Barnkniv

Vad rekommenderar ni för kniv till barn? Min son har en Helle Speider:
105036.jpg


Så småningom är det dags för en kniv till hans lillasyster. Helle Speider är en fin barnkniv, men kanske inte till allt för små händer.

Det finns säkert fler bra knivar som passar barn. Vilka är era favoriter? Någon som ni använde som barn själva kanske?
 
Som vargunge fick jag en modern "barnriktig" kniv. Ganska snart insåg jag att den gick det inte att tälja och snida med, så nästa juniorkniv blev en nusnäs och den har jag passerat vidare till mitt barn...verktyg skall gå att bruka och fungera väl....
 
Jag har en liknande erferenhet av någon slags "scoutkniv". Knivar som säljs som "barnkniv" eller liknande kan vara rätt rackliga. Finns det fler tips på knivar som passar barn? (inte nödvändigtvis s.k. "barnknivar")

Min första kniv var en som morfar gjorde. Mycket fin men utan parerstång. Själv gillar jag kniv med parerstång även för eget bruk. Helle Speider som jag nämnde, tycker jag själv är trevlig att använda, bara man ser till att hålla den skärpt (som med all knivar).
 
Rejäl parerstång

Jag var som barn med om att en barndomskamrat slant på sin kniv (som sakande parerstång) och skar sig rejält i handen. Det ryser fortfarande i kroppen på mig efter 40 år, varje gång jag ser en sådan kniv.

Så jag begriper än idag inte hur man kan fortsätta att tillverka knivar som dom 3 till väster i denna bild.

index2_bild.jpg



En scoutkniv liknade denna med plasthandtag hade jag i många år tills jag som vuxen glömde den någonstans.

scout.gif


Har man möjlighet att välja färg på handtaget så ska man inte välja grön, för det är svårt att hitta kniven om/då man tappar den.

Edit: nu hann Anders Marklund skriva om detta med parerstång medan jag letade efter lämpliga bilder.

Per Brune
 
Till barn rekommenderar jag möjligen en smörkniv:)

Nä, men skämt åsido, VAD skall barnet använda kniven till? Jag ser inget direkt självändamål med att förse ett barn med ett så pass farligt föremål som en kniv är.

Först och främst måste ju barnet lära sig hantera kniven, och innan dess så verkar det dumt att ha en egen kniv till barnet.

Och när barnet lärt sig att hantera kniven så är det troligen tillräckligt stort för att kunna hantera en vanlig "vuxenkniv". Och då behövs det ingen speciell barnkniv.
 
Selv i lille civiliserede DK kan børn godt lide at snitte. Der kommer ikke det store ud af det, men de hygger sig gevaldigt.

Jeg har via et tidligere job snittet rundt om bålet med børn i alderen 5-10 år, og der har ikke været nogen der har skåret sig så det krævede skadestue behandling. Men det skal selvfølgelig foregå under opsyn og med nogle klare regler. Mine var så enkle som1: 1. sid ned når du arbejder 2. ikke snitte over mod andre 3. ikke snitte ind mod dig selv. Det kunne de sagtens klare.

Vi brugte den røde morakniv med plastic skæfte. jeg syntes i øvrigt det er vigtigere at kliven ligger godt i hånden end at der er parerstang på. Det eneste tidspunkt den kan hjælpe er hvis man skal stikke kniven ind i noget ( - og det gør man ikke (i hvertfald ikke børn) Ved alle andre bevægelser går kraften væk fra bladet.
 
Blir lite förvånad att ingen har frågat efter åldern på barnen i fråga. Det här med knivar har ju med mognad att göra.

Därför håller jag med Peter när han säger att när barnet är tillräckligt moget så behövs det inte en speciell barnkniv.

~Paul~
 
Re: Rejäl parerstång

Brune; sa:
Jag var som barn med om att en barndomskamrat slant på sin kniv (som sakande parerstång) och skar sig rejält i handen. Det ryser fortfarande i kroppen på mig efter 40 år, varje gång jag ser en sådan kniv.

Så jag begriper än idag inte hur man kan fortsätta att tillverka knivar som dom 3 till väster i denna bild.

index2_bild.jpg



En scoutkniv liknade denna med plasthandtag hade jag i många år tills jag som vuxen glömde den någonstans.

scout.gif


Har man möjlighet att välja färg på handtaget så ska man inte välja grön, för det är svårt att hitta kniven om/då man tappar den.

