymmet verkar ha gett utdelning, härlig känsla måste jag säga.

Det går antagligen att spara ett helt kilo på att skippa barnmaten och istället köra med linser. Då innebär det att vi båda två lär landa på en "utrustningens totalvikt" eller "skin and out" på 20 kilo vardera. Fem kilometer ska vi nog klara av det.

Men nästa gång tar jag med sherpan. ^_^
 
Att vakuumförpacka barnman från barnmatsburkar löser inget problem eftersom maten inte längre är steril om du öppnat barnmatsburken. Bara för att något är vakuumförpackat så hindrar det INTE bakterietillväxt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanm01 Barnmat i mattermos Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.