Barnkniv

Scouterna

Angående ålder:

I min scoutkår tar vi knivbevis med barnen i juniorscoutsåldern dvs då dom går i klass 4-5.

Efter att dom fått knivbeviset så får dom ta med sin egen kniv och använda den "på egen hand"

Uffe
 
johankse; sa:
... att instruera någon med ett såpass effektivt redskap som en kniv kräver 100% även av instruktören.
Speciellt med små barn. Jag skulle aldrig våga lämna min sexåring ensam med en kniv. 100% uppmärksamhet gäller.

Det där med knivstorlek verkar vara ett tvisteämne. I andra sammanhang har ju människosläktet alltid gjort små prylar till sina barn; pilbåge, cykel, skidor, kajak (läste jag i Nansens "På skidor genom Grönland"), ... En del förordar tydligen vuxenkniv, medan andra "barnkniv". Jag tycker att den kniv min son använder är lite för stor. Personligen har jag dålig erfarenhet av en racklig scoutkniv av den typ som ni postat bilder på. Vilka märken är bra?
 
75 mm Mora finns med mindre skaft. En stor fördel med mororna är ju träskaftet vilket man lätt kan anpassa i storlek och form. För barn gäller mest att reducera omkretsen, kniv har ni uppenbart och resten är ju bara lite slippapper.... en kvart eller två....Skruvstycke är en bra tredjehand.
Min barnatids kortbladiga Nusnäs fick jag reducera skaftet en smula för min dotter när hon började karva i sjuårsåldern, hennes hand var liten. Knivskaft formas snabbt och lätt mot en fast sliprondell, men ha bladet då mycket väl förpackat. Vi hade med oss en dum major till Cypern som slant och skar sönder vänsterhanden och underarmen såpass illa att hela mässköket, där plåsterna förvarades, fick saneras från blod och svordommar...

go tur

[Ändrat av johankse 2007-02-13 kl 13:02]
 
Tycker personligen det är bättre att barn får lära sig tidigt och då lära sig rätt hantering. Själv lärde man sig att hantera kniv genom att låna någon av farsan moraknivar i garaget. Som tur var fanns det äldre killar som lärde en att ha repskt för kniven och på så sätt lärde jag mig att hantera kniv. Allt utan mina föräldrars vetskap. Bättre att lära dem själva så de får lära sig "rätt" från början.

Finns massor av saker ett barn kan göra med en kniv, tälja barkbåtar, figurer, vatenhjul, sälgpipa smörkniv m.m.
Det är inga svåra saker att göra och till skilnad från oss vuxna har barn mer fantasi och känner inte en massa krav att saker och ting ska vara perfekta. Ge barnen lite ansvar och frihet så kommer de växa med uppgiften.

När det gäller kniven, varför inte kontakta en lokal knivtillverkare, de gör ofta knivar med korta blad och kan göra handtaget så det passar barnet bättre. Är inte så dyrt som alla tror och ger barnen en följeslagare många år framöver.

Jag har lärt mn lillebror att hantera kniv på ett bra sätt och han har inga större skador från sitt täljande. Men har desto fler skador och olyckor från vanliga lekar och cyklande. Vi lär barnen att cykla och vi lär dem hur man beter sig i trafiken och sätter på dem cykelhjälm, allt för att förhindra en olycka. Men vi ger dem inte kunskapen att hantera ett verktyg som en kniv...
 
Re: Re: Åldern

GustavOh; sa:
^_^; sa:
Det har varit väldigt lite tal om ålder i den här tråden,
det enda jag sett nämnas är fem år. Naturligtvis är det
individuellt när det passar att börja, men jag tycker att
tio år låter som en bra ålder att börja med egen kniv...
Barn har inte så bra koordination och olyckan kan lätt
vara framme. Jag skulle nog hellre se till att ha en bra
vuxenkniv som barnet kan få låna. På så vis slipper man
risken att barnet använder sin egen kniv när man inte ser
och då skadar sig.

Jag menar alltså att risken att det ska hända något är
större om barnet går runt med en egen kniv och gör något
"jag ska bara" medans man inte ser. Detta beror förstås
på hur barnet är. Vissa barn är ju försiktigare än andra.

Men tio år känns som en lämplig ålder för att börja handha
egna vassa verktyg.

Håller med i allt, utom nödvändigtvis det där med att låna "vuxenkniv".
Bättre då med en som passar små händer. Att dom kanske inte ska få gå runt själva med den är en annan sak.

Det har du ju rätt i. Helst skulle den se ut precis som
en vuxenkniv fast vara mindre helt enkelt.
 
sajberjohan; sa:
När det gäller kniven, varför inte kontakta en lokal knivtillverkare, de gör ofta knivar med korta blad och kan göra handtaget så det passar barnet bättre. Är inte så dyrt som alla tror och ger barnen en följeslagare många år framöver.
Kul idé. Någon som kan rekommendera en i stockholmstrakten, gärna norra storstockholm?
kigulu; sa:
Det er de to der ikke er fuldtange her...
Fina knivar. Vad betyder fuldtange?

Man kanske skulle ta upp morfars hobby med knivtillverkning. Jag ska kolla i "gör det själv"-forumet för att få lite tips.
 
Beprövad barnkniv

Jag köpte en Martiini condor junior på en fiskebutik när det var dags för första barnet (måste varit 1999)...Den har funkat mycket bra! Nu är det dags för tredje barnet att ärva kniven...

Använder check-listan som Gustav skrev (OT snyggt namn föresten, det heter även barnet i fråga...)


* Rätt storlek. - Japp!


* Parerstång. - Japp!


* Säker slida. - Japp!


* Billig.- Japp!

Sen är handtaget gummerat = bra grepp
Spetsen rundad = inga sticksår
 
Ålder

Min yngsta son fick börja tälja under uppsikt när han var nästan fyra år. När han sedan var närmare fem fick han en egen kniv. Självklart är det jag som förälder som har kniven och han måste fråga om lov innan han sätter sig för att tälja. Han är nu fem och är säkrare och stadigare med kniven än vissa åttaåringar som jag lär använda kniv. Det är lika bra att lära dem använda vassa verktyg tidigt än att det ska vara farligt och förbjudet. Då blir det bara mer lockande att använda dessa i smyg. Barnen kommer någon gång att skära sig oavsett när de börjar använda knivar. MVH Björn
 
COA; sa:
Jojo, finnar kan....
här kan den ses...
Jag ringde till åtta butiker i stockholmstrakten. Ingen hade den :(. Någon som vet var den finns så att man kan känna på den?

Sundbybergs Sportfiske har en Järvenpää barnkniv för 79:- som verkar lovande. Hunt på Kungsholmen har en egenimporterad tysk sak som verkar intressant. De övriga butikerna har "vanliga" scoutknivar.

Trubbig spets är inte så viktigt. Om man nödvändigtvis ska ha det, kan man ju trubba av spetsen själv, eller vad säger ni?

[Ändrat av Anders M 2007-02-13 kl 19:22]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.