Ändring i jaktförordning

tigertamjaren; sa:
.....
Sammanfattningsvis och delvis off den så kallade topiken skulle jag på fullaste allvar bra gärna vilja veta VARFÖR vi ska ha dessa vargar. (Och missförstå mig nu inte, jag gillar vargar och tar varje tillfälle i akt att yla tillsammans med dem på Skansen.) Men varför ska de ränna runt i det fria med alla dessa vidhäftade kostnader för stängsel, rättegångar, utredningar, bidrag för riven boskap und so weiter i all oändlighet, utöver sorgen hos alla de som får sin boskap riven. Ge mig bara en enda vettig anledning att byta inställning.

Man tackar så vänligt på förhand.
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-25 kl 13:26]
Räcker inte den anledning du själv gav angående vargens långsiktiga nytta för älgstammen, i tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35315&pagenumber=8 ???

Citat tigertamjaren: "På lång sikt kan en population genetiskt sett bli starkare, på kort sikt mindre."

Raskesven
 
-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:
Jupp, med det är MYCKET billigare att importera får från NZ än att ha 10-15 dumma får knalla omkring i Bergslagen bakom mil efter mil av stängsel bara för att nån söndagsbonde inte vill skaffa ett riktigt jobb...

söndagsbonde, tja.. man hör nästan på namnet att dom e bönder på söndagar eller som månskensbönderna, på kvällar och nätter.. vet du varför? joo, för dom har ett vanligt arbete utöver sitt lilla jordbruk..

mydeza; sa:
Samma sak med kor/mjölk, billigare att importera, fast det skall transporteras hit.. Kör det på tåg så blir det antagligen mindre skadligt för naturen oxå.

men du, tror du att tågen går på god vilja å vaselin? du kan aldrig få ihop miljö och ekonomi på detta sätt, priset på livsmedel har väldigt lite med vad bönderna tar betalt..

mydeza; sa:
Bort med bidragen på jordbruket så skall du få se att det både blir billigare mat och mindre gnäll från landsbygden.

det håller jag med om, ta bort bidrag och subventioner i hela europa så skall du se var det blir billigast, jämför det moderna svenska jordbruket med andra europeiska länder.. haha.. olivoljan hade kostat 200:- litern...

Hmm, tåg skulle nog kunna gå på vaselin istället för disel, det är ju trots allt en petrolium produkt (Vaselin hör till de restprodukter (5-15 %) som blir kvar sedan bensin och andra flyktiga delar destillerats bort ur råolja) :=)

Så dessa bönder har jobb, då är det väl annu större orsak att sluta slösa pengar på en tydlig hobbyverksamhet.

Det enda moderna Svenska jordbruket att tala om är väl är det som är industrialiserat och söder om dalälven, och dom har nog bättre koll på sina djur så jag tror inte dom blir av med många får/renar till de små vovvarna..

Redan idag kan du lätt köpa olivolja för 200:-/liter, om du vill ha kvalitet..

Så vi verkar vara överens, bort med bönderna och in med mer Varg!
 
Mezzner; sa:
Ett alternativ vore ju att ta fram intelligenta får istället för aggressiva.

Det skulle sannerligen ge en ny mening åt uttrycken fårskalle och fåraktig... ;)

Men åter så: Ping, jag fattar inte ditt inlägg, har du krypterat det? ;) Utveckla gärna så att min tröga skalle förstår hur du menar.

Hursomhelst verkar ju min syn på vargarna vara närmast identisk med Patrics! Vem hade väntat sig det?! ;)

Det är klart att man som Mezzner säger ska bevara vargen som art för framtiden här på jorden. Vi talar då om ett slags etiskt / moraliskt ansvar inför våra barn och barnbarn. Men hur bra passar den nuvarande svensk-norska vargstammen in i det perspektivet? De är ju så inavlade att det ständigt talas om att blanda in nytt blod utifrån för att få dem livskraftiga. Möjligen passar andra vargstammar på annat håll in i ett biologiskt bevarandeperspektiv, men den svensk-norska? Okej, ur ett metapopulationsperspektiv kanske den funkar? Vad är det i så fall som säger att denna högst eventuellt metapopulationsdynamiskt berättigade vargstam måste löpa fritt utanför särskilda varghägn? Och hur stor måste den i så fall vara utifrån detta perspektiv?
 
mydeza; sa:
Så dessa bönder har jobb, då är det väl annu större orsak att sluta slösa pengar på en tydlig hobbyverksamhet.

Så vi verkar vara överens, bort med bönderna och in med mer Varg!

hur mycket bidrag tror du en "fritidsbonde" med 10-15 tackor får?
 
