Sluta gnäll - lämna bidrag.

Tarra; sa:
öringen; sa:
Mepps1; sa:
Detta kan dessvärre också röra sig om utplanteringar eller enkelt sagt "kartfusk" för att utbredningsområdena ska se större ut än vad de egentligen med är! hehe! :)

Äsch, jag bara skämtar.. men det är klart, jag är på sätt & vis lite bekymrad att jag kan ha lite rätt också? :)

Du tror på råttan i pizzan också förstår jag. Och tomten.

Det är väl ingen nyhet för någon med öppna ögon att varg har planterats ut i Sverige...

Som sagt var, det finns de som tror på tomtar och troll också :)
 
Men hallâ, jag visste att fotbolls-VM -58 inte spelades pâ riktigt o jag vet att mânlandningen var bluff, men nu lâter det lite väl bra för att vara sant ;-)
Va kul om nâgon ville plantera lite varg där jag bor oxâ.
 
Tarra; sa:
öringen; sa:
Mepps1; sa:
Detta kan dessvärre också röra sig om utplanteringar eller enkelt sagt "kartfusk" för att utbredningsområdena ska se större ut än vad de egentligen med är! hehe! :)

Äsch, jag bara skämtar.. men det är klart, jag är på sätt & vis lite bekymrad att jag kan ha lite rätt också? :)

Du tror på råttan i pizzan också förstår jag. Och tomten.

Det är väl ingen nyhet för någon med öppna ögon att varg har planterats ut i Sverige...
Jag förstår inte varför en del människor kommer dragande med sådant ovederhäftigt skitsnack.

Tarra, du kan ju ta en titt på kartan så ser du att Sverige gränsar till Finland som i sin tur gränsar till Ryssland. Det finns ingen mur mellan Sverige och Finland, inte heller mellan Finland och Ryssland. Genforskarna hat ju visat att de svenska vargarna härstammar från de finska. Inget hindrar varg från att röra sig över gränserna. Vargen känner inte ens till att där finns en gräns. Att sedan ytterst få vargar lyckas ta sig genom norra Sverige ner till mellansverige är tråkigt. Men då och då, med tyvärr alltför långa mellanrum har några vargar lyckats få leva hela vägen ner till mellansverige.

Men du Tarra kanske kan öppna mina ögon med något mer vederhäftigt än ditt "gripet ur luften påstående"; alltså har du några som helst belägg för ditt påstående eller är du endast ute efter att provocera?

Raskesven
 
Bomullsmannen; sa:
Finns det något belägg för att utplantering av varg sker?

Nej, naturligtvis inte. För tillfället är det inte akut att få in nytt blod i vargstammen, men däremot kan det eventuellt bli aktuellt med inplantering i framtiden. Framförallt om den illegala jakten fortsätter att decimera vargstammen så mycket att de redan befintliga inavelsproblemen förvärras.

Då är det faktiskt så att det kanske måste övervägas en inflyttning av varg österifrån.
[Ändrat av öringen 2005-11-29 kl 13:05]
 
öringen; sa:
Sen när det gäller jeeparna så låter ditt inlägg som vanlig svensk avundsjuka är jag rädd :)

njae, pengar är så att säga ingen trång sektor så avundsjuka är det inte.. jag konstaterade ett faktum, det fanns väldigt mycke ny utrustning för en näring som inte genererar några pengar utan enorma statliga bidrag. oavsett vart utrustningen kommer ifrån så har någon betalt den, jag kan informera att Svenska bönder inte har ekonomi att "hyra/köpa" in den utrustningen som radades upp.. sedan så har väl inte helikoptersamernas rennäring något med kultur att göra, det handlar bara om att gnälla å att mjölka staten på pengar.. lägg ner!! samma gäller för annan skit som inte bär sig om det inte kan uppvisas ett kulturellt värde eller så..
 
-PaTRiC-; sa:
jag kan informera att Svenska bönder inte har ekonomi att "hyra/köpa" in den utrustningen som radades upp..

Ingen har skrivit det heller. Min jämförelse gällde böndernas traktorer vs renskötares motorcyklar, inget annat.

-PaTRiC-; sa:
samma gäller för annan skit som inte bär sig om det inte kan uppvisas ett kulturellt värde eller så..

