Död uggla

Tjena!

När jag och min hund var ute och gick i lördags så träffade vi på en död uggla vid vägkanten.

Troligtvis är det en sparv-/ kattuggla som inte var ringmärkt.
Hur som helst