Härligt: Björn i Tyskland!!

MW; sa:
Varför använde hon inte kniven ? ;)
Finska kvinnor bär inte kniv, det är ett manligt attribut. Förresten så finns det en knivförbudslag i Suomi.

Det var tur hon inte hade kniv, då skulle nog björnmamman blivit skitförbannd å då "Voi Jumala auuta!"
 
Rungá; sa:
Finska kvinnor bär inte kniv, det är ett manligt attribut. Förresten så finns det en knivförbudslag i Suomi.

Det var tur hon inte hade kniv, då skulle nog björnmamman blivit skitförbannd å då "Voi Jumala auuta!"

Lagen förbjuder väl bara kniv i bastun?
 
Rungá; sa:
Finska kvinnor bär inte kniv, det är ett manligt attribut.
När jag tänker efter så stämmer det. De brukade titta på en med en speciell blick istället. Det var ungefär samma sak. Fast det kanske inte funkar på björnar.
 
Nu finns t o m ett eget forum om Björnen, se här:
http://forum.spiegel.de/showthread.php?t=481

Dessutom blir Spiegel-artikeln allt längre (länken är fortfarande densamma som på första sidan) och mer dramatisk. Man beskriver håret som har hittats, gevären som han eventuellt kommer att fällas med, jägarna, alla slags självutnänmda experter och den allmänna miljön där nere i de bayerska skogarna. Med andra ord: inga som helst relevanta fakta.

I riktigt vidriga ordalag beskrivs detaljerat hur han dödade fåren (slet sönder deras strupar). Jag undrar hur han annars ska döda dem? Kittla till döds kanske?
Och gemene tysken sitter hemma och läser den smörjan och hoppas att Björnen dödas a.s.a.p. ?

Mina damer och herrar, vi upplever Tysklands första offentliga björndebatt sedan senaste istiden.
 
Dessvärre har björnen blivit lite närgången. Den uppehöll sig 100 meter från en fotbollsplats. Delstatsregeringen har gett tillstånd att skjuta den :( . Även vissa naturvårdare ställer sig bakom beslutet. Man får väl hoppas att den drar sig undan och att det kommer efterföljare. Träligt om det skulle hända något som gör att en kanske tveksam opinion vänder sig mot allt vad björnar heter.
 
KLAGER; sa:
Lagen förbjuder väl bara kniv i bastun?
På den tiden jag lirade folkmusik berättade min maestro att det var vanligt att man på finska sidan torneälven skyltade med "slipsten finns vid dansbanan" när man affischerade för nöjesevenemang på svenska sidan. Månntro för att hålla björnen utanför?

Annars kan man ju fundera över Finlands schlagervinnare. En björnskrämma? I så fall tror jag mer på vårt bidrag...
 
Ursäkta ett litet fel. Länken till artikeln som jag nämnde i mitt ovanstående inlägg är inte densamma som i trådbörjarinlägget på första sidan.
Här är länken:
http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,417828,00.html
Nu har det tydligen blivit ett dussin får, åtminstone står det att läsa i tidningen och då måste det ju stämma. ;)
Folk reagerar så hysteriskt. Svårt att tro att vi är så smarta.
Tysklands sista björn sköts förresten just där nere i detsamma området, i Grainau-trakten. För 170 år sedan.

Det måste finnas plats för björnar. Jag har svårt att acceptera annat. I hela rovdjursdiskussionen finns inte en enda mot-argument som inte bygger på pur och ren skrämselpropaganda.

Sedan 1972 finns björnar i Österrike och sedan dess har det inte hänt en enda björnattack mot människor. Inte en enda.

0,1020,631187,00.jpg


Leve Björnen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
tbergman En björn som tältmarodör Vilda djur 19
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.