Varför blir så många vargar överkörda?

Näe, men är det egentligen så konstigt att vargar blir ihjälkörda omkring Stockholm? Om man räknar antal körda mil och antal mil asfalterad vägsträcka per kvadratkilometer så blir nog kvoten betydligt större än i, säg Dalarna eller Norrbotten. Jag tror inte att stockholmarna jagar varg med bil, tvärtom tror jag detta är vanligare på landsbygden, där vargen av somliga ses som ett problem.

Storstadsbor i gemen ser väl inte vargen som ett problem utan som en tillgång, åtminstone så länge den håller sig borta från grillen på SUV:en, och farbror Knuts gård dit man åker och firar jul. Så säger i a f mina fördomar.

I natt har f ö rådjuren varit och härjat på tomten, igen. Skulle inte ha något alls emot att en lagom stor vargflock bosatte sig i skogen härintill och rensade upp, eller åtminstone ett lodjur eller en drös rävar (j*vla uppländska stenjord, ska ta och frakta ut ett dumperlass med sand så de får något att gräva i!)
 
Vargar är väl som hundar och människor i det fallet. Går det att välja en skottad väg framför snöig skog så väljer de det bekvämaste och mest energisparande sättet.
 
Verkar som vargen hade kommit in på fel sida viltstängslet och fått panik. Inte lätt att fly då....
Tråkigt det som hände....:(
/Pelle
 
Ja varför är det så mycket vilt som blir påkört runt S-holm och andra stora städer i Sverige?

Det kan väl aldrig att ha att göra med att det finns mer trafik där?


Och ja vargar springer gärna längs vägar på grund av energisparande
 
Stora avstånd

Vargar springer ju mycket långa sträckor när de är på vandring. Älgar har ju inte riktigt det beteendet dessutom kan jag tänka mig att älgar är betydligt skyggare.

Vad jag var ute efter med frågan var om t ex andra rovdjur som björnar lika ofta som vargar blir överkörda i områden där det finns både varg och björn. Det är naturligtsvis mera vägar per ytenhet och mer trafik per väg i närheten av storstäder. Kring Stockholm så begränsas möjliga vägval för varg eller björn dessutom mycket av alla stora vatten som Mälaren och Saltsjön.

Att hitta ut från Södertörn utan att bli överkörd måste vara svårt för en varg som inte har vare sig karta eller GPS ;o)

Thure
 
Vargen är nog ett av de mest anpassningsbara djuren som finns. Lever geografiskt i väldigt olika miljöer från värmen i spanien till kylan i sibirien. Har för mig att vargen är världens mest spridda rovdjur geografiskt ( förutom människan!) Var kanske därför våra förfäder kunde tämja vargen till hund...?
Förmågan att anpassa sig till olika miljöer är nog väldigt bra i de flesta fall men ibland kan det ju gå väldigt fel...
 
Årstiden torde spela viss roll

När det är mörkt och/eller halt sover de flesta björnar.

Men nog sjutton börjar man undra lite när nu två stycken blivit påkörda på kort tid i Stockholmstrakten
 
Om man nu tvunget ska spekulera i varför detta har hänt två gånger i S-holm så kan man ju titta på vägverkets statistik ang olyckor i städerna där Stockholm leder klart . D.v.s dom kör som drullar och därmed så händer det mer olyckor.

Malmö har t.ex minskat i statistiken. Och se där körs inga vargar på ;)
 
Tidigare också

Kommer inte ihåg när men jag har bestämt för mig att ytterligare vargar dödats och skadats av bilar i Storstockholm.

Var det inte någon av vargarna som stoppades upp och visades på riksmuseet?

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Personligen anser jag

att man skall fundera på vilka som har mest att vinna på att vargarna blir överkörda.

Ungefär på samma sätt som renskötande samer alltid blir misstänkta när ett rovdjur blir överkört i Norrbotten....
 
Re: Personligen anser jag

avslutad210712; sa:
att man skall fundera på vilka som har mest att vinna på att vargarna blir överkörda.

Ungefär på samma sätt som renskötande samer alltid blir misstänkta när ett rovdjur blir överkört i Norrbotten....

Eehh? Den fördomen kanske är vanlig när rovdjuret blir påkört av en skoter efter att ha förföljts i flera mil... Men knappast om det är en bil som mejat ner ett rovdjur på en väg va?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.