Späckhuggare-safari

Tjena!

Hade tänkt att åka med frugan och barnen till Norge för kolla på späckhuggare. Är det någon här som vet vart det är bäst att åka?
Är det Tysfjorden?

/Billy
 
Jag vet inte vad du vill ha ut av safarin och vad det får kosta. Vad jag vet så finns det 3 typer av båtar som gör späckhuggarsafaris i Lofoten. Anneli Utter har en mysig båt som inte tar så många passagerare. Läs mer på http://www.naturresor.com/. http://www.tysfjord-turistsenter.no/ arrangerar också turer dels med gummibåt och med en stor ful fd valfångstbåt. Jag har provat dom här tre alternativen och valfångstbåten var halvt värdelös enligt mig. För mycket folk och helt opersonligt. En del bussbolag har turer dit men jag tror dom åker med valfångstbåten. Sen kan man fridyka med späckhuggarna men det var inte det du fråga efter. När jag var där så var späckhuggarna i Ofotsfjorden man jag tror att dom går in i Tysfjorden nu men det vet researrangören.

Googla så hittar du mer information.
Lycka till!
[Ändrat av peter_lc4se 2005-10-18 kl 13:35]
 
Mina barn är 4 och 6 år. Vad jag kunde läsa mig fram till så var det åldersgräns på min 10 år för att få åka gummibåt. Valfångstbåten låter inte så lockande. Jag ska kolla lite närmare på Anneli Utters båt. Finns det några fler?

/Billy
 
Tack för alla svar!

Tror ni, som har varit där, att barnen tycker det är roligt? Självklart tycker de om att åka båt och se späckhuggarna, det jag är lite skeptisk till är föredraget osv. Blir det lite långtråkigt för dem?

/Billy
 
Föredraget innan, med bilder, är inte så långt och det är intressant. På båten brukar de, om det är många barn, kunna avdela en guide för dem. Så de brukar tänka på barnen också.

Jag tror inte du behöver vara rädd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Selmira Späckhuggare i Tysfjorden Vilda djur 15
KLAGER Varg safari Vilda djur 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.