Björntjänster

Raskesven; sa:
Här finns lite om björnmöten, björnens beteende mm. En del fina bilder också:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/ natur/rovdjur/pdfer/bjornpdf/bjornmoten2.pdf
Raskesven

Å fan en länk till en folder på Naturmuppsverket! Att ha med sig vid björnmöte, vad stod det nu på sid 3 om kroppspråk? ..*blädder, blädder*.. n

En björn som står på bakbenen gör det för att få överblick över situationen, inte för att demonstrera sin storlek eller att anfalla.
Två sekunder senare kan du ha nalle i famnen för hon e snabb vetu.

Skjut helst inte, men om du skjuter så skjut i första hand i luften för att markera din närvaro.
Visst, när nalle kommer lufsande emot mig i 60 knyck så skjuter jag i luften och talar i vanlig samtalston.

Likt hundar känner björnen din rädlsa - eller skitlutkten - läser ditt kroppspråk och då har du redan förlorat! Men är du inte det minsta rädd har du vunnit.

Hur många av alla dessa messersmittar har mött en överraskad björn?
 
öringen; sa:
Jag tolkar ditt inlägg som att du faktiskt mött björn. Var du tvungen att skjuta den?
Nej fan, det kallas inlevelse och betyder att man försöker sätta sig in i någon annans situation. Jag har inte mött björn, vad jag sett iaf men det kan bero på att jag varken har hund, gevär eller plockar svamp.
Men jag tycker att naturmuppverkets folder är sååå bra. Kan man göra upp eld med den?
chralm; sa:
Räknas isbjörn på 50 meters håll?
Endast om björnen var överraskad, vilket nanok sällan är :)
 
Rungá; sa:
chralm; sa:
Räknas isbjörn på 50 meters håll?
Endast om björnen var överraskad, vilket nanok sällan är :)

Vete fan om han inte var det. Han kom med vinden i ryggen, och kom över en strandvall och såg inte direkt ut som om han var ute efter att käka oss. Han nosade mycket i luften, som dock gav honom ganska lite då vi stod helt fel, och det blåste halv snöstorm.

Nåja. Jag vad som händer med ens hjärtfrekvens i ett sådant läge (tips den sjunker inte).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.