Varge gång

Nu är den andra vargen till Stockholm. Men ingen behöver rädes vargens gång, säger en expert (nån från utsidan?) då den är skygg. Men då borde den skygge vargen inte söka sig till ett tätbebyggt område som Stockholm?
Varg siktad vid Vaxholm - DN
 
Men hur ska den veta om att det är tättbebyggt innan den kollat upp det? Denn varg har ju uppenbarligen varit i Vaxholm och Åkersberga. Bra natursköna områden, men kanske lite människootäta. Drar den lite norrut så finns det gott om plats i roslagen.
 
Brotta ner?

Jag är kanske naiv, men jag har alltid tänkt vad det gäller varg (i motsats till björn) att om jag stöter på en så är det inte nödvändigtvis kört. Jag menar, om vargen bestämmer sig för att attackera så har man ändå en sportslig chans (en björn blir ju knivigare att brotta ner). Dvs en varg tycker jag mig kunna försvara mig mot på ett rimligt sätt. Har jag fel?
 
Re: Brotta ner?

millimeter; sa:
Jag är kanske naiv, men jag har alltid tänkt vad det gäller varg (i motsats till björn) att om jag stöter på en så är det inte nödvändigtvis kört. Jag menar, om vargen bestämmer sig för att attackera så har man ändå en sportslig chans (en björn blir ju knivigare att brotta ner). Dvs en varg tycker jag mig kunna försvara mig mot på ett rimligt sätt. Har jag fel?
Om man bortser från hur mikroskåpiskt löjligt liten chansen är för att nåt sånt ska hända så tippar jag att man är ganska körd oansett. :)

Ett hugg av en 100kg's varg eller 400kg's björn spelar nog ingen roll, det blir mos av allt som är mellan gaddarna oansett. Det sportsliga med en björn är ju att man iallafall kan spela död.

Och vargen kommer som regel i plural.. gör den inte det så beror det nog på att den anser du är ett lätt byte - inte för att det ska bli en sportslig kamp.. eller också är den turboladdad med rabies.
 
Rungá; sa:
Aardwolf; sa:
Hmmmmm är där ryska miniubåtat i Stockholm nu igen
Ryska inplanterade vargar ???

Tja då måste det vara en varg på ryssfemmor.
med tanke på att en varghane väger ca 50-60 kg.

samma med björnen, maxvikt skjutenbjörn i sverige är väl strax över 300 kg och normalvikten någonstans mellan 150 - 300 kg.

så både björn o varg måste ju gå på ryssfemmor då, och vi vet ju vad som händer med dopade "djur" de blir folkilskna ;-)
 
Nu vet vi vad det blev av Stockholmsvargen - rena mediehystering. Nu går 'drevet' efter vargen med webb Tv, grafik å alla expertkommnetarer.

DN i dag: "Norrnalt sett sticker det, om det inte blir trängt. Så det handlar om att uppträda förnuftigt, säger Robert Franzén."

Vad är nu norrnalt? Inte vet jag om det är norrnalt att varjen har sin gång i rikets huvdstad? Det är nog 'tangentbordsmisse' på DN.

I samma artikel står det:”Ingen kan naturligtvis garantera att det inte kan ske i Sverige, men man skulle kunna säga att vargen inte är farligare än exempelvis älgen”, skriver Svenska rovdjursföreningen på sin hemsida."

Vad är det för miss? Varg tillhör den del av djurskocken som har tassar å älgen har klövar. Vargen har vassa tänder och äter kött, älgen äter skogens grönsaker. Hur kan man ens komma på tanken att jämföra varg och älg?

Men det finns ju de som jämför fulla älgar med björnar så det kanske går.

Nu väntar jag på rubriken "Daghem stängt, vargbajs i sandlådan" Visste ni att vargförståsigpåarna vill ha bajs av medievargen?
 
Rungá; sa:
Nu vet vi vad det blev av Stockholmsvargen - rena mediehystering. Nu går 'drevet' efter vargen med webb Tv, grafik å alla expertkommnetarer.

DN i dag: "Norrnalt sett sticker det, om det inte blir trängt. Så det handlar om att uppträda förnuftigt, säger Robert Franzén."

Vad är nu norrnalt? Inte vet jag om det är norrnalt att varjen har sin gång i rikets huvdstad? Det är nog 'tangentbordsmisse' på DN.

I samma artikel står det:”Ingen kan naturligtvis garantera att det inte kan ske i Sverige, men man skulle kunna säga att vargen inte är farligare än exempelvis älgen”, skriver Svenska rovdjursföreningen på sin hemsida."

Vad är det för miss? Varg tillhör den del av djurskocken som har tassar å älgen har klövar. Vargen har vassa tänder och äter kött, älgen äter skogens grönsaker. Hur kan man ens komma på tanken att jämföra varg och älg?

Men det finns ju de som jämför fulla älgar med björnar så det kanske går.

Nu väntar jag på rubriken "Daghem stängt, vargbajs i sandlådan" Visste ni att vargförståsigpåarna vill ha bajs av medievargen?

Det händer att älgar är hotfulla och anfaller. Det lär inte vara speciellt vanligt med det förekommer i undantagsfall. Älgen anfaller genom rusningar och sparkar, detta gäller främst älgkor som känner behov av att skydda sin kalv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.