Vem har ansvaret för rovdjuren?

Med en skadad häst, själv knäckta revben och efter händelsen i sig är det nog inte så konstigt om en journalist lyckats rycka tag i något lösryckt svammel från en mer eller mindre chockad person.

Raskesven
 
På många stället har nog inte björnarna haft så mycket bär att äta nu i höst, då sitter det nog bra med en häst innan man går och lägger sig och sover.
 
Raskesven; sa:
Med en skadad häst, själv knäckta revben och efter händelsen i sig är det nog inte så konstigt om en journalist lyckats rycka tag i något lösryckt svammel från en mer eller mindre chockad person.

Raskesven

Ja och citatet finns i flera tidninga. Inte en enda av dem jag sett har heller bemödat sig om lite faktaupplysning utan låter citatet stå oemotsagt.
 
Reagerade också starkt på detta inlägg, hur f*n kan man uttrycka sig:

– Björnjäveln flög iväg och blev liggande.

– Då är det värre med all björn, varg och annan skit som finns i skogarna häromkring.

– Jag är lite förbannad. Jag tycker staten ska hålla reda på sina vilddjur.

Det sista var ju en glimrande kommentar, slog han i huvudet eller?!

Det lite roliga var ju att han själv hette Björn!


Johnny
 
Håller med er. Jag tycker han uttrycker en väldigt sjuk syn på naturen. Tyvärr är det inte första gången jag hör något sådant.
 
– Jag är lite förbannad. Jag tycker staten ska hålla reda på sina vilddjur.

Det sista var ju en glimrande kommentar, slog han i huvudet eller?!

Nej. Jag tror att han läst här: http://www.nrm.se/utstallningarcosm.../statensvilt.4.18fc9baff6275048180004230.html Björnar är "statens vilt".

Ta en funderare på detta: A. Varför jagades rovdjuren i Sverige så att dom nästan utrotades. B. Vem förbjöd denna jakt.

Blev det lättare att förstå honom nu?

Jag bor i stan, så jag vill givetvis att rovdjuren ska skyddas. Men jag kan förstå att inte alla vill det.
 
Utrota travhästarna!

Visste inte gubben att det är travhästar och inte björnar som är inplanterade?

Travhästar (och -kuskar) har dessutom dödat och skadat oändligt många fler människor än vad björnarna har gjort, så jag tycker att det var duktigt av björnen att ta sitt ansvar för att hålla nere travhäststammen.
 
Statens vilt

innebär ju att döda sådana djur skall skickas till Riksmuséet respektive SVA (större rovdjur).

Men björnar som skjuts under lagenlig jakt omfattas väl inte?

Och levande rovdjur är inte någon människas ansvar om det inte beslutats om skyddsjakt på en specifik individ.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-10-23 kl 10:14]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.