Nu inte bara vargar utan även ekorrar, se upp hunden..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

chralm; sa:
ping; sa:
Rungá; sa:
j_stellan; sa:
G Å....I N T E....U T!

Kan bara instämma,har den suttit och lurpassat i 19!!! dagar kan man räkna ut med ena örat vem den är ute efter.


peter

Den är ju helt slut nu. Jag tror du kan gå ut. Den bör inte klara av att attackera dig. Men för säkerhets skull kan du väl skicka ut nån annan först?

Den kanske är mer desperat efter nästan tre veckors väntan så troligtvis är en attack på gång... Lyckades fota den idag utan att den gick till attack. Jag höll mig bakom dörren hela tiden så att det fanns lite skydd ifall den skulle gå till anfall..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

j_stellan; sa:
Är det tillåtet att skjuta rovdjur som är i häng även om hänget är inom tätbebyggt område. Den lilla lömska ekorren brukar även springa runt på taket så det är nog inte säkert att gå ut även om man inte ser den. Den kanske sitter uppe på taket och väntar. Hur skulle man klara en ekorres attack när den biter i nacken...
Aj aj ...
Rätt till jakt efter vissa djur
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink"

Förr i världen lät man ekorrar jaga sig själv
FÄLLOR OCH FÅNGSTREDSKAP
Inte för att jag vill uppmana till det.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

Rungá; sa:
Aj aj ...
Rätt till jakt efter vissa djur
23 § Under de tider som regeringen föreskriver får
1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink"

Förr i världen lät man ekorrar jaga sig själv
FÄLLOR OCH FÅNGSTREDSKAP
Inte för att jag vill uppmana till det.

falla1.jpg


falla2.jpg


Vad ska man han som bete? Gick inte att fästa solrosfröna på den... Kan det fungera med talgboll?

Tack på förhand

/Stellan
 
Men en ekorrvariant av självskott kanske (en mekanism man använde bla på Svalbard. Isbjörnen stack in huvudet i en låda och triggade ett sjutvapen i andra änden). Men tanke på ekorrens storlek kanske en spänd gummisnodd räcker som vapen. Kan ju knappast vara olagligt.

Men snälla polisen, hur kan jag skada någon med denna lilla leksak:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

j_stellan; sa:
Vad ska man han som bete? Gick inte att fästa solrosfröna på den... Kan det fungera med talgboll?
Tack på förhand/Stellan
Va fan ... har du varit ute i gammförrådet? Det är redigt stora ekorrar du har när du måste ta till järn som dessa. Jag förelår du hänger det kurre gillar ovanför järnskrotet. Eller så kan du sätta dom utanför ytterdörren så han inte kan ta sig in ... men glöm inte bort att dom finns där när du skall ut på morgon ...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

Rungá; sa:
Va fan ... har du varit ute i gammförrådet?

Det är en nytillverkad apfälla. Köpte den förra hösten på en marknad i Mali. I Mali brukar man fästa en bit mango och sedan får man vänta till apan kommer. När den väl är fångad så har man kött för kvällsmaten.

Har inte testan den i Sverige...

/Stellan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

j_stellan; sa:
Det är en nytillverkad apfälla. Köpte den förra hösten på en marknad i Mali. I Mali brukar man fästa en bit mango och sedan får man vänta till apan kommer. När den väl är fångad så har man kött för kvällsmaten.
Har inte testan den i Sverige...
/Stellan
Jag skall passa mig ...
 
Re: Re: Re: Re: Kan jag gå ut?

Rungá; sa:
j_stellan; sa:
Om den sticker iväg kan du bygga in ett hägn och sedan kan du hävda att fåglarna i fågelbordet är dina tamdjur och skjuta ekorren. Du kan hämnvisa till tidningsartikeln att ekorren egentligen är ett rovdjur.
Glöm bara inte att slänga in ekorren i hägnet om du skjuter den utanför, annars kanske det inte räknas som skyddsjakt utan du riskerar att åka dit för tjuvjakt.

Raskesven
 
Äh, det finns väl flera bra alternativ:
a) jaga sattyget med skoter, skjut den när den tröttnar och gräv ned den norr om knuten. Bjud grannarna på kasken så de inte skvallrar. En svensk klassiker.
b) skjut den, hägna in platsen där den faller och ställ dit en ren = skjuten i inhägnad med tamboskap
c) räknas inte snörasskyddet på taket som inhägnad? Är inte människor i ett hus tamboskap som måste skyddas? Upp med bössan genom skorstenspipan bara!

Eller, låt dina barn bestå mandoms-/kvindomsprovet att gå envig med den rackarns ekorren meddelst kniv, alternativt ett "ekorrspjut", dvs en vass blompinne med ett rådjurshorn i den icke spetsade änden. Om man dricker ekorrblodet varmt ska det ge evigt mod.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...