Barnkniv

Utveckling

Nu har mellispojken fått sin andra kniv. Han är nio och har skurit med egen kniv i tre år. Han täljer nu så mycket att han behöver spetsen (hur får man annars dit masterna på barkbåtarna?). Han har också börjat tälja mot sig. Vi köpte moras slöjdkniv och täljde till skaftet. Fingergrop och täljd yta för grepp. Dessutom fick han ett tjockt läderförkläde (Tack snälla slöjdis, som gav honom läderstycket!) och en smidig handske. Handsken har han på den hand han håller träet i, det är där mamma skär sig...
Kan man få ett barn att använda förkläde och handske? Jo, om man berättar att han nu inte längre är "ett barn med kniv" utan har utvecklats och blivit en slöjdare! Kanske man skulle ge honom en slöjdpall också?
I skogen, med våta händer och halvdåligt virke använder han sin gamla, med gummerat skaft och parerstång.
Bra virke är nog nästan lika viktigt som bra kniv om barnen inte ska slinta och göra sig illa.
 
Jodu! Inte bara han, kan tilläggas! Tyvärr har inte uthusen och tomterna i vårt villaområde dimensionerats efter varken täljhästar, kåtor eller kanoter, men den dag vi flyttar ska vi få en! För att ha den stående under bar himmel året runt är väl ingen bra idé? Hälsar Anna
 
Senast ändrad:
När jag fick min första riktiga kniv för friluftsbruk var jag kanske 9-10 år, och då var det en klassisk morakniv med parerstång. Parerstång är alltid bra för barn eller nybörjare, men så länge man lärt sig grunderna i knivbruk finns det ingen som helst anledning till att du skulle behöva en, den är bara i vägen. Hur du än gör är det ditt eget fel och aldrig parerstångens att du skär dig, men som barn eller nybörjare kan det vara lite svårt att inte göra fel åtminstone någon gång.
 
Jodu! Inte bara han, kan tilläggas! Tyvärr har inte uthusen och tomterna i vårt villaområde dimensionerats efter varken täljhästar, kåtor eller kanoter, men den dag vi flyttar ska vi få en! För att ha den stående under bar himmel året runt är väl ingen bra idé? Hälsar Anna
Nä du försök inte, nog får ni plats med en täljhäst. Jag har en och bor i en etta...
 
Tror dig!

Kära Skogstoker. Jo, jag hade heller inte haft några problem med att få in en täljhäst på den tiden jag bodde i en etta. Då behövde man inte ta hänsyn till mer än sig själv, minns jag... Men numera, med tre barn, make, kompisar, tält för alla olika konstellationer (vi har visst fem), egna sommar och vintersovsäckar, lånesäckar till kompisar (summa 11 sovsäckar), arbetsrum... Vet faktiskt inte var jag skulle ställa den - men det finns visst en modell som man spänner fast på en vanlig stol. Den kunde man möjligen klämma in bakom skåpet i köket när den inte används. Kanske. Ska mäta. Anna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.