Ändring i jaktförordning

bah.. hur mycket ska vi backa för att helikoptersamerna ska få fortsätta med sin lekskola, den där jävla rennäringen är ju helt meningslös, den drar inte in en enda krona på egen kraft.. de e bara bra att dom matar vargarna med statligt betalda renar.. nää, blanda roppe i fodret så vargen lättare kan ta dom..
 
_Erik_; sa:
.../ Vad det alltid kokar ner till i slutändan är att en liten men högljudd grupp ska gynnas på alla sina grannars bekostnad /...
Tillägget i jatkförordningen nämner inget om samer? Regeringen nämner inget om rennäring i det fortsatta arbetet enbart "en del av förordningstexten som rör situationer när t ex en varg anfaller en fritt strövande jakthund eller fäbobrukets djur." Alltså inget om rennäringen.
Varför rennäringen inte nämns i arbetet är en fråga som kvarstår. Kanske har rännäringen inget med jagktförprdningen att göra?
[Ändrat av Rungá 2006-01-20 kl 16:18]
 
-PaTRiC-; sa:
bah.. hur mycket ska vi backa för att helikoptersamerna ska få fortsätta med sin lekskola, den där jävla rennäringen är ju helt meningslös, den drar inte in en enda krona på egen kraft.. de e bara bra att dom matar vargarna med statligt betalda renar.. nää, blanda roppe i fodret så vargen lättare kan ta dom..
Jag förslog min kusin - som även är inventeringsansvarig för sin sameby - att de skulle avveckla renskötseln och låta rovdjuren sköta beskattningen. Sedan kunde alla renskötare jobba åt naturmuppsverket, räkna vargar, lodjur, järvar, björnar samt spåra rovdjur och samla skit för att kolla DNA.

Han var med på att resonemanget var helt rätt eftersom det skulle underlätta arbetet. Men de fick dåligt betalt för att sköta inventeringar, men en tillsvidareanställning med fast månadslön skulle sitta bättre.

Men vi har ju många andra näringar som inte klarar sig utan stöd.

Men vad det här har med den ändringarna i jakftörordningen förstår jag inte?
 
Vi betalar så gärna jordbruksstöd till knarkbönderna i Hyssna så att de ska kunna fortsätta leka med fåren. Inte tu tal om den saken. Men ska de få skjuta varg som aldrig kommer och river deras boskap bör renägarna få göra detsamma. Och jämfört med kostnaden för den konstgjorda andningen till jordbruket är pengarna till rennäringen en fis i rymden.
 
Rennäringslag (1971:437)

11 § Medlem i sameby är?
1. same som deltar i renskötseln inom byns betesområde.
2. same som har deltagit i renskötsel inom byns betesområde och haft detta som stadigvarande yrke och inte övergått till annat huvudsakligt förvärvsarbete.
3. den som är make eller hemmavarande barn till medlem som avses under 1 eller 2 eller som är efterlevande make eller underårigt barn till avliden sådan medlem. Lag (1993:36).

12 § Sameby kan som medlem anta annan same än som anges i 11 §, om han avser att med egna renar driva renskötsel inom byns betesområde.
Vägras sökanden inträde som medlem, kan länsstyrelsen medge honom inträde, om det finns särskilda skäl. Lag (1993:36)

13 § Med renskötande medlem i sameby förstås medlem som själv eller genom sitt husfolk driver renskötsel med egna renar inom byns betesområde.

Alltså
- kan man gifta in sig i en sameby oavsett ras eller kön.
- vara medlem av samebyn även om man inte är renskötande medlem.

Men vad detta har med ändringen i jaktöfordningen att göra vet jag inte?
 
tigertamjaren; sa:
Och jämfört med kostnaden för den konstgjorda andningen till jordbruket är pengarna till rennäringen en fis i rymden.

Fiskerinäringen är väl också nåt som är bättre att låta självdö nu än inom kort när fisken är borta.

I en annan tråd får gärna den som är insatt och motiverad göra en jämförelse mellan dessa kategorier.

Omsättning, bidrag samt antal utövare vore ju nåt att börja med. Fast det passar ju dåligt i Rolles vargtråd.
 
Vad jag väntar på är vad försåsigpåtyckarn på utsidan drar för slutsat av ändringen i jaktförordningen. Ingen nappade på det betet.

"- Jo, jag försökte skrämma vargen, men dom bara kom som galna fast jag viftade och sköt både i marken och luften så jag var tvungen att skjuta ... alla fem"
 
Men den nappade jag på!

Om man lyckas skjuta 5 stycken ensam och det sitter en kula i varje, kan det nog äga sin riktighet att de inte gick att skrämma med ett skott.

Fast hur många som sköt och vid vilka tillfällen är ju svårt att styrka/ifrågasätta.
 
Rungá; sa:
Vad jag väntar på är vad försåsigpåtyckarn på utsidan drar för slutsat av ändringen i jaktförordningen. Ingen nappade på det betet.

"- Jo, jag försökte skrämma vargen, men dom bara kom som galna fast jag viftade och sköt både i marken och luften så jag var tvungen att skjuta ... alla fem"

Fast den som vid sitt hägn lyckas skjuta fem vargar ur en och samma flock måste nog få pris. Eller så kan man dra slutsatsen att vargarna var döva och blinda som varken såg eller hörde när den förste av dom föll ihop när det knallade som satan. Eller när nummer två, tre stöp omkull osv..... Men men med ljuddämpare och mörkerkikare så...
 
öringen; sa:
Fast den som vid sitt hägn lyckas skjuta fem vargar ur en och samma flock måste nog få pris. Eller så kan man dra slutsatsen att vargarna var döva och blinda som varken såg eller hörde när den förste av dom föll ihop när det knallade som satan. Eller när nummer två, tre stöp omkull osv..... Men men med ljuddämpare och mörkerkikare så...
Sigurd Länta skjöt fyra vargar ur samma flock en gång - jag tror det var på Ultevis - den femte blev skadskjuten. Han flådde vargarna, tillbringade natten i snön och tog sig de två milen hem dagen därpå.

Men att skjuta vargar i hängn är lättare. De tar sig in men kommer inte ut. En gammal länk Vargdrama i fårhage
 
Inte kan ni väl på allvar mena att boskapsuppfödarna är så ondsinta att de kommer utnyttja den ökade jakträtten till att peppra vartenda gråben som in i deras hägn fullt med bly ? Skäms på er gossar!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...