Regnkläder

Vi har vanliga hängselregnbyxor från H&M, Kappahl edy till sonen. Han klättrar i träd och på lite av varje med dem. De är ganska tunna och smidiga, inte alls som robusta seglarregnställ jag hade som liten.
Vi har just kommit hem från en fjällresa där fyra barn var med (3,5,6,9 år). De hade underställ, overall och regnhängselbyxor på sig. De tre äldsta klarade av att ta av kläderna själva då de skulle kissa, den yngsta behövde lite assistans. Det gick även bra att åla runt i snön och attakera björkskogen.
Som sagt är det viktigt vad de har under. Underställ eller syntetkläder från de stora klädkedjorna är bra. Vår son har arbetarbyxor från Fristad vid turer i skogen hemma. Det tål mer stryk och står emot väta bättre än jeans. Trasiga galonisar kan tejpas ihop med leukoplast eller silvertejp.
 
Re: Vilka är bäst..

marres; sa:
De ifrån h&m eller kappahl. Vet du vilka storlekar de finns i tror att 8-9 år bilr bra.
Jag har inte märkt någon skillnad i hållfasthet eller livlängd på galonisar från H&M eller Kappahl. De dyra, fina från Abeko är jämförbara med de från H&M m fl (förutom priset och designen).
Nioåringen jag refererar till hade midjebyxor, övriga hängselbyxor. Har sett hängselbyxor i strl 130 cl, midjebyxor i större storlekar än så. För att få rätt storlek är det bara att gå till affären och prova (muta med en fika efteråt :) ). Se till att byxorna är rymliga även med några lager kläder under, så barnet kan sitta bekvämt på marken etc.
 
Rörlighet och regntäthet

Det viktigast med barn i terränglådan är att de skall ha smidiga kläder att de lätt kan röra sig. Många vuxenmatrial blir otroligt stela och oavändbara i storlek mindre. För att inte tala om i kyla...
Flickornas kängor är ett underbart exempel. Så flera tunna lager och byxor så att barnen själva kan fixa naturbehoven. Skodon där sulan orkas böjas.
Om det skall vara packlight eller PU är väl upp till föräldrana och i mycket dessvärre en plånboksfråga.
Torra ombyten och thermos med varm dryck är bland det allra viktigaste. Sen tror vi väl att solen tittar fram mest hela tiden...

Go tur
 
Hej
Vi köpte "Didriktsson" eller hur det nu stavas förra gången. Lite tunnare och vattentätt. Största fördelen var att jackan hade helt blixtlås. De gamla "galon" hade bara knappar vilket alltid innebar att ungarna blev sura på magen efter några timmars regnande.
En reva på ena byxan har det blivit efter ett års användande.
Rekomenderas.
mvh
ht
 
Hej!

Jag har ett jättebra ställ från Craft till mina två "vildingar". Stället har varit oerhört smidigt, andats, och till och med hållit både vind och vattentätt i flera timmars vattenlek. Byxorna är öppningsbara hela vägen i sidorna, så de är lätta att ta av (utan att man måste av med skorna) när vädret växlar.

Jag köpte ställen på tillväxt och de är nu inne på 3:e säsongen, och de står fortfarande emot väta ganska bra. Jag har för mig att jag gav någonstans kring 500:-/ställ (Inter-sport, tror jag att det var), och det har helt klart varit värt pengarna!

Jag vet inte om stället fortfarande finns i sortimentet, men jag såg att det fanns i höstas alla fall.

// Cecilia
 
Det var midjebyxor, men resåren var riktigt bra och dessutom lite "gummiklädd" på insidan så jag har inte haft problem med att de hasar ner (och då har jag ändå ett barn med midjemått "minimalt" och ett med "trivselvikt"), och samma modell har suttit bra på dem båda.
 
bredviken; sa:
Hej
Vi köpte "Didriktsson" eller hur det nu stavas förra gången. Lite tunnare och vattentätt. Största fördelen var att jackan hade helt blixtlås. De gamla "galon" hade bara knappar vilket alltid innebar att ungarna blev sura på magen efter några timmars regnande.
En reva på ena byxan har det blivit efter ett års användande.
Rekomenderas.
mvh
ht
Har inte kommit till skott ännu, missade nog ditt inlägg. Didriksons är de i tunn galon eller?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.