Vargen oersättlig för ekosystemet?

-PaTRiC-; sa:
personligen så tyckte jag att rapporten var så där.. men strunt samma, det jag är nyfiken på är.. finns det någon här som bor i ett vargtätt område som är objektiv och kan dela med sig av sina erfarenheter från ett område med varg?
Finns väl inga enskilda rapporter som är perfekta i varje stycke. Information samlar man på sig genom att gå igenom många rapporter från flera olika källor. Själv tycker jag Viltskadecenter, Grimsö Forskningsstation, De fem stora och WWF ofta har mycket och bra info. Kan dock vara intressant att se även vad olika länsstyrelser har att säga

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Finns väl inga enskilda rapporter som är perfekta i varje stycke. Information samlar man på sig genom att gå igenom många rapporter från flera olika källor. Själv tycker jag Viltskadecenter, Grimsö Forskningsstation, De fem stora och WWF ofta har mycket och bra info. Kan dock vara intressant att se även vad olika länsstyrelser har att säga

Raskesven

jag håller fullständindigt med dig men tycker likväl att det var en ganska kass rapport.. en liten fråga med tanke på urvalet av informationskällor, var tar du den vargkritiska informationen från, man bör väl läsa rapporter från båda sidorna för att skapa sig en objektiv bild av läget eller?
 
RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
Har du svårt för dig, eller gör du det bara svårt för dig? Under de århundranden och årtusenden av evolution som genomgåtts har det funnits mer varg än 140 djur. Lätt förenklat; med en stor älgstam finns goda förutsättningar för vargen att föröka sig. Med tiden blir det då glesare mellan bytesdjuren och vargens förutsättningar att reproducera sig i samma höga utsträckning avtar osv osv. Predatorer och bytesdjur fluktuerar i antal runt en jämviktsbana över tiden.

Du får nog fortsätta fundera, om du alls försökt.

Gå in här på vilskadecenter: http://www.viltskadecenter.se
De har en mängd publikationer där du faktiskt kan lära dig en hel del, om det är av intresse.

Raskesven

Sluta med sagodrömmarna nu, det finns helt enkelt inte plats för såna rovdjur helt enkelt.
Vår utbredning tar helt enkelt plats så som den bör om man är överst i näringskedjan.
Skjut av resten så sköter vi balansen med jakt och bekämpningsmedel.
Ta hand om resten som har en chans istället, som älg tex.

Haha du e go du Rambo!! Ta nu din medicin så kommer allt och ha fixa sig när du vaknar upp ur din sagodröm:)

/mattias
 
norpan_; sa:
RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
Har du svårt för dig, eller gör du det bara svårt för dig? Under de århundranden och årtusenden av evolution som genomgåtts har det funnits mer varg än 140 djur. Lätt förenklat; med en stor älgstam finns goda förutsättningar för vargen att föröka sig. Med tiden blir det då glesare mellan bytesdjuren och vargens förutsättningar att reproducera sig i samma höga utsträckning avtar osv osv. Predatorer och bytesdjur fluktuerar i antal runt en jämviktsbana över tiden.

Du får nog fortsätta fundera, om du alls försökt.

Gå in här på vilskadecenter: http://www.viltskadecenter.se
De har en mängd publikationer där du faktiskt kan lära dig en hel del, om det är av intresse.

Raskesven

Sluta med sagodrömmarna nu, det finns helt enkelt inte plats för såna rovdjur helt enkelt.
Vår utbredning tar helt enkelt plats så som den bör om man är överst i näringskedjan.
Skjut av resten så sköter vi balansen med jakt och bekämpningsmedel.
Ta hand om resten som har en chans istället, som älg tex.

Haha du e go du Rambo!! Ta nu din medicin så kommer allt och ha fixa sig när du vaknar upp ur din sagodröm:)

/mattias
För mycket av drömmande vänsterfilosofi och träkramaraktivism bara.
Allas lika rätt i skogen osv.
Vi lever i en omvärld som förändras och så även naturen.
 
RamboRambo; sa:
För mycket av drömmande vänsterfilosofi och träkramaraktivism bara.
Allas lika rätt i skogen osv.
Vi lever i en omvärld som förändras och så även naturen.
Vem/vilka ska bestämma vilka förändringar som ska ske i omvärlden och naturen?

Sedan när har alla lika rätt i skogen? Rätt till vad?
 
Stadan; sa:
RamboRambo; sa:
För mycket av drömmande vänsterfilosofi och träkramaraktivism bara.
Allas lika rätt i skogen osv.
Vi lever i en omvärld som förändras och så även naturen.
Vem/vilka ska bestämma vilka förändringar som ska ske i omvärlden och naturen?

Sedan när har alla lika rätt i skogen? Rätt till vad?
Det ska människan göra.
Vi tar plats och ska göra det också.
Vår utveckling styr naturens utveckling.
Med "allas lika rätt" menas att bullebyvärlden med alla djur som lever och frodas i harmoni, pratar och har skoj, inte finns!
Vissa arter dör ut så som dom ska göra.
Vi är överst i kedjan men vi tillhör den ändå.
Om tex varg försvinner pga kallt väder, virus eller att dom får en kula i pannan spelar ingen roll.
Grovt talat men vi tar plats bara, så är det!
 
