Dödsviruset vid gränsen

How bird flu has spread
Hoppet är det sista som vi människor släpper taget om, därför möts all krititk över vårt sätt att leva med att säga att 'det ordnar sig'.

Ett annat alternativ är att i likhet med USA förbjuda att ifrågasätta den amerikanska livsstilen. "We'll be working with our allies to reduce greenhouse gases," Bush told reporters ahead of his meeting with Schroeder. "But I will not accept a plan that will harm our economy and hurt American workers."

Hur många håller med honom fast de skrivit under Kyoto avtalet (The United Nations Framework Convention on Climate Change)
 
Rungá; sa:
How bird flu has spread
Hoppet är det sista som vi människor släpper taget om, därför möts all krititk över vårt sätt att leva med att säga att 'det ordnar sig'.
[...]

Nej, inte "det ordnar sig". Vi måste ordna det, du och jag och förhoppningsvis några andra också. Läget är inte alls bra, inte i samhället och inte heller på planeten i allmänhet.
Vad jag vill är konkreta åtgärder. Inget "det ordnar nog, det är inte så faaaarligt" å ena sidan och inget "läget är fullständigt hopplöst" å andra sidan. Jag vill se konkreta åtgärder! Jag vill åtminstone se att åtminstone du och några andra fortsätter tro på vad som måste göras.
För att använda en metafor: vi, alla människor, reser på ett fartyg. På ett fartyg. Heter det Titanic? Har vi redan träffat isberget, är allting försent, är det bara att se till att ha så kul som möjligt medan bordkapellet fortsätter spela och skeppet långsamt sjunker???
Nej, vi är inte på Titanic och kommer inte att sjunka! Läget är allvarligt men inte hopplöst.





Hoppas jag.
 
@crazy (Michael Eriksson):I så fall har vi ju inget att oroa oss för :) Bara VI har tillräckligt stora lager tamiflu .. om den hjälper?

@sachsaren (Georg Müller): Jag håller med dig men eftersom det är bara H5N1 som avhandlas i denna tråd så avsår jag från vidare diskussion. Men för att ta yttreligare en liknelse. Att enbart oroa sig för H5N1 är som att bekämpa löss i håret när man lider av cancer.
 
Vad jag har förstått det så är Tamiflu något standard som bara hjälper ibland.

Det är först när utbrottet skett som man kan börja ta fram ett vaccin.
 
Jag antar att då influsenasn är ganska känd så kan man nästan ta fram ett vaccin innan utbrottet kommer. Men frågan är ju exakt hur mutationerna ser ut som gör att den smittar människor, och jag antar att det är naturen av dessa mutationer som man måste invänta innan man kan ta fram den slutliga versionen av vaccin.

Dvs. NÄR utbrottet sker i Vietnamn, kan vi ta fram vaccinet, och då är vi i framkant här i Europa.

Det hjälper ju dock inte de rean smittade vietnameserna:-(

Christian

PS. Vietnam är här bara ett av flera olika exempel man kan ta. Jag är tyvärr inte synsk.
 
Man kan alltid måla fan på väggen. För inte så många år sen talade självutnämnda förståsigpåare om befolkningsexplosionen som inom kort skulle göra livet på jorden outhärdligt. Vad hände? Folk i de dåvarande U-länderna fick det bättre, utbildning och preventivmedel och vips var den hotbilden borta. Om det är nåt som karaktäriserar mänskligheten genom historien så är det vår fömåga att lösa de mest hopplösa problem och gå vidare. Visst tjyvven träffar skiten fläkten ibland, men det är övergående för de flesta. Personligen tror jag aldrig mänsklighetens framtid har sett så ljus ut som nu.

Sådeså! ;)
 
Vem har sagt att befolkningsboomen har mattats? Såvitt jag kan läsa mig till så ökar befolknigen i kina och indien fortfarande. Om man menar afrika och tar AIDS-epidemin til intäkt, så är det cyniskt tycker jag (något som jag inte sett någon göra uttalat ännu).

Men visst fan ökar befolkningen oroande mycket fortfarande.
 
Spanska Sjukan

Spanska sjukan var influensavirus typ A,som alltid påträffas hos fåglar först.(se fågelinfluensa)
Första kända fallet i Madrid, Maj 1918.Därav namnet.
Midsommar 1918 första fallet i Sverige.
516 013 personer blev smittade(9 procent av befolkningen)27 379 personer dog i Sverige.
På 4 månader hade viruset spridit sig över stora delar av världen.
Lämnade 40 miljoner döda efter sig.
Lungvävnaden kollapsade och dom sjuka "drunknade" i sin egen kroppsvätska.

Skrämmande fakta om vad som hände för nästan 90 år sedan.
 
tigertamjaren; sa:
Lille vän, ta och läs på lite.

TAck detsamma.

Du kan ju börja med http://www.omvarldsbilder.se/Archive.html

Därstår bland annat
Mindre än 15 procent av världens befolkning lever i länder som väntas minska i befolkning från nu och fram till 2050. Sammantaget har dessa länder idag har mindre än 1 miljard i befolkning. Kring 2050 kommer deras andel av den totala befolkningen i världen bara att uppgå till 10 procent. De länder i världen som fortfarande har kraftig befolkningstillväxt tillhör också de allra minst utvecklade.

söker du vidare där så hittar du
Av den allmänna debatten under senare år kan man få intrycket av ett hotande "befolkningsunderskott" i takt med att födelsetalen går ned och livslängden ökar. Hotet skulle bestå i att en allt större andel äldre skall försörjas av en mindre andel unga än tidigare.
Detta är dock långt ifrån en bild av tillståndet i hela världen, utan enbart en mycket liten och välmående del av världen, nämligen Japan, Tyskland, Italien och några andra europeiska länder, samt dessutom Ryssland.

SÅ om du själv läser på, och är mindre nedlåtande, så kanske vi kan få en bra debatt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...