Edit: nu hann Anders Marklund skriva om detta med parerstång medan jag letade efter lämpliga bilder.

Per Brune

Tittar man på Frost och moraknivar så är detta en som jag tycker passar barn bra:

http://www.frosts.se/bilder/hantverk/931/931p.gif

modellen heter 932p kanske lite stort handtag, men när det gäller bladet så är det lämpat. Barn är inte lika starka i händerna så ett långt blad som de tar i med för kung och fosterland gör att kniven lätt slinter iväg, inte heller har detta blad en jätte vass spetssom en vanlig mora. Kniven används vanligen av elektriker och andra yrkesmän.
Finns med 32 och 44 mm blad
http://www.frosts.se/index_2.html
 
Vill man att barnen, efter instruktion och under uppsyn skall kunna snida, sittande så tror i alla fall jag att det blir roligare med rätt verktyg.
Det är min bestämda uppfattning att barnmodell och med skydd kommer från dem som inte ens försökt själva.....
Att börja söka på Frost slöjd och snidarknivar verkar riktigt.
De gånger jag sett skärolyckor var det alltid vuxna som försökte göra mer än de förmådde....
 
Re: Re: Rejäl parerstång

greendanger; sa:
Brune; sa:
Jag var som barn med om att en barndomskamrat slant på sin kniv (som sakande parerstång) och skar sig rejält i handen. Det ryser fortfarande i kroppen på mig efter 40 år, varje gång jag ser en sådan kniv.

Så jag begriper än idag inte hur man kan fortsätta att tillverka knivar som dom 3 till väster i denna bild.

index2_bild.jpg



En scoutkniv liknade denna med plasthandtag hade jag i många år tills jag som vuxen glömde den någonstans.

scout.gif


Har man möjlighet att välja färg på handtaget så ska man inte välja grön, för det är svårt att hitta kniven om/då man tappar den.

Edit: nu hann Anders Marklund skriva om detta med parerstång medan jag letade efter lämpliga bilder.

Per Brune

Tittar man på Frost och moraknivar så är detta en som jag tycker passar barn bra:

http://www.frosts.se/bilder/hantverk/931/931p.gif

modellen heter 932p kanske lite stort handtag, men när det gäller bladet så är det lämpat. Barn är inte lika starka i händerna så ett långt blad som de tar i med för kung och fosterland gör att kniven lätt slinter iväg, inte heller har detta blad en jätte vass spetssom en vanlig mora. Kniven används vanligen av elektriker och andra yrkesmän.
Finns med 32 och 44 mm blad
http://www.frosts.se/index_2.html

Har du försökt slöjda och snitta med en skalkniv?
 
dePaul; sa:
Blir lite förvånad att ingen har frågat efter åldern på barnen i fråga. Det här med knivar har ju med mognad att göra.

Därför håller jag med Peter när han säger att när barnet är tillräckligt moget så behövs det inte en speciell barnkniv.

~Paul~

Åldern är ju verkligen intressant, men jag utgår från att det är ett barn gammalt nog att ha respekt för vassa verktyg, men inte fullvuxen i kroppen.

Jag håller inte med dig och Peter. Jag vill nog hävda att jag var förståndig nog att använda en kniv utan att fara för mig och andra långt innan mina händer var vuxenstora. Det var nog värre med förståndet under en period efter att kroppen växt färdigt...
Själv hade jag samma vanliga scoutmora som på bilden ovan.

Utan att peka ut någon modell skulle jag säga att det är några saker som är att tänka på för en lämplig "barnkniv".

* Rätt storlek.
Handtaget måste vara mindre för att en mindre hand ska hålla säkert. Bladet kortare eftersom styrkan är mindre. (Dessutom lockar en större kniv till att hugga med, vilket är farligare.)

* Parerstång.
Visst om barnet är en slöjdbegåvning så kanske en parerstång är i vägen. Men om det mer handlar om att tälja sin egen grillpinne mm så finns det ingen anledning att inte ha parerstång.

* Säker slida.
Barn leker. Även om de fattar att de ska vara försiktiga när de håller i kniven är det lätt glömt när den sitter i bältet. Det ska inte vara någon risk att kniven ramlar ut, eller att spetsen tränger igenom om de ramlar olyckligt.

* Billig.
Barn tappar bort saker.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.