Befria Skansenvargarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: På rätt spår igen?

vikars; sa:
Gör ett försök att få denna inte helt ointressanta tråd på rätt spår igen. Djurparksdebatten är ingalunda ny men ett annat sätt att se på saken är vikten av allmänhetens oppinion (de som aldrig på något sätt kommer i kontakt med rovdjur på annat sätt) Genom djurparken får de en mer "personlig kontakt" med djuren. Då är nog chansen större att de ställer sig på rovdjurens sida när de hör den arga debatten om rovdjurens varande/icke varande. Kanske får man offra några stackars djur i fångenskap för att inte stadsmänniskan helt ska tappa kontakten med "riktig natur"? Känns iallafall ok om man ser det ur synvinkeln ekocentrisk etik, alltså ekosystemet före individen.

Men varför ska stadsmänniskor basera sina preferenser rörande vargarnas vara eller inte vara på några livströtta individer i hägn? Det ger sannerligen ingen rättvisande bild; ungefär som att björnstammens öde skulle beslutas av teddybjörnskramande barn.

Nej, om vi ska bevara en rovsjursstam i landet är det min förhoppning att ett sådant beslut inte tas på grundval av vilka djur som är främst appelerar till mjukhjärtade Skansenbesökare, utan utifrån ett helhetsperspektiv på det nordsvenska ekosystemet.
 
Re: räddsla

kim1; sa:
osse; sa:
Varifrån kommer behovet av att skriva under pseudonym i detta forum?

Kanske man ska vara rädd för det militanta friluftsfolket.

Eller att vargarna gör uppror, dom trivs säkert bra på deras lyxresort skansen.

MVH
Krister

Varför skriver man under pseudonym i detta forum undrar Tord Bäckman: nu är ju detta förfarande en vanlig företeelse på de flesta debattforum i tidningar och här på nätet, även bland författare är det vanligt med ett alias av en eller annan orsak.

För några år sedan började jag skriva inlägg här på utsidan.se på forumet för "paddling" under mitt rätta namn, omgående kom jag i dispyt med en mängd spydiga grinpellar, ord och åsiktspoliser som upplever detta forum som en plats för enbart den rättroende fundamentalistiskt enkelspåriga och militanta delen av friluftsfolket.
Det hela slutade med att de mest tongivande och fanatiskt trolltroende sektmedlemmarna i utsidan.se med trollprocessmästaren Håkan Karlsson i spetsen tog till alla upptänkliga besvärjelser och konster för att bli av med det värsta av troll som någonsin hemsökt deras högst känsliga och bräckliga revir - sekten utsidan.se.
Utav denna ovan angivna anledning har jag skrivit under pseudnymen (Laten)peter mansson.

Redaktionen för utsidan.se har känt till det rätta namnet bakom pseudonymet peter mansson då de vid ett tidigare tillfälle under året låtit mig veta att de vet mitt rätta mitt namn.
Man anger ju en e-mailadress vid registrering, via e-ma och ISP: n kan de ju ta reda på mitt verkliga namn.
Lagstiftningen anger att personnamn på e-mailadressinnehavare bara får utlämnas ac ISP: n till polismyndiget vid misstänkt brott som renderar straff på två år eller mera, tydligen är det så att det jag skrivit är av sådan art att jag anses grovt kriminell.
Frågan som uppstår blir: har utsidan.se begått en kriminell handling då de tagit reda på och publiserat mitt rätta namn här på utsidan.se?
 
Sluta gnäll och debattera det du startade. Nej det går inte att släppa Skansen vargarna fria lika lite som det går att få tyst på alla skrönor som cirkulerar.
 
Re: Re: räddsla

laten; sa:
Frågan som uppstår blir: har utsidan.se begått en kriminell handling då de tagit reda på och publiserat mitt rätta namn här på utsidan.se?

Kort svar: Nej.

Vad gäller PUL (PersonUppgiftsLagen) så har den omarbetats och omtolkats så att de farhågor som fanns i början om att man inte skulle få skriva ett namn på en sida på Internet inte kvarstår. I första hand är lagen till för (precis som någon tog upp) att reglera register med personuppgifter. Till personuppgift räknas bland annat namn, bild på person och allt annat som kan knytas till personen som exempelvis personnummer och adress. Det var många som trodde att Eniro genom privatpersoner.gulasidorna.se skulle bryta mot PUL men de har tillstånd att föra sitt register. Sedan talades det mycket om att uppgifterna inte fick lämnas ut okontrollerat utanför EU och då uppstod tankarna om problem med Internet.

Sedan kom man fram till att om ett forum (som exempelvis Utsidan.se) utser en ansvarig utgivare så får man publicera utan problem.

Man har även sagt att personuppgifter av ringa karaktär och utan harm får publiceras på exempelvis Internet. Till ringa karaktär räknas namn och andra offentliga uppgifter. Med harm skulle exempelvis en bild av en person i en förnedrande situation kunna räknas. Som med alla andra lagar så måste den tolkas vid prövning och det får skötas av de som kan sin sak. Amatörjurister och självpåtagna allmänvetare som mig finns det för många av. ;)

Vad gäller infekterade debatter om vargar och annat så ställer jag mig helt utanför den.
 
