Fina människor det finns

Tycker att det lätt skulle gå att förbjuda både jakt och skotrar, båda är helt onödiga inslag i naturen som bara försikommer för nöjes skull...

Gör hela Norrbottens inland till Nationalpark, där förekommer ju ingen produktiv verksamhet i alla fall...
 
tjonsson; sa:
Att jaga med skoter är att skända naturens egenvärde. Det är ett brutalt ingrepp i en värld där det graciösa lodjurets är ett smygjagande rovdjur i all sin evolutionära fullkomlighet.

Och att sittande på sitt bearnaisefeta arsle i kamoflagemönstrade polytetrafluoretylenlaminerade polyamidkläder spana in sitt byte i ett litium-jon-drivet rödpunktssikte och från 100 meter accelerera en kopparklädd blyprojektil till rymdraketshastighet med hjälp av exploderande krut så att den flyger i en nästan helt rak bana till djurets hjärt-lungpaket, det är bara ...en hyllning till naturens egenvärde?

Jämfört med att jaga sitt byte tills det blir så utmattat att man kan ta det av daga är det ju rena våldtäkten på naturen.

Moral är något konstruerat, något relativt.
Det jag tycker är förkastligt i det här jaktbrottet är att på grund av sitt eget hat (eller nöje) ta livet av ett djur som vi har alldeles för få av i det här landet.
Att blint styras av hat (eller nöje) är helt enkelt jävligt omoraliskt om det påverkar andra.
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-21 kl 09:34]
 
Nordesjö; sa:
Och att sittande på sitt bearnaisefeta arsle i kamoflagemönstrade polytetrafluoretylenlaminerade polyamidkläder spana in sitt byte i ett litium-jon-drivet rödpunktssikte och från 100 meter accelerera en kopparklädd blyprojektil till rymdraketshastighet med hjälp av exploderande krut så att den flyger i en nästan helt rak bana till djurets hjärt-lungpaket, det är bara ...en hyllning till naturens egenvärde?
Ha ha! Vackert.
Mitt inlägg var inte i första hand ett försvar för den konventionella jakten, då jag anser att jakt enbart ska motiveras av naturvårdande hänsyn. Men givet att vi jagar för att upprätthålla någon form av balans i ett system som vi genom mänsklig aktivitet rubbat, är bearnaise-arselets metod den bästa, då den är mest effektiv i den meningen att djurets lidande minimeras.
Moral är något konstruerat, något relativt.
Där tycker jag att du har fel. Jag tror att värdeomdömen till sin natur uttalar sig om något objektivt. Ta ett nära exempel: anta att Skoter-Åke tycker om att jaga lodjur med skoter medan medlem NN på Utsidan inte tycker om (tvärtom starkt ogillar) att några djur överhuvud taget utsätts för lidande. Det verkar konstigt att föreställa sig att Skoter-Åke nu skulle säga att, ja ja, vi har olika värdeuppfattningar, men båda är rätt för den och den personen. OM Skoter-Åke verkligen värdesätter plågandet av vissa djurarter, så involverar väl det att han menar att alla människor har skäl att ägna sig åt sådant plågande? Vad annars innebär det att han värdesätter plågandet? Likadant tycker NN på Utsidan att det är fel att plåga djur, OAVSETT vad man råkar ha för begär eller vad man tycker om; Skoter-Åke har helt enkelt fel, han borde inte tycka om att utsätta andra för lidande.
Att blint styras av hat (eller nöje) är helt enkelt jävligt omoraliskt om det påverkar andra.
I övrigt håller jag med.
[Ändrat av tjonsson 2006-03-21 kl 10:21]
 
Hihi, Martin, hur länge klurade du på den där prosan? ;)

Skitsamma hur moral är skapat, att göra som de där sadistiska skoteråkarna, vilka de nu var, är förjävligt. Och lite hat kan ju då vara både rationellt och på sin plats tycker jag.
 
mydeza; sa:
Gör hela Norrbottens inland till Nationalpark, där förekommer ju ingen produktiv verksamhet i alla fall...

Innan någon kommer och ojar sig över oss nollåttor vill jag bara påpeka att han är skåning.

Vi nollåttor vet ju att det produceras norrbottningar i norrbotten:)
 
tigertamjaren; sa:
Skitsamma hur moral är skapat, att göra som de där sadistiska skoteråkarna, vilka de nu var, är förjävligt. Och lite hat kan ju då vara både rationellt och på sin plats tycker jag.

Skulle vara intressant att få höra tankegången bakom en sådan här handling, vilka de än var. Kickar kan man få på så många mer ”moraliska” sätt.

så snälla skoterförare, om ni läser denna tråden ge oss en liten förklaring om varför man gör en sådan här sjuk grej

däremot tycker jag inte att lite hat kan vara på sin plats, det leder alldrig någonstans.
 
strand; sa:
så snälla skoterförare, om ni läser denna tråden ge oss en liten förklaring om varför man gör en sådan här sjuk grej

Nä, det resonemanget funkar inte.
Det är som att be motorcyklister förklara varför Hells Angels gör som dom gör.

Det här är onda människor som använde det verktyg dom hade för handen just då, hade dom haft skidor, jeep, tåg, you-name-it och kunnat köra över lodjuren hade dom gjort det. Att då (på Utsidan) be alla skidåkare förklara sig hade blivit intressant.

/BAX
 
Hat, ilska, frustration, vad man nu vill kalla det. Vad jag menar är bara att om det händelsevis kanaliserar något positivt och konstruktivt såsom att ta itu med att stävja sånt som skoterförarna gjorde sig skyldiga till är det bra. I övrigt håller jag självklart med om att hat som drivkraft allmänt sett är destruktivt.
 
strand; sa:
så snälla skoterförare, om ni läser denna tråden ge oss en liten förklaring om varför man gör en sådan här sjuk grej

Tja, vad sägs om den här förklaringen: människan är inte god.

ps. är inte skoteråkare, förutom när timmer eller ved ska dras fram. ds.
 
"DOTTERN
Jag tror jag börjar hata dig efter detta!

ADVOKATEN
Ve oss då! ... Men låtom oss förekomma hatet! Jag lovar jag aldrig skall göra någon anmärkning mer på städningen ... fastän det är tortyr för mig!

DOTTERN
Och jag skall äta kål fastän det är kval för mig!

ADVOKATEN
Alltså ett samliv i kval! Den enas njutning, den andras plåga!

DOTTERN
Det är synd om människorna!
"

:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.