Räddhågsna landsbygdsbor

Hur förklarar man den svenska vargrädslan för en spansk bergsbonde?

Måste man verkligen förklara det för dem. Varför kan inte dom få dra sina enga förhastade slutsaster som alla andra. Måste det alltid komma en smart svensk och berätta för all hur "det verkligen fungerar"
 
mellpat; sa:
Därför att dom svenska vargarna antas bita ihjäl varandra om dom får mindre än 900 km² som revir. Det gör uppenbarligen inte dom spanska eftersom vargstammen där ökar trots att den redan är stor, typ ...
Däremot tar de spanska vargarna en hel del tamdjur. Jag hittade statistik från år 1987 och då dödades 5179 får och getter, 1196 hästar och 444 nötdjur av vargar i Spanien. Idag finns det nog fler vargar än år 1987.
 
IngeMunter; sa:
Måste man verkligen förklara det för dem. Varför kan inte dom få dra sina enga förhastade slutsaster som alla andra. Måste det alltid komma en smart svensk och berätta för all hur "det verkligen fungerar"
Ibland sitter jag i baren och snackar med dem på kvällarna över ett glas eller två. Du har nog rätt i att det blir roligare om jag låter dem spekulera fritt :)

[Ändrat av Anders M 2007-02-05 kl 22:16]
 
Om dom svenska landsbygdsborna blivit rädda för varg kan det kanske bero på att dom blivit nervvrak av alla egendomliga frågor från myndighetspersoner?

Crazy,
Sorry, en EQ på 119 är säkert jättebra. Blev visst för mycket gin och citronjuice för mig här ikväll.



[Ändrat av mellpat 2007-02-05 kl 22:34]
 
Angående rädsla så finns det ett bra exempel på en frågeställning taget ur en lärobok i psykologi.

Inför vietnamkriget valde man ut kanditdater från tuffa förorter typ Bronx. De skulle vara tuffa och bättre lämpade att klara och hantera den enorma psykiska påfrestning det innebar att utsättas för strid. Detta var självklart då de kom från en liknade tuff miljö. ´

Jämförelsen som senare gjordes var med tonåringar från akademiska hem. Det var en myt att de tuffa ungdomarna klarade att hantera rädslan bättre. Sanningen var den raka motsatsen.
 
Snacka går ju alltid ...Lördagen den 10 februari. Plats senaste rutan för Utterbergsreviret. Utsrustning, mat, liggunderlag, sovsäck. Ingen eld under natten. Alla måste sova utspridda och ensamma. Vi kommer även att kontrollera er sömnnivå genom en enkel utrustning som loggar er hela natten. Anmälan till denna tråd.
 
olika folkslag.

Intressant läsning debatten om landsbygdsbor kontra storstadsbor. Ungefär som det är två olika folkslag. Men om man menar
Storstadsbor = Stockholm så är det = inflyttade landsbygdsbor.
Landsbygdsbor = utflyttade "gröna vågare".

Så det kanske förklarar varför ”Storstadsbon” har större acceptans för varg, björn och andra vilka djur. Medan ”Landsbygdsbon” inte har det. Detta på grund av att dom är egentligen inte är det andra tror dom är:)
 
Rungá; sa:
Snacka går ju alltid ...Lördagen den 10 februari. Plats senaste rutan för Utterbergsreviret. Utsrustning, mat, liggunderlag, sovsäck. Ingen eld under natten. Alla måste sova utspridda och ensamma. Vi kommer även att kontrollera er sömnnivå genom en enkel utrustning som loggar er hela natten. Anmälan till denna tråd.
Jag anmäler mig om jag får ta med en spansk mastiff.

Egentligen kanske det inte är så stor skillnad på vargrädsla mellan stadsbor, landsortsbor, svenskar eller spanjorer. Vargrädslan sitter kanske i de mänskliga generna. Däremot tycker jag mig ändå märka en skillnad i synsättet på vilda djur mellan spansk och svensk landsbygd. Hur många svenskar skulle acceptera vargen om den dödade mer än tusen hästar, femdubbelt fler får samt hundratals kor - årligen?
 
mellpat; sa:
Crazy,
Som punkt 8 föreslår jag att lägga till att landsbygdsbefolkning på grund av uppväxt närmare naturen har en relativt stadsbor högre EQ och t ex har emotionell förmåga att betrakta alla sina djur (inkl slaktdjuren) som familjemedlemmar som behöver skydd. Svenskar förlitar sig i mindre grad än spanjorer på någon gud för detta skydd.
Spanjorerna förlitar sig nog mer på mastiffen än på gud för detta skydd. Mastiffen har funnits till hands sedan tiden före kristendomen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.