Vem har ansvaret för rovdjuren?

Re: Statens vilt

thureb; sa:
innebär ju att döda sådana djur skall skickas till Riksmuséet respektive SVA (större rovdjur).

Men björnar som skjuts under lagenlig jakt omfattas väl inte?

Thure

Helt korrekt. Däremot är det rikligt med byråkrati efter att en björn fällts på laglig jakt.
 
Rovdjur på Lidingö

Gud va jag blir trött...
Det skulle vara så intressant att höra tongångarna på forumet i en sådan här fråga när första pudeln blir rovdjursriven på Lidingö, eller när ett lodjur dödar katter i Djursholm.

De människor som får sina djur attackerade av rovdjur har det jobbigt nog ändå utan att "allmänheten" gör sig lustiga över händelsen... Har kamrater som blivit av med både hund och får. Min uppfattning är att vi skall ha de stora rovdjuren i Sverige, men de som får sina djur dödade skall få ut ersättning, utan större problem eller utan att behöva få ta emot tråkningar från myndighetspersoner. För så är fallet i dag...
 
Re: Rovdjur på Lidingö

MvGyver; sa:
De människor som får sina djur attackerade av rovdjur har det jobbigt nog ändå utan att "allmänheten" gör sig lustiga över händelsen... .....eller utan att behöva få ta emot tråkningar från myndighetspersoner.

Ja, fast ger man uttryck för så korkade saker som den här hästägaren gör så kanske man får tåla lite?

" – Det är ingenting. Då är det värre med all björn, varg och annan skit som finns i skogarna häromkring."

"– Jag är förbannad, staten måste hålla reda på sina vilddjur."


[Edit] Citaten från Aftonbladet [Edit]


[Ändrat av öringen 2006-10-23 kl 12:28]
 
Re: Re: Rovdjur på Lidingö

öringen; sa:
MvGyver; sa:
De människor som får sina djur attackerade av rovdjur har det jobbigt nog ändå utan att "allmänheten" gör sig lustiga över händelsen... .....eller utan att behöva få ta emot tråkningar från myndighetspersoner.

Ja, fast ger man uttryck för så korkade saker som den här hästägaren gör så kanske man får tåla lite?

" – Det är ingenting. Då är det värre med all björn, varg och annan skit som finns i skogarna häromkring."

"– Jag är förbannad, staten måste hålla reda på sina vilddjur."



[Edit] Citaten från Aftonbladet [Edit]


[Ändrat av öringen 2006-10-23 kl 12:28]

Ungefär lika korkat som att läsa aftonbladet ;)
 
Jag tycker att hästägaren och travkusken uttryckte sitt missnöje med statens rovdjurspolitik på ett ståtligt sätt.

Det låter som en rimlig förmodan att Naturvårdsverket och staten har ansvar för åtminstone dom vilddjur som fått halsband med radiosändare. För dom djuren har man haft full kontroll över vid viss tidpunkt och avstått från att utnyttja.

Dom som vill ha kvar fritt strövande stora rovdjur i hela landet brukar argumentera att rovdjuren på lång sikt förbättrar genuppsättningen hos jaktbart vilt som älg, hjort och rådjur. Jag skulle kunna haft respekt för den åsikten om genuppsättningen hos människa också hade förbättrats, något som förefaller mig vara mer angeläget. :)
 
Re: Rovdjur på Lidingö

MvGyver; sa:
Gud va jag blir trött...
Det skulle vara så intressant att höra tongångarna på forumet i en sådan här fråga när första pudeln blir rovdjursriven på Lidingö, eller när ett lodjur dödar katter i Djursholm.

De människor som får sina djur attackerade av rovdjur har det jobbigt nog ändå utan att "allmänheten" gör sig lustiga över händelsen... Har kamrater som blivit av med både hund och får. Min uppfattning är att vi skall ha de stora rovdjuren i Sverige, men de som får sina djur dödade skall få ut ersättning, utan större problem eller utan att behöva få ta emot tråkningar från myndighetspersoner. För så är fallet i dag...

Det är bara att försäkra sina djur, det finns ingen anledning att staten skall ersätta just rovdjursskador.
 
Re: Re: Rovdjur på Lidingö

KLAGER; sa:
Det är bara att försäkra sina djur, det finns ingen anledning att staten skall ersätta just rovdjursskador.

Precis! Eftersom husdjur är en rent ekonomisk fråga så ska man vara nöjd med att få pengar om dom blivit dödade. Hur mycket får man för en katt? Gör det nån skillnad om misse var gosig eller folkislsk? Bara att försäkra. Lätt som en plätt.

Om man inte förstår att folk blir upprörda när deras husdjur blir dödade så har man antagligen aldrig haft ett husdjur man tyckt mycket om. Eller? Är det svårt att förstå att människor blir utom sig när deras familjemedlemmar blir dödade? Oavsett orsak.
 
mellpat; sa:
Dom som vill ha kvar fritt strövande stora rovdjur i hela landet brukar argumentera att rovdjuren på lång sikt förbättrar genuppsättningen hos jaktbart vilt som älg, hjort och rådjur. Jag skulle kunna haft respekt för den åsikten om genuppsättningen hos människa också hade förbättrats, något som förefaller mig vara mer angeläget. :)

Förstår inte din tanke där Ingemar. Vilket selektionstryck vill du utsätta människor för? Rovdjur, krig, svensk skatte och arbetsmarknadspolitik, sjukdomar, vällevnad, alkohol etc etc

Men du kanske skämtar. Genetiskt urval hos människa brukar förknippas med totalitära samhällssystem nazister och liknande.

Thure
 
Thure, rättviseskäl talar väl för att om man utsätter hovdjur för selektionstryck från rovdjur bör man väl göra detsamma med människa. Aha, det är just det man gör ;-)
 
Jag håller helt med honom. Staten borde minsann sätta upp murar kring sina marker så att de djur de håller där inte kan komma ut på andras marker.

Vadå allemansrätt? Nä, den ska inte gälla statens marker, folk får hålla sig på andras, björnfria, marker.
 
Fast murar tror jag inte behövs för rejäla trådstaket bör räcka. Och folk kan ha frivilligt tillträde till hägnen - inte som nu tvingande tillträde - efter förbehåll i livförsäkring.
 
mellpat; sa:
Jag skulle kunna haft respekt för den åsikten om genuppsättningen hos människa också hade förbättrats, något som förefaller mig vara mer angeläget. :)
Utmärkt idé! Men det kräver förgångsmän - efter er till gaskamrarna, min herre. Lite praktisk eugenik har ju aldrig skadat någon, eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.