Nu inte bara vargar utan även ekorrar, se upp hunden..

Strykarräven; sa:
b) skjut den, hägna in platsen där den faller och ställ dit en ren = skjuten i inhägnad med tamboskap
Det har ännu inte inträffat någon fall där ekorre har anfallit ren. Men jag notrerar att räven gått i egen snara och kalla renar TAMBOSKAP :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

Raskesven; sa:
Rungá; sa:
j_stellan; sa:
Om den sticker iväg kan du bygga in ett hägn och sedan kan du hävda att fåglarna i fågelbordet är dina tamdjur och skjuta ekorren. Du kan hämnvisa till tidningsartikeln att ekorren egentligen är ett rovdjur.
Glöm bara inte att slänga in ekorren i hägnet om du skjuter den utanför, annars kanske det inte räknas som skyddsjakt utan du riskerar att åka dit för tjuvjakt.

Raskesven

Om jag fattar det rätt så kan jag skjuta ekorren när den väl anfaller mina tamdjur dvs fåglarna på fågelbordet. Visst klättrar ekorren om på bordet och skrämmer iväg fåglarna. Jag har inte sett att den går till anfall ännu... Kanske bättre att skjuta i förebyggande syfte. Min mark/hustomt är inhägnad både med trästaket och hönsnät men det hjälper inte för ekorren.

mar_03.jpg


Hönsnätet är uppsatt för att hålla kaninerna utanför så jag kan inte hävda att de är mina tamdjur. De djur som håller sig delvis innanför är grannens katt (ej min tamboskap), två rådjur (bara på natten dvs ej rimligt att skjuta ekorren på natten och hänvisa till försvar av tamboskap) och en mård som har hållit sig borta de senaste veckorna. Kan den ha blivit tagen av ekorren?

Kan man köpa ett gevär och få den levererat till dörren. Så att jag slipper gå ut och utsätta mig för faror...

/Stellan
 
Det har ännu inte inträffat någon fall där ekorre har anfallit ren. Men jag notrerar att räven gått i egen snara och kalla renar TAMBOSKAP :) [/QUOTE]
Jamen det är väl för f*n inte min sak att hålla koll på dina hopstulna, förvildade mustang-renar! De tamaste djur jag haft på gården är iaf renar, och då har jag räknat in hunden, katten och mina guppies i den statistiken.

Strörenar, eller "ströv-renar" som de ibland kallas i sörländsk radio, är en helt annan femma. De kanske t o m är farliga liksom ekorrarna, vad vet jag?

Fick förresten höra om några stadsbor, boende i Luleå om jag inte minns fel. De hade skaffat en svensk lapphund, som växt upp i stan och aldrig sett en ren. När familjen hyrde en stuga i fjällen, vaknade de på morgonen av ett tungt klopp-klopp i marken. Utanför på gräsmattan hade hunden vallat ihop en stor renflock...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

j_stellan; sa:
Hönsnätet är uppsatt för att hålla kaninerna utanför så jag kan inte hävda att de är mina tamdjur. De djur som håller sig delvis innanför är grannens katt (ej min tamboskap), två rådjur (bara på natten dvs ej rimligt att skjuta ekorren på natten och hänvisa till försvar av tamboskap) och en mård som har hållit sig borta de senaste veckorna. Kan den ha blivit tagen av ekorren?
/Stellan
Normalt brukar man väl sticka ut bösspipan genom brevinkastet, men varför skulle man inte kunna sticka in bössan?

Fast, den enklaste och avgjort mest beprövade metoden är väl att hyra en fetsnabb skoter och "hunt him down"...

Kan du inte sedan göra världen en tjänst och skjuta de där rådjuren (från sovrumsfönstret lämpligast), och på något sätt hävda att de gett sig på dina tama kaniner/fåglar/ekorrar/mården?
 
bete

Med tanke på ursprungsartikeln är det väl bara klämma dit en hund. En lagom liten pudel ser väl ut att räcka bra..
Sedan detta med vilken jaktparagraf som räcker och hur den kan tolkas, är det ingen som tänker på självförsvar? Den kom, jag försvarade mig och den förlorade. På sin höjd att det blir vållande till annans död. Straffet ett stort "fölåt- det var inte meningen" och en tia till brottsofferfonden. Mycket lindrigare straff än vid all form av "otillåten jakt". Så ut och självförsvara er!!!
Roland
 
Rungá; sa:
Det här är inte lätt. Ekorrar anfaller hundar men hundarna anfaller barn. Betyder detta att om ekorrar anfaller hundar så anfaller de också människor?
Hmm, jag vet en katt som äter ekorrar. Och jag har hört en historia från Grönland om en draghund som åt upp en dvärgpudel (varvid pudelägaren nästan åt upp draghundsägaren i ren ilska).
Katt anfaller ekorre som anfaller hund som anfaller hund så att pudelägare anfaller dragshundsägare. Hence, katter och ekorrar äter draghundsägare!
Många förslag om vad som ska sättas i åtel finns nu...
Ekorrar är inte bara aggresiva, de är tjuvaktiga också. De har snott mammas underkläder och handdukar flera gånger!
:)
 
cykelstina; sa:
Rungá; sa:
Det här är inte lätt. Ekorrar anfaller hundar men hundarna anfaller barn. Betyder detta att om ekorrar anfaller hundar så anfaller de också människor?
Hmm, jag vet en katt som äter ekorrar. Och jag har hört en historia från Grönland om en draghund som åt upp en dvärgpudel (varvid pudelägaren nästan åt upp draghundsägaren i ren ilska).
Katt anfaller ekorre som anfaller hund som anfaller hund så att pudelägare anfaller dragshundsägare. Hence, katter och ekorrar äter draghundsägare!
Många förslag om vad som ska sättas i åtel finns nu...
Ekorrar är inte bara aggresiva, de är tjuvaktiga också. De har snott mammas underkläder och handdukar flera gånger!
Så håll ögonen öppna efter en utklädd ekorre. Den kanske skulle på Gay-galan i sthlm igår... hemska tanke men tänk vad den kan ställa till med på damtoan. Sedan minns man figuren scoutledarfrasse från Lorry, tänk vilken "åtel" en utklädd mördarekorre skulle vara.
:)
 
ursäkta Stina

Inte meningen att ta din text men inlägget blev så ?!
Roland
Men se ialla fall upp för utklädda ekorrar, ssk i sthlm
 
Hur går det???

har nu gått några veckor och man hör inget om ekorren som satt och passade. skall man tro att skribenten numer tjänar som ekorrfyllning? Skall själv upp till fjälls snart och tror mig då kunna gå säker, långt till tallarna är det.
 
Re: Hur går det???

frarol; sa:
har nu gått några veckor och man hör inget om ekorren som satt och passade. skall man tro att skribenten numer tjänar som ekorrfyllning? Skall själv upp till fjälls snart och tror mig då kunna gå säker, långt till tallarna är det.

Han var inne kl 11.56 idag. Eller iallafall någon som använde hans inloggningsnamn. Kan det vara korren som bevakar oss under förklädnad?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...