Vem har ansvaret för rovdjuren?

öringen; sa:
I 999 fall av 1000 så är det just hund som folk ser när de tror sig ha sett varg.

Fast troligen samma varg stod i maj 1978 och åt av en nyss dödad ren mellan Losistua och Cunojavvre i Storstein. Norsk lokalbefolkning berättade efteråt att det sedan länge gick en ensam varg i området.
 
mellpat; sa:
Varför är det är så angeläget att låta vargar plåga bytesdjur, t ex älgar? Om älgstammen behöver selekteras kan man väl plantera in ett mikrochip i varje älg som registrerar älgens rörelsemönster. Vid tecken på sjukdomsanlag som bör leda till icke-reproduktion kan man leta upp älgen med hjälp av signalerna från chippet och "ta bort" den.

Haha, sluta smutta på jolly colan nu!:)

/mattias
 
mellpat; sa:
Om älgstammen behöver selekteras kan man väl plantera in ett mikrochip i varje älg som registrerar älgens rörelsemönster. Vid tecken på sjukdomsanlag som bör leda till icke-reproduktion kan man leta upp älgen med hjälp av signalerna från chippet och "ta bort" den.

Smartare att göra så med vargar och björnar, eftersom de är färre. In med ett chip bara, och sen är det lätt att ta bort de vargar och björnar som äter barn.

Eller ännu enklare: chip i jakthundar, så att man kan ta bort de hundar som förstör för djurodlarna.
 
Nordesjö; sa:
.... In med ett chip bara, och sen är det lätt att ta bort de vargar och björnar som äter barn.

Sätta chips på vargar och björnar! Så smaklöst. Inte kan man sätta chips på skogens högadel. Sånt är ju bara för underklassen: älg, hjort, rådjur och ren.

Om det vore viktigt med ett "fungerande ekosystem" kunde man väl dressera hundar till att jaga och riva älg. Eller låta alla dumhundar springa fritt i skogen året runt och jaga. Jaså, så viktigt var inte ekosystemet. Då kanske det handlar om något annat? :)

Om någon undrar så har jag från tidiga år dåliga minnen från skånska bandhundar, däribland grannens schäfer. Hundar och vargar ser jag som samma pack.
 
Raskesven; sa:
Finns det några djur bortsett från tamkaniner du gillar?

Människan är alltings mått och jag har numera inga personliga preferenser när det gäller djur. En annan kanin sprutkissade mig förresten i ansiktet dagen efter att jag glömt mata den. Gosedjur av annat än plast och tyg borde förbjudas - av djurskyddsskäl.
 
mellpat; sa:
Eller låta alla dumhundar springa fritt i skogen året runt och jaga.

Visst skulle man. Men då skulle de vara i skogen ÅRET RUNT. Inte springa hem till husse om det kommer en vargflock eller en björn, eller en arg och hungrig järv. Eller en annan hund som tycker den inkräktar på reviret.
 
mellpat; sa:
Raskesven; sa:
Finns det några djur bortsett från tamkaniner du gillar?

Människan är alltings mått och jag har numera inga personliga preferenser när det gäller djur. En annan kanin sprutkissade mig förresten i ansiktet dagen efter att jag glömt mata den. Gosedjur av annat än plast och tyg borde förbjudas - av djurskyddsskäl.

Jag tror du kan fâ hjälp med dina problem hos en duktig psykiatriker, sök hjälp snarast.
Trauman frân barndomen gâr att lära sig hantera utan att det gâr ut över andra.
 
mellpat; sa:
En annan kanin sprutkissade mig förresten i ansiktet dagen efter att jag glömt mata den. Gosedjur av annat än plast och tyg borde förbjudas - av djurskyddsskäl.

Kan inte annat än sympatisera med kaninen. Du hade tagit ansvar för den (efetrssom du hade den i gångenskap) och misskötte det. Dess protest tycker jag var proportionerlig och välriktad.

Christian
 
Almgren; sa:
mellpat; sa:
En annan kanin sprutkissade mig förresten i ansiktet dagen efter att jag glömt mata den. Gosedjur av annat än plast och tyg borde förbjudas - av djurskyddsskäl.

Kan inte annat än sympatisera med kaninen. Du hade tagit ansvar för den (efetrssom du hade den i gångenskap) och misskötte det. Dess protest tycker jag var proportionerlig och välriktad.

Christian

välriktad kan nog även mellpat hålla med om.. *fniss*
 
gundj; sa:
Jag tror du kan fâ hjälp med dina problem hos en duktig psykiatriker, sök hjälp snarast.
Trauman frân barndomen gâr att lära sig hantera utan att det gâr ut över andra.

Tror jag skulle bli ett alltför besvärligt fall för psykiatrin - jag saknar sjukdomsinsikt. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.