Prövar här overaller och regnkläder

Re: Mode-talibaner

Nordesjö; sa:
Enligt klädaffärerna (och en stor del av deras kunder, uppenbarligen) ska flickor ska inte vara utomhus utan vara inomhus och leka prinsessor.
Om de mot förmodan tvingas vara utomhus ska de ha en elegant kappa som matchar mamman.
/.../
Skönt att man har en grabb.
(Han ska nog få röda galonisar)

Vad gör man om man(kvinn) är en mamma med funktionell skogsmullegrön jacka? Utsätter dottern för blå pojkkläder?

Har just kikat på regnkläder på Guppi (pga. presentkort), i stort sett fanns det bara rosa eller blått att välja på... På overaller och trikå börjar det komma lite mer könsneutrala färger (bl.a. 70-talsbrunt), men av någon anledning verkar det mest vara de dyrare märkesaffärer som har sånt och inte kedjorna. Förhoppningsvis följer de efter.

Fast när jag klär min 4 månader gamla dotter hyfsat könsneutralt tror folk alltid att hon är en pojke, även om hon är helt klädd i rött. Nog för att det inte är så stor skillnad i den åldern och att hon knappt har något hår än, men det är som om frånvaron av rosa signalerar "pojke". Varför?
 
Re: Re: Mode-talibaner

Anna på G; sa:
Nordesjö; sa:
Enligt klädaffärerna (och en stor del av deras kunder, uppenbarligen) ska flickor ska inte vara utomhus utan vara inomhus och leka prinsessor.
Om de mot förmodan tvingas vara utomhus ska de ha en elegant kappa som matchar mamman.
/.../
Skönt att man har en grabb.
(Han ska nog få röda galonisar)

Vad gör man om man(kvinn) är en mamma med funktionell skogsmullegrön jacka? Utsätter dottern för blå pojkkläder?

Har just kikat på regnkläder på Guppi (pga. presentkort), i stort sett fanns det bara rosa eller blått att välja på... På overaller och trikå börjar det komma lite mer könsneutrala färger (bl.a. 70-talsbrunt), men av någon anledning verkar det mest vara de dyrare märkesaffärer som har sånt och inte kedjorna. Förhoppningsvis följer de efter.

Fast när jag klär min 4 månader gamla dotter hyfsat könsneutralt tror folk alltid att hon är en pojke, även om hon är helt klädd i rött. Nog för att det inte är så stor skillnad i den åldern och att hon knappt har något hår än, men det är som om frånvaron av rosa signalerar "pojke". Varför?

Jag har alltid hatat rosa. Och det beror enbart på att jag aldrig kunnat identifiera mig med pluttenutt-gulligullet.

För några år sen läste jag en undersökning i Råd&Rön där de hade gjort nåt slags generellt test av barnkläder. Det visade sig att tjejkläderna hade sexiga attribut och var svåra att leka i. Dessutom var det svårt att hitta bra byxor till 4-åringar med barnmagen kvar. Vart är världen på väg?

En annan intressant sak jag läst om, var en studie där de klädde ut samma bäbis i rosa kläder respektive blåa kläder, och lät förökspersoner gulla med barnet. Rosaklädd bäbis gav mycket gullande och blåklädd bäbis gav lite mera "tufft" och macho-prat. Anar vi ett mönster här?

Man kan ju se det här på många olika sätt, bra eller dåligt och så vidare. Jag tycker mest det är intressant att se våra mönster. Och jag tror att både pojkar och flickor behöver få vara både gulliga och tuffa.
 
Rosa var för mig ett rött skynke, tills vi fick barn...

Nu har jag inga problem med att mina döttrar vill ha rosa kläder, så länge vi vuxna får avgöra om det skär sig eller att kläderna är snygga.

Och varken mina barn eller jag ser rosa som puttefnuttigare än deras blå jeansjackor eller Didrikssongröna vindjackor.

När min femåring landade på ansiktet i går (cykelvurpa med näsblod) kände jag mig inte mindre benägen att tycka hon var tuff bara för att hon hade rosa ryggsäck och rosa byxor.


Det finns många bra plagg för tjejer men det är synd att de tuffare och mer avspänt praktiska alltid skall ha läderlappar och bilar som motiv.
Varför inga mörkgröna collegetröjor med kattungar eller prinsessor?

Jag tycker nämligen det är ok att mina döttrar vill vara prinsessor, så länge de kan hantera ett svärd...
 
RoR

Råd och Rön har en test av barnoveraller i senaste numret nu i höst. H&M fick högsta betyg för sin 500 kronors overall. Även KappAhls billiga var bra. Sämre betyg på dyrare overaller.

Mina barn har haft H&Ms regenkläder vilka jag tycker har varit prisvärda. Däremot har Didrikssons lite roligare dyrare och i mitt tycke lite bättre modeller. Yngsta dottern nu 8 år blev väldigt förtjust i sitt senaste chockrosa och lila regnställ.

Thure
 
Re: RoR

thureb; sa:
Råd och Rön har en test av barnoveraller i senaste numret nu i höst. H&M fick högsta betyg för sin 500 kronors overall. Även KappAhls billiga var bra. Sämre betyg på dyrare overaller.

Mina barn har haft H&Ms regenkläder vilka jag tycker har varit prisvärda. Däremot har Didrikssons lite roligare dyrare och i mitt tycke lite bättre modeller. Yngsta dottern nu 8 år blev väldigt förtjust i sitt senaste chockrosa och lila regnställ.

Thure

Är didriksons bra kommer inte ihåg om de var med i testet i Dn där de flesta fick dåligt betyg, var inne på deras hemsida, vilket ställ är det? Är det hängselbyxor eller midjebyxor?
Sp
 
Tack för tipset om prinsessboken.

Testet i R&R har inte bara testresultat utan även kommentarer från ur&skur-dagis.

De anser att de dyrare (Reima) är bättre än vad testet visar.

Nu kör vi Didrikssons, årets upplaga av H&M var inte så snygga...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amp Regnkläder & stövlar vid paddling? Barn och friluftsliv 12
Soffanjoh Regnkläder Barn och friluftsliv 4
marres Regnkläder Barn och friluftsliv 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.