Aardwolf; sa:
Sluta gnäll och debattera det du startade. Nej det går inte att släppa Skansen vargarna fria lika lite som det går att få tyst på alla skrönor som cirkulerar.

Aardwolf, jag tycker du ska rikta din kritik mot SÄPO-Håkan Karlsson.
Med all tydlighet framgår det att de tongivande skribenterna här på utsidan.se inte tål att känsliga ämnen belyses ur andra prespektiv än den politiskt korrekta.

Ett sätt att befria skansenvargarna och övriga rovdjur från djurparkerna i Sverige från sitt livslånga lidande är att avliva dem.
Ett annat sätt är att skapa ett rejält stort hägn som jag vet har skapats för lo-djuren någonstans i norrland.

Äldre S.k. skrönor innehåller oftast en oanad mängd sanning och verklighet som nutidsmänniskan gärna och ofta förbiser.
 
Det med ett stort hägn för Lo vill jag ha antingen en referens till eller en länk. Avlivning är inget val.

Ang skrönor så är det skrönor. Samma som att tandfén lägger en krona i ett glas när man tappat sin första tand.
 
Avslöjad

Jobbar Håkan Karlsson på SÄPO eller.
Kom igen nu. Du vart avslöjad. Alla vet vem du är nu.
Skit samma
Rikta in debatten på vargarna istället.
 
Har någon glömt bort sakfrågorna?

Tycker alltid att det är lika kul att det blir likadant varje gång en typ av "troll" dyker upp! Varje gång i en känslig fråga, som t ex rovdjursdebatten, och istället för att fortsätta att diskutera sakfrågan så vänder man sig istället mot att kritisera hela utsidan bara för att man inte kommer på fler argument i den verkliga debatten!
Det är inte utsidan det är fel på, det är era inlägg!!!

Lägg ner å snacka skit om varandra och kom istället med vettiga och genomtänkta debattinlägg! Jag vet att det är lättare att bara kasta skit på varandra, det krävs betydligt mindre eftertanke och arbete än att faktiskt komma med ett vettigt inlägg som kan bidra till att öka förståelsen för den egna åsikten.
/
 
Jag har varit pâ Skansen säkert över 100 gânger, dels som barn, och dels som far till mina egna barn. Samtliga dessa över 100 gânger har jag tänkt att jag skulle fà se en varg. Samtliga gânger har jag - och mina stackars barn - fâtt tji.. precis som varit fallet med lodjur, djärv och allt vad det är som det pâstâs ska finnas där bakom buskarna.

Jag tror följdaktligen att det är en modern myt att det finns vargar och djärvar etc. pâ Skansen.

Skall tilläggas att det kom som en överaskning för mig att Hâkan Karlson är hemlig agent. Men nu när man tánker närmare pâ det hela sâ är det egentligen underligt att ingen kommit pâ det tidigare.
 
Re: Re: räddsla

Varför skriver man under pseudonym i detta forum undrar Tord Bäckman: nu är ju detta förfarande en vanlig företeelse på de flesta debattforum i tidningar och här på nätet, även bland författare är det vanligt med ett alias av en eller annan orsak.

Att man använder pseudonym på andra sidor är helt irrellevant. Det som gör utsidan så bra är att medlemmarna gör insatser i att försöka skriva vettiga inlägg som grundas på fakta eller en åsikt som man vågar stå för. Försök göra nåt liknande själv så blir det säkert bra.
Angående paddlar-forumet så vet varenda en att just paddlare är fanatiska i sin inställning till rätt och fel (ska jag säga skedda eller roder, vinge eller eskimåpinne, skottlöst utan luckor eller skott och luckor, trä plast eller duk). Det gäller inte bara utsidan. Paddlare får man helt enkelt ta med en nypa salt. Det finns säkert liknande exempel.
Angående vargarna så tycker jag inte det är riktigt sjysst. Jag tror inte att de hjälper i bildningen av en åsikt hos någon som bara vistas i betongdjungeln. Om de gör det, så kommer åsikten vara missvisande pga djurens allmäntillstånd. Släpp dem fria och stäng skansen! Dom som vill se natur kommer med all sannolikhet att bege sig till verkligheten än ett substitut.
/Samme
 

clindh

Forumvärd
Re: Re: räddsla

laten; sa:
Frågan som uppstår blir: har utsidan.se begått en kriminell handling då de tagit reda på och publiserat mitt rätta namn här på utsidan.se?
Utsidan har på inget sätt lämnat ut information om "Peters" rätta namn, epostadress eller dylikt. Inte heller har vi försökt ta reda på det. (Hur Håkan fått reda på det vet han väl bäst själv.)

"Peter" trodde tom Håkan var forumvärd på Utsidan, det är kanske det som fått honom att tro att vi på något sätt skulle varit inblandade i att "röja hans identitet".

Nåväl - inriktningen har sedan starten varit att man skall skriva med eget namn i forumen, men tyvärr har vi varit lite dåliga på att efterleva denna regel och jag ser nu att många döljer efternamn etc. Men den gäller! Som vi ser det är Utsidan är inte platsen för såpass kontroversiella debatter att man måste gömma sig bakom ett alias.

"Peter" går i inlägget ovan till personangrepp, vilket också är mot våra regler. Vi avslutar nu detta medlemskonto.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.