-PaTRiC-; sa:
men nu e inte vargen direkt utrotningshotad, den står på röda listan i sverige men det gör den sabeltandade tigern oxå..

jag hoppas att den nya förordningen skall motverka just det beteendet som du nämnde, skoterjakt och så vidare, men det vet vi inte ännu.. man kan ju alltid hoppas att en del av hopplösheten försvinner där vargstammen är som tätast.

Menar du att den sabeltandade tigern borde skjutas av i Sverige??? För min del tycker jag inte man bör skjuta några sabeltandade tigrar var man än hittar dem.

En tolkning som är mer än långsökt skulle kunna vara att du menar att vargen må vara sällsynt i Sverige, men desto vanligare på annat håll i världen. Det kan äga sin riktighet, fast jag tror inte att det finns anledning att tro att vi har sån koll rent allmänt på ekologi att vi kan välja att nöja oss med att ha vargar i lite obskyra östländer där de inte stör oss, eller våra får.

Att sätta upp lite elstängsel tycker jag låter som en ganska lagom och rimlig åtgärd. Även där vargstammen är som tätast. Nån som kan redogöra för denna densitet förresten? Jag misstänker att tätheten inte är sådan att de äter jägarna ur skogen ännu. Fast det är ju förstås ett framtida potentiellt hot. Men med tanke på att inga jägare kan försvara sin hobby med att det är en försörjning, utan möjligen viltvård i ett reglerande syfte så gör det ju inget om vargarna tar över denna roll. Jag äter gärna vilt, men klarar mig även utan.
 
tigertamjaren; sa:
Mezzner; sa:
Ett alternativ vore ju att ta fram intelligenta får istället för aggressiva.

Det skulle sannerligen ge en ny mening åt uttrycken fårskalle och fåraktig... ;)

Men åter så: Ping, jag fattar inte ditt inlägg, har du krypterat det? ;) Utveckla gärna så att min tröga skalle förstår hur du menar.

Hursomhelst verkar ju min syn på vargarna vara närmast identisk med Patrics! Vem hade väntat sig det?! ;)

Det är klart att man som Mezzner säger ska bevara vargen som art för framtiden här på jorden. Vi talar då om ett slags etiskt / moraliskt ansvar inför våra barn och barnbarn. Men hur bra passar den nuvarande svensk-norska vargstammen in i det perspektivet? De är ju så inavlade att det ständigt talas om att blanda in nytt blod utifrån för att få dem livskraftiga. Möjligen passar andra vargstammar på annat håll in i ett biologiskt bevarandeperspektiv, men den svensk-norska? Okej, ur ett metapopulationsperspektiv kanske den funkar? Vad är det i så fall som säger att denna högst eventuellt metapopulationsdynamiskt berättigade vargstam måste löpa fritt utanför särskilda varghägn? Och hur stor måste den i så fall vara utifrån detta perspektiv?

Skulle vara intressant att veta om du har samma åsikter om djurlivet i största allmänhet eller om det bara gäller Varg?

Med denna utmärkta argumentering så borde vi ju oxå propagera för tigerjakt i Asien till exempel och även alla andra utrotningshotade djur.

Och varför stanna där?

Behöver vi VERKLIGEN Amazonas, det räcker väl att vi sätter upp ett staket runt ett område så har vet vi ju i alla fall hur det kunde ha sett ut,eller hur?!

Hur kommer det sig att så många Europer vill ha STORA reservat i tredje världen men vi vill inte utsätta oss för något obehag "hemmavid"?
 
-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:
Så dessa bönder har jobb, då är det väl annu större orsak att sluta slösa pengar på en tydlig hobbyverksamhet.

Så vi verkar vara överens, bort med bönderna och in med mer Varg!

hur mycket bidrag tror du en "fritidsbonde" med 10-15 tackor får?

Mer än nödvändigt enligt mig, oavsett summa! Inte vet jag, jag går till ICA och köper lammkotletter från NZ :)
[Ändrat av mydeza 2006-01-25 kl 16:02]
 
mydeza; sa:
-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:
Så dessa bönder har jobb, då är det väl annu större orsak att sluta slösa pengar på en tydlig hobbyverksamhet.

Så vi verkar vara överens, bort med bönderna och in med mer Varg!

hur mycket bidrag tror du en "fritidsbonde" med 10-15 tackor får?

Mer än nödvändigt enligt mig, oavsett summa! Inte vet jag, jag går till ICA och köper lammkotletter från NZ :)

jaha.. men hur kan du då säga att det slösas pengar när du inte har en aning om dom ens får några bidrag..

äter lammkotletter från mina egna lamm.. :) tjoflöjt
 
-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:
-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:
Så dessa bönder har jobb, då är det väl annu större orsak att sluta slösa pengar på en tydlig hobbyverksamhet.