Vi får väl hoppas att det inte är du som ska stå för den kulturella bedömningen då ;)
[Ändrat av öringen 2005-11-29 kl 16:57]
 
Jag blir ju inte direkt förvånad eller överraskad om vargarna visar sig ha utplanterats... Om 30 år så sitter kanske några gubbar & skrattar & berättar på TV'n när de for till finland, bedövade 3 vargar å hur de senare släppte ut dem i våra inplanterade skogsområden. :)
 
-PaTRiC-; sa:
Svenska bönder inte har ekonomi att "hyra/köpa" in den utrustningen som radades upp..
Bönderna har ju rivit upp och gjort halva sverige till en åker.. med bara stenhackor.. Man kan ju undra vad det skulle bli om de fick mer & annan utrustning? :)
 
Angående svenska vargars härkomst. Det finns t.o.m. dokumenterat att en vargtik från Värmland vandrade till finskryska gränsen. Den var sändarförsedd och sköts vid finskryska gränsen.

http://www.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=2092

Då är det ju givet att vargar även kan vandra från Ryssland eller Finland ner till Värmland.

Synd bara att det ska ta sådan tid, att vargen söker sig fram så länge uppe i norr, som t.ex Laponiavargen gjorde, och inte sätter av i språng ner till mellansverige. Men ingen har ju upplyst vargen om att det inte går att lufsa omkring hur som helst uppe i renskötselområdet. Det går ju inte för vargen att slå sig ner där, och att desss valpar söker sig söderut lite till osv. Det måste till 100-milavandringar i stil med vargen från Värmland.

Raskesven
 
öringen; sa:
crazy; sa:
Jag vet inte hur de lokala Samerna ställde sig till det? Med de blev säkert fett kompenserade så att de kunde köpa en helikopter till.

Du har en så skön verklighetsuppfattning Michael :)

He He. Jag vet. Man måste ju överdriva lite för att få lite debatt. Nu tror jag väl att samerna oftas hyr in helikoptrar. Jag förstår bara inte hur de har råd? Det kostar så satans mycket. Jag kan för lite om bidragen som ges men jag kan inte riktigt greppa det där med helikoptrar ändå.

Allvarligt så vet jag inte hur det är i sverige men i Norge så vet jag det finns Samer med stora vattenrättigheter som blivit stormrika på grund av dammbyggnationer.
[Ändrat av crazy 2005-11-30 kl 00:54]
 
?!

Det kanske beror på att man i Norge faktiskt har betalat skäligt för fallrättigheterna och det förstörda fisket i älvarna (till skillnad mot hur bolag inom vatten och skog lurat skjortan av folket här i landet) för fiskesamer och för andra ortsbor. Dessutom så har Norge det smarta systemet att vist många ören per producerad kWh går tillbaka till orten där kraftverken ligger. Det gör att Norge har en helt annan standard på landsbygden än vad vi har här. Folk har råd att bo kvar eftersom nödvändig service kan finnas kvar på orten (genom återbäringen från elproduktionen). Lokala affärer finns kvar och det gör att fler kan fortsätta att bedriva jordbruk m.m. (Här så lägger många ner jordbruken eftersom skolorna, affärerna och annan service läggs ned). Många vill avfärda det med att Norge har olja och att det löser allt men det är långtifrån sanningen. Har själv rest runt en hel del i mellersta och nordligare Norge och bilden av deras levande land och hur man där ser på landsbygden kontra vårt är skrämmande. Här tas kraften och naturtillgångarna från norr (vilket är helt rätt) utan att ge något tillbaka (vilket är helt fel) och sedan i media framställs norrland som tärande bidragsslukande och fullständigt onödigt (vilket är faan så man skäms över att vara svensk). Det är ju inte så att norrlänningarna själva vill se sin landsdel utarmas och nedgraderas. EU-pengar har betalats ut till olika projekt men utan långsiktighet, för hur ska du kunna leva och bedriva verksamheter när inget i övrigt för familjen finns att tillgå i form av skolor m.m. Barn föds så det är inte det det beror på utan flyttströmmarna orsakas av vår konstigt styrda ekonomi. Det här är fullständigt ofattbart för våra grannar (och Norrlänningar med för den delen).
-Hur jag kom in på det här under debatten "vilda djur" vet inte ens jag?! Men det känns bra att lufta ens åsikter i allafall... Häpp
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...