Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses!

Hej,
Vi cyklar till dagis och nu när det börjar bli kallt så är det ju inte alltid så bekvämt för passageraren i sitsen där bak. Det är ju binden och snön/regnet som kan göra turen riktigt obehaglig.
Jag skulle för det första vilja ha tag på en sådan mössa till vår lilla dotter som bara har hål för ögon och mun. Den har ett speciellt namn som jag glömt. Har letat i många affärer men inte hittat någon. TIPS?
Sen har jag klurat på en uppfinning som hade suttit som en smäck. I en cykelvagn sitter ju barnet skyddat med ett kapell. Tänk vad bra om man hade en huv som satt i gångjärn på ryggstödet till barnsitsen. Huven som skulle varit av genomskinlig plast skulle man fälla ned efterman placerat barnet i sitsen. Den skulle kunna vara öppen bakåt för att motverka imma.
Finns det inget sådant på markanden? Är jag först igen?
/Andy
 
En balaklava kanske. Finns på POP och Addnature dock med en öppning för både ögon och mun. Använd med skidglasögon så blir det bra.
 
andy_02; sa:
Jag skulle för det första vilja ha tag på en sådan mössa till vår lilla dotter som bara har hål för ögon och mun.
/Andy
En mössa (inte ett barn :) ) med hål för ögon o mun brukar kallas för rånarluva eller rånarmössa!
Liknande lite mer militärt kallas för värmehuva eller försvarets hjälmunderlag.
Internationellt är väl mer som en "Balaclava", och namnet finns även i Sverige.
Men att hitta en sådan med barnstorlek kanske inte är lätt!
 
Alternativa lösningar

finns det.

T ex cykelkärra med kapell etc.

Stor kapuschong med strut eller skinn. Man kan t ex sy en lös Kapuschong som får plats utanpå hjälmen. En sådan sydde min fru.

Det blir ju rätt kallt för barnet på en cykelsits på vintern och också risk för halt väglag och att man kör ikull så att barnet skadas.

Thure
 
Jag vill inte alls verka arrogant eller så, men barn skall dresseras och härdas. De är faktiskt ganska tåliga redan som nya och det gäller att odla dessa sidor hos dem.
Alltså: Bra vantar, skor och overall. Sedan sätt på cykeln. Gör klart för barnet att detta är det enda alternativet om han/hon vill komma hem. Se noga till att kläderna är ok så att barnet har alla möjligheter att klara påfrestningen. Lite fläkt och regn på kinderna skadar inte. Om barnet klagar så tala om för det att allt är i sin ordning.
 
Balaklava från Woolpower (Ullfrotté)

Hej! Vi brukar spendera några veckor i Jämtland varje år och då brukar vi alltid dammsuga Ullfrottés fabrik i Östersund där man kan få tag på billiga underställ med mera (andrasortering). Jag har köpt till mig själv och till barnen och kläderna är helt OK. Nåväl, vi använder deras balaklava både till 1-åringen och till 3-åringen. OK, den är lite stor för 1-åringen men det funkar.
 
Stri; sa:
Lite fläkt och regn på kinderna skadar inte. Om barnet klagar så tala om för det att allt är i sin ordning.
Förra året åkte hon bara barnvagn och vi var ytterst noga med att alltid svänga om styret så att vinden var i ryggen och att hon alltid hade bra mössa, vantar och fuskpolo så högt som möjligt. Men kinderna var inte täckta.
Efter att hon haft köldskador på kinderna till slutet på maj så tänker jag lära mig av erfarenheterna detta året.

Själv är mössan mitt käraste klädesplagg men vantar äger jag inga trots att jag cyklar varje morgon/kväll året om och åker både längd och utför. Visst biter det när det är -23C men om man alltid kör utan vantar så vänjer sig kroppen långsamt vid det och när det är dags för -23C så är man tillvand. När det sedan vänder framåt vårkanten så börjar man svettas om händerna vid -5C. Prova det Mr. Stridbeck.
/Andy
 
Vid -23 skulle jag ta 4ans spårvagn till dagis...
Ett stillasittande barn som vid -23 utsätts för fartvind, måste rätt lätt förfrysa sig (sen kan man ju som Hr. Stri hävda att ungar ska härdas, tills de är djupfrysta och därmed stenhårda...). Se till att "ta bort" fartvinden!
 
Göra själv

Varför inte sy en rånarluva av fleece eller något? Eller sticka en? Om man inte kan sticka själv så kan man kanske betala någon en symbolisk summa för att sticka eller sy en rånarluva.

Hur är det med isoleringen på sitsen? Om den verkar kall så kan man klippa till ett tunt liggunderlag och klistra fast.
 
Jag ”hamstrade” i början av augusti regnskydd på Stadium avsedda för barnvagn eller ryggsäck, för att få de av mig eftertraktade krokarna
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35886 (2006-08-05)

Jag var till ytterligare en Stadium butik dagen efter jag skrev inlägget och köpte alla regnskydd dom hade, som var försedda med krokar. De flesta regnskydden hade dock spolknappar.

Regnskydd utan krokar bortskänkes vid avhämtning då jag har utrymmesbrist. Ta kontakt via email rutan uppe till höger eller via telefon, se hemsidan också upp till höger.

Per Brune (barnlös)
 
tills de är djupfrysta och därmed stenhårda...). Se till att "ta bort" fartvinden!

Hon var faktiskt både stel och hård och synnerligen tyst när jag lyfte av henne från cykleln den gången hon vägrade att ta på sig jackan när vi skulle iväg från dagis.

Ett tips är att att klä in cykelsitsen i liggunderlag. Helst borde man även fixa någon slags luftkudde att sitta på. Barnet sitter ju i praktiken direkt på bakhjulet vilket betyder att det känner betydligt mer obehag av gropar och grusvägar. Vad jag vet så finns inga barnstolar med inbyggd fjädring. Barn är visserligen mjuka i kroppen, men missar man en grop så blir det en ganska ordentlig smäll som knappst kan vara nyttig.

Ett annat tips är att se till att ha en riktigt stabil pakethållare som inte svajar i sidled. När ungen blir större är det betydligt besvärligare att hålla balansen om inte pakethållaren är helt stabil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utvandraren Ute och cyklar Barn och friluftsliv 0
mikp Hjälm på när man cyklar dressin? Barn och friluftsliv 17
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.