Så vi verkar vara överens, bort med bönderna och in med mer Varg!

hur mycket bidrag tror du en "fritidsbonde" med 10-15 tackor får?

Mer än nödvändigt enligt mig, oavsett summa! Inte vet jag, jag går till ICA och köper lammkotletter från NZ :)

jaha.. men hur kan du då säga att det slösas pengar när du inte har en aning om dom ens får några bidrag..

äter lammkotletter från mina egna lamm.. :) tjoflöjt

Så, hur mycket får man då, du verkar ju veta?
 
Mezzner; sa:
Att sätta upp lite elstängsel tycker jag låter som en ganska lagom och rimlig åtgärd. Även där vargstammen är som tätast. Nån som kan redogöra för denna densitet förresten? Jag misstänker att tätheten inte är sådan att de äter jägarna ur skogen ännu. Fast det är ju förstås ett framtida potentiellt hot. Men med tanke på att inga jägare kan försvara sin hobby med att det är en försörjning, utan möjligen viltvård i ett reglerande syfte så gör det ju inget om vargarna tar över denna roll. Jag äter gärna vilt, men klarar mig även utan.

min åsikt i detta har jag tidigare i många trådar klargjort, jag gillar våra rovdjur och där även vargen. jag vet oxå att dom stoppar de stora katterna i afrika med elstängsel så naturligtvis kan man stoppa ett tämligen litet rovdjur som vargen. MEN man måste få skydda sina livdjur om olyckan skulle va framme, annars får vi det här beteendet som föds ur maktlöshet, skoterjakt, förgiftning och den ena fällan värre än den andra. om vargen skall få frodas i sverige så måste alla "dom flesta i ala fall" ha en önskan eller acceptans för det.. det går inte bara att storstadsmänniskorna bestämmer utan eftergifter.. då blir det som det är nu..
 
tigertamjaren; sa:
Mezzner; sa:
Ett alternativ vore ju att ta fram intelligenta får istället för aggressiva.

Det skulle sannerligen ge en ny mening åt uttrycken fårskalle och fåraktig... ;)

Men åter så: Ping, jag fattar inte ditt inlägg, har du krypterat det? ;) Utveckla gärna så att min tröga skalle förstår hur du menar.

Hursomhelst verkar ju min syn på vargarna vara närmast identisk med Patrics! Vem hade väntat sig det?! ;)

Det är klart att man som Mezzner säger ska bevara vargen som art för framtiden här på jorden. Vi talar då om ett slags etiskt / moraliskt ansvar inför våra barn och barnbarn. Men hur bra passar den nuvarande svensk-norska vargstammen in i det perspektivet? De är ju så inavlade att det ständigt talas om att blanda in nytt blod utifrån för att få dem livskraftiga. Möjligen passar andra vargstammar på annat håll in i ett biologiskt bevarandeperspektiv, men den svensk-norska? Okej, ur ett metapopulationsperspektiv kanske den funkar? Vad är det i så fall som säger att denna högst eventuellt metapopulationsdynamiskt berättigade vargstam måste löpa fritt utanför särskilda varghägn? Och hur stor måste den i så fall vara utifrån detta perspektiv?

Den inavel som du nämner är ju just en effekt av att vargen utsatts för jakt och annat så att den hamnat i sin nuvarande situation.

Det kan ju inte vara ett skäl att utrota dem nu istället i den mån man inte riktigt fulföljde tidigare.

Artbevarandet är ju dessutom lite av en policy som man därmed bekvämt nog inte behöver försvara i varje detalj. Principen är enkel, alla arter är berättiga och ska bevaras.

Tanken att medvetet göra det i en artificiell miljö (djurpark, hägn) istället för den naturliga är ju befängd, särskilt i det vidare perspektivet.

Tanken att människan skulle rationalisera artbevarandet till en sådan nivå att vi håller alla arter i hägn eller bur, där de får finnas i lagom antal osv, är ju i bästa fall komisk.
 
mydeza; sa:
Så, hur mycket får man då, du verkar ju veta?

jepp.. det totala bidraget som min besättning på 10 livdjur och med den mark jag har uppgick till den otroliga summan av 2400:-.. missförstå mig inte, jag ska inte ha en jävla krona mer än det heller, jag har valt att leva på landsbygden med ett litet hobby jord/skogsbruk.. Jag får ett bidrag för att jag väljer att hålla markerna öppna istället för att odla "julgran" där.. jag varken står eller faller med dessa 2400:- per år.. Det kött jag producerar hamnar hos bland annat ICA, mina lammisar får ingen antibiotika å sånt, en hel del äpple får dom å andra sidan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.