Räddhågsna landsbygdsbor

Jag läste en artikel om varg och räddhågsna svenska älgar:

http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyheter/artikel.asp?artikel=573324

Det fick mig att tänka på räddhågsna svenska landsbygdsbor. Varför är svenska landsbygdsbor så räddhågsna när det gäller varg?

Jag tillbringar en stor del av min fritid i nordvästra Spanien. Jag är ofta ute och vandrar eller åker skidor i de bergen med mina två små barn. I det området finns tvåtusen vargar, men jag har inte träffat några räddhågsna spanjorer.

Är det så att svenska landsbygdsbor har fjärmat sig från naturen?
 
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.
 
KLAGER; sa:
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.

Eh? Är inte meningen med att jaga med skällande hund är att hunden ställer älgen, dvs att älgen stannar...
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
KLAGER; sa:
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.

Eh? Är inte meningen med att jaga med skällande hund är att hunden ställer älgen, dvs att älgen stannar...

Japp och i och med att man skjuter de älgar som står för skallet så har man fått en älgstam som hellre springer än fäktar :)
 
avslutad210712; sa:
öringen; sa:
KLAGER; sa:
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.

Eh? Är inte meningen med att jaga med skällande hund är att hunden ställer älgen, dvs att älgen stannar...

Japp och i och med att man skjuter de älgar som står för skallet så har man fått en älgstam som hellre springer än fäktar :)

Mmm, rodnar lite hälsosamt nu :)
 
Tack för en intressant förklaring angående älgarna. För att förtydliga så gäller min fråga landsbygdsbor av arten homo sapiens :)

Att stadsbor är räddhågsna i naturen kan man kanske förklara hyfsat enkelt, men landsbygdsbor?
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
avslutad210712; sa:
öringen; sa:
KLAGER; sa:
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.

Eh? Är inte meningen med att jaga med skällande hund är att hunden ställer älgen, dvs att älgen stannar...

Japp och i och med att man skjuter de älgar som står för skallet så har man fått en älgstam som hellre springer än fäktar :)

Mmm, rodnar lite hälsosamt nu :)

Läs Hälge :)
 
Anders M; sa:
Är det så att svenska landsbygdsbor har fjärmat sig från naturen?
Det ligger nåt vidare i det du skriver ovan.

Med all respekt, för den har jag kvar, men den landsbygd där jag växte upp stora delar av året (men stadsbo var och är jag), hyser mest människor som fjärmat sig långt mer från naturen än t ex jag och farsan, som bara återvänder dit ut när det passar oss.

Jag är _den _ende i byn som tar skidor någonstans, alla bofasta tar skotern. Jag är den ende som går till fiskevattnen, de andra tar hjuling. Samma på hjortronmyren (fast det är väldigt få som ids plocka). Sjöarna är det nästan ingen som fiskar i; lägga nät går an, men sportfiska?

Och märk väl, att inget av ovanstående kan förklaras med "nödvändighet". Ingen är beroende av fisket för husbehov. Ingen är beroende av att åka skoter en hel dag, och nästa, och nästa, och sitta och grilla korv i solen.

Lars Andersson fångar detta rätt väl i sin bok "Snöljus", där han skriver nåt om generationer (mig) som kommit såpass långt från naturen att den blivit spännande igen, och inte bara ett motsträvigt jävelstyg som ska betvingas.
 
avslutad210712; sa:
öringen; sa:
KLAGER; sa:
När det gäller älgarna så har man jagat älg med skällande hund, och har på så sätt selekterat för älgar som sprinnger istället för att stanna och försvara sig när hunden/vargen anfaller.

Eh? Är inte meningen med att jaga med skällande hund är att hunden ställer älgen, dvs att älgen stannar...

Japp och i och med att man skjuter de älgar som står för skallet så har man fått en älgstam som hellre springer än fäktar :)

Om älgen står för skallet eller ej beror inte på älgen utan på hunden. En bra hund ställer vilken älg som helst om älgen är ostörd av människor.
 
Strykarräven; sa:
Lars Andersson fångar detta rätt väl i sin bok "Snöljus", där han skriver nåt om generationer (mig) som kommit såpass långt från naturen att den blivit spännande igen, och inte bara ett motsträvigt jävelstyg som ska betvingas.
Låter logiskt. Men varför så räddhågsna när det gäller varg?
 
Komplex fråga men:

1) De är ofta obildade vilket främjar fördomar.

2) De tar naturen för given och som "deras" lekplats.
Ungefär som att en storstadbo tar 7/11 för given.

3) De ser naturen som något de kan utnyttja ekonomiskt. (på ett närekonomiskt plan) Se 2.

4) Jakten är extra viktig. På grund av egoistiska skäl så blir det en naturlig konflikt varg vs jägare.

5) Högt socialt tryck. Den som skriken högst har makt då han ofta är en alfahane. Jägare ofta alfahanar (eller vill vara). Social conformity gör att det blir likriktat tänkande. Avvikande vågar inte säga ifrån för risk att bli utfryst.

6) Machoattityd, alfahanarna vågar självklart inte säga att de är rädda för vargen utan kommer med massa bortförklaringar. Se 5.

7) De känner sig kränkta på grund av att "makten finns i sthlm". De har mindrevärdeskomplex och hittar olika saker att avreagera sig på tex vargen. Vargen blir "boven" och den kan ju inte direkt försvara sig intellektuellt. Passande att slå lite på.

Hårdraget och självklart finns dessa mekanismer även i storstan och hur definierar man landsbyggt egentligen?

Kan tillägga att jag inte orkar utveckla resonemangen för eventuella kränkta jägare/landbyggdsbor med bristande självinsikt. Ni får söka på tidigare trådar om ni är intresserad av svar.

[Ändrat av crazy 2007-02-05 kl 15:06]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.