Jeep i europa

Hej är ganska grön innom området, men hoppas kunna göra fler och mer avancerade resor senare, hittils har jag begränsat mig till lite motorcyckelåkning i Norge samt Europa och två vändor med bil i Europa bla innehållande en hel del klättring i Frankrike.
Dock skulle jag vilja ha er mer avancerade medlemars syn på ett reseföretag som erbjuder jeepresor med sport/extremsport inriktining (www.rough.se)
Har någon erfarenhet av liknande? Vad ska jag tänka på om jag åker med dom? Är det här ett bra alternativ innan jag gör mer avancerade expeditioner själv!? Tycker själv det verkar jättespännande, men tacksam för alla tips!
 
firemonkey; sa:
Hej är ganska grön innom området, men hoppas kunna göra fler och mer avancerade resor senare, hittils har jag begränsat mig till lite motorcyckelåkning i Norge samt Europa och två vändor med bil i Europa bla innehållande en hel del klättring i Frankrike.
Dock skulle jag vilja ha er mer avancerade medlemars syn på ett reseföretag som erbjuder jeepresor med sport/extremsport inriktining (www.rough.se)
Har någon erfarenhet av liknande? Vad ska jag tänka på om jag åker med dom? Är det här ett bra alternativ innan jag gör mer avancerade expeditioner själv!? Tycker själv det verkar jättespännande, men tacksam för alla tips!

Jag begriper ingenting: behövs det 4-hjulsdrift för att köra till Biarritz och surfa?
 
" Med 4-hjulsdrift, lågväxel och sandstegar åker vi längs "vägar" dit bussar och motorcyklar inte kommer. "

Jag skulle vilja se de vägar som de kan åka men inte motorcyklar kan åka! Om de valde att åka till extremt avlägsna platser så kanske 4 hjulsdrivna Rosa Landrovers vore bra. Men de åker bara inte alls till några udda länder och att sitta i en Landrover längs motorvägar är väl ganska meningslöst.
 
Jag drar en bred husvagn med framhulsdriven opel vivaro (disel) på alpvägarna. Det är betydligt mer spännande än att köra jeep. Igår såg jag dock en Hummer2 med oanvänd dragkrok.

Fast egentligen får vi ju inte prata motorer här ;)
 
Jag blir mest förvirrad...

På ett ställe står det att de har "4 hjulsdrivna" Landrover och på ett annat ställe att de har "9 sitsiga" Landrover?

Hur många Landrover har de egentligen? 4 eller 9?
Och vad är en sitsig bil?
Och är inte alla bilar hjulsdrivna?

:)
Men oavsett hur många sitsiga bilar de har så tycker jag faktiskt att det är en bra affärsidé. Jag tycker att man borde kunna göra samma sak i Sverige - köra ut rika turister med tuffa bilar till vad de flesta i världen skulle betrakta som "exotisk vildmark". För oss är det Mulle-skogen.

Vi måste fatta vad vi har här i landet. Vi har inte billig arbetskraft, och även kvalificerade uppgifter kan man göra billigare utomlands.
Men vi har en natur som ingen annan har.

(kloppetikloppeti... rider iväg på min käpphäst...)
 
Re: Re: Jag blir mest förvirrad...

MW; sa:
Nordesjö; sa:
Men vi har en natur som ingen annan har.
Platt, skog och mygg. Såvida du inte ska köra i kring i skärgården. Men då måste det ju vara en amfibebil.

"Platt, skog och mygg" stämmer på flera ställen som åtminstone jag har betalat dyrt för att åka till. Exempelvis Kakadu i Australien och Hwange i Zimbabwe.

Jag brukar hata när folk säger såhär, men kan inte låta bli: "typisk svensk inställning".
Du ser inte skogen för bara träd. :)

Sverige är ett turistmässigt U-land. Vi har enorma naturtillgångar men har ingen aning om hur man utnyttjar dem.
Sen blir vi sura när det kommer tyska firmor och "utnyttjar" allemansrätten.
 
Re: Re: Re: Jag blir mest förvirrad...

Nordesjö; sa:
"Platt, skog och mygg" stämmer på flera ställen som åtminstone jag har betalat dyrt för att åka till. Exempelvis Kakadu i Australien och Hwange i Zimbabwe.

Jag brukar hata när folk säger såhär, men kan inte låta bli: "typisk svensk inställning".
Du ser inte skogen för bara träd. :)

Sverige är ett turistmässigt U-land. Vi har enorma naturtillgångar men har ingen aning om hur man utnyttjar dem.
Sen blir vi sura när det kommer tyska firmor och "utnyttjar" allemansrätten.

Det är säkert många fler företag som skulle kunna ta ut turister i naturen. Men det finns ju inte många ställen man få köra med fordon i naturen, mer än endel övningsfält + banor.
 
Det handlar kanske inte så mycket om terrängkörning i det här fallet heller.

Sen vill jag invända mot rubriken där det talas om Jeepar när det i själv verket verkar handla om Land Rovrar.
 
Re: Re: Re: Re: Jag blir mest förvirrad...

KLAGER; sa:
Men det finns ju inte många ställen man få köra med fordon i naturen, mer än endel övningsfält + banor.

Terrängbilen är naturligtvis bara yta i det här fallet - ett sätt att ge en tydlig bild. Konsekvent marknadskommunikation och sånt.

Mezzner; sa:
Sen vill jag invända mot rubriken där det talas om Jeepar när det i själv verket verkar handla om Land Rovrar.

Jag vill nog hävda att "jeep" var ett substantiv, eller möjligen en typbeteckning, för terrängbilar INNAN det blev ett varumärke*.
Varumärket har nog dessutom degenererats till att bli ett vanligt ord igen.

I svenska språket är "jeep" definitivt ett godkänt substantiv.
En Land Rover Defender är alltså en jeep. :)


* Ungefär som HMMWV som blev "humvee" som blev "hummer" som blev ett varumärke.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.