Vem har ansvaret för rovdjuren?

Sarvi; sa:
mellpat; sa:
Jag skulle kunna haft respekt för den åsikten om genuppsättningen hos människa också hade förbättrats, något som förefaller mig vara mer angeläget. :)
Utmärkt idé! Men det kräver förgångsmän - efter er till gaskamrarna, min herre. Lite praktisk eugenik har ju aldrig skadat någon, eller?

Haha, såsom "siste av min ätt" har jag gjort min insats. Har du? :)

(tillägg) För 30 år sedan fanns det väl typ 200 björnar och inga vargar i landet och lika gott var det. Mitt sällskap såg dock en ensam varg i Norge (i Storsteinsfjell) både 1975 och 1978. Intressant bägge gångerna men alls inte nödvändigt.
[Ändrat av mellpat 2006-10-23 kl 16:47]
 
DÅ staten har kontroll över alla människor vid födseln så är det ju statens fel om dessa sen begår brott. Man hade kontroll och avstod att utöva den.

Eller?
 
Re: Rovdjur på Lidingö

MvGyver; sa:
Gud va jag blir trött...
Det skulle vara så intressant att höra tongångarna på forumet i en sådan här fråga när första pudeln blir rovdjursriven på Lidingö, eller när ett lodjur dödar katter i Djursholm.

Tongångarna när rovdjuren orsakar skador på Lidingö lär nog bli ungefär desamma som nu när rådjuren orsakar skador på Lidingö (bland annat runt 50 trafikolyckor varje år, på en yta som är en hundradel av Gotland).
Så vitt jag vet springer inte Lidingöborna omkring och försöker utrota rådjuren medelst tjuvjakt.

Själv blir jag också trött, på det där eviga tjatet "om Stockholmarna hade rovdjur där DOM bor skulle det minsann låta annorlunda". Var tror du Stockholmarna bor när de är lediga? Var tror du att de bodde när de var yngre?
Tror du att "Stockholmarna" lever sina liv i betongbunkrar?
 
Re: Re: Rovdjur på Lidingö

Nordesjö; sa:
Själv blir jag också trött, på det där eviga tjatet "om Stockholmarna hade rovdjur där DOM bor skulle det minsann låta annorlunda". Var tror du Stockholmarna bor när de är lediga? Var tror du att de bodde när de var yngre?
Tror du att "Stockholmarna" lever sina liv i betongbunkrar?

hahaha!! jag var i "newnose harbour"(reklamfilmen) strax utanför nynäshamn i alla fall, vi skulle titta på en häst och kom till en liten "gårdsby" som var supermysig, husen låg ihop i en cirkel och alla hade nästan gemensam trädgård, bakom respektive hus låg då ekonomibyggnader och tillhörande marker. jag kommenterade mysfaktorn och tjejen som bodde där sa att problemet var med de "helg boende" dom tyckte inte om djuren, dom luktar, drar tyill sig flugor och rymmer.. kul, folk från stan köper dyra gårdar och klagar på djuren, skitroligt!!
 
För typ 50 år sedan hade man skottpeng på varg här i landet. Numera finns det väl snarast skottpengar på vargjägare, åtminstone om man nöjer sig med anmälning . Böterna för vargjakt är högre än skottpengen var förr, justerat för inflation. Varför denna omsvängning, seriöst frågat?
 
Re: Re: Re: Rovdjur på Lidingö

-PaTRiC-; sa:
folk från stan köper dyra gårdar och klagar på djuren, skitroligt!!

Hehe... det är faktiskt rätt bisarrt.
Sen finns även det omvända - folk som flyttar till stan och klagar över att det är trångt och bullrigt.

Som tur är finns även högvis med vettigt folk, som förstår att uppskatta båda miljöerna. Folk som inte tänker bestämma om de är lantisar eller stadsbor.
 
mellpat; sa:
För typ 50 år sedan hade man skottpeng på varg här i landet. Numera finns det väl snarast skottpengar på vargjägare, åtminstone om man nöjer sig med anmälning . Böterna för vargjakt är högre än skottpengen var förr, justerat för inflation. Varför denna omsvängning, seriöst frågat?
Skottpengen fram till mitten av 60-talet levde kvar sedan lång tid tillbaks då det kunde vara rena katastrofen om ett rovdjur tog tamdjur. När den avskaffades för varg var det för att vargen var nära utrotning i landet och ett taget tamdjur hade inte längre samma stora effekt på människans överlevnad som förr. Men jag håller med om att omsvängningen direkt från skottpengar på varg till fridlysning var konstig. Staten borde naturligtvis ha tagit bort skottpengen långt tidigare, så hade vargen kanske inte behövt fridlysas.

Angående skottpengar, från http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/historia/index.asp : "1864 infördes värdet av en hel ko som statlig skottpeng för en fälld björn. Björnens kött och skinn var dessutom tillsammans värda ungefär lika mycket till. En nedlagd björn innebar alltså en förmögenhet för en vanlig torpare."

Jag har sökt men inte funnit någon siffra för skottpengen på varg. Hur hög var den?

Raskesven
 
"Jag kan inte säga att karln ljuger, men det finns ingen anledning att tro att hästarna attackerats av björn."

Kanske någon annan kan? -Så nu när en björn inte attackerat hästarna får man väl ändå se det som ett exempel på hur fredliga de är? ;-)
 
mellpat; sa:
För typ 50 år sedan hade man skottpeng på varg här i landet. Numera finns det väl snarast skottpengar på vargjägare, åtminstone om man nöjer sig med anmälning . Böterna för vargjakt är högre än skottpengen var förr, justerat för inflation. Varför denna omsvängning, seriöst frågat?

Enkelt: Man har insett att det inte är ekologiskt hållbart att skjuta av alla rovdjur.

För 50 år sen användes väl DDT i stor utsträckning? Idag är det förbjudet. Varför denna omsvängning, lite oseriöst frågat? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.