RamboRambo; sa:
Vi tar plats och ska göra det också.
Vår utveckling styr naturens utveckling.
Med "allas lika rätt" menas att bullebyvärlden med alla djur som lever och frodas i harmoni, pratar och har skoj, inte finns!
Vissa arter dör ut så som dom ska göra.
Vi är överst i kedjan men vi tillhör den ändå.
Om tex varg försvinner pga kallt väder, virus eller att dom får en kula i pannan spelar ingen roll.
Grovt talat men vi tar plats bara, så är det!

Och när de andra arterna i den näringsväv vi ingår i dör ut? Vad gör du då? Om de arter du har omkring dig är älg, rådjur, potatis och vete?

"Vår utveckling" inträffar inte bara - vi styr den. Frågan var vem/vilka av oss som ska styra den? Varför förutsätter du att vi har samma målsättning och att utvecklingen per automatik går din väg? Varför ska just du bestämma vilka arter som har rätt att få finnas till?

Likt den kunnige och saklige Raskesven drar jag slutsatsen att det inte är meningsfullt att argumentera med dig. Får jag föreslå ett alternativt forum - http://www.jagareforbundet.se/
 
-PaTRiC-; sa:
Raskesven; sa:
Finns väl inga enskilda rapporter som är perfekta i varje stycke. Information samlar man på sig genom att gå igenom många rapporter från flera olika källor. Själv tycker jag Viltskadecenter, Grimsö Forskningsstation, De fem stora och WWF ofta har mycket och bra info. Kan dock vara intressant att se även vad olika länsstyrelser har att säga

Raskesven

jag håller fullständindigt med dig men tycker likväl att det var en ganska kass rapport.. en liten fråga med tanke på urvalet av informationskällor, var tar du den vargkritiska informationen från, man bör väl läsa rapporter från båda sidorna för att skapa sig en objektiv bild av läget eller?

Missförstår jag dig Patric, eller menar du att Viltskadecenter, Grimsö forskningsstation och De5stora producerar icke-saklig, 'varg-vänlig' information?

/Per
 
Stadan; sa:
RamboRambo; sa:
Vi tar plats och ska göra det också.
Vår utveckling styr naturens utveckling.
Med "allas lika rätt" menas att bullebyvärlden med alla djur som lever och frodas i harmoni, pratar och har skoj, inte finns!
Vissa arter dör ut så som dom ska göra.
Vi är överst i kedjan men vi tillhör den ändå.
Om tex varg försvinner pga kallt väder, virus eller att dom får en kula i pannan spelar ingen roll.
Grovt talat men vi tar plats bara, så är det!

Och när de andra arterna i den näringsväv vi ingår i dör ut? Vad gör du då? Om de arter du har omkring dig är älg, rådjur, potatis och vete?

"Vår utveckling" inträffar inte bara - vi styr den. Frågan var vem/vilka av oss som ska styra den? Varför förutsätter du att vi har samma målsättning och att utvecklingen per automatik går din väg? Varför ska just du bestämma vilka arter som har rätt att få finnas till?

Likt den kunnige och saklige Raskesven drar jag slutsatsen att det inte är meningsfullt att argumentera med dig. Får jag föreslå ett alternativt forum - http://www.jagareforbundet.se/
Det var väl en härlig slutsats på ett forum!
Varför ska just jag bestämma vilka arter som ska få finnas?
Eller du?
Eller vi?
Dom finns eller inte finns på grund av OSS!
Inte mig som individ, eller för all del dig!
I ett forum bestämms inget, där uttrycks åsikt!
Lite ryggdunkande barnrumpa över ditt uttalande!
 
fson; sa:
-PaTRiC-; sa:
Raskesven; sa:
Finns väl inga enskilda rapporter som är perfekta i varje stycke. Information samlar man på sig genom att gå igenom många rapporter från flera olika källor. Själv tycker jag Viltskadecenter, Grimsö Forskningsstation, De fem stora och WWF ofta har mycket och bra info. Kan dock vara intressant att se även vad olika länsstyrelser har att säga

Raskesven

jag håller fullständindigt med dig men tycker likväl att det var en ganska kass rapport.. en liten fråga med tanke på urvalet av informationskällor, var tar du den vargkritiska informationen från, man bör väl läsa rapporter från båda sidorna för att skapa sig en objektiv bild av läget eller?

Missförstår jag dig Patric, eller menar du att Viltskadecenter, Grimsö forskningsstation och De5stora producerar icke-saklig, 'varg-vänlig' information?

/Per

både jag och nej, jag sa inte att deras forskning är icke-saklig men så länge det är människor som skriver så kommer dom att påverkas av sina känslor och dessa kan avläsas i deras rapporter, vill man ha ett resultat så är chansen ganska stor att man får det. Det handlar inte om att dom gör felaktigheter eller att dom ljuger, jag tycker bara att man skall sprida sin informationshämtning till båda sidorna. men det är kanske jag som är konstig när jag vill läsa "fakta" från båda sidorna och själv skaffa mig en objektiv bild av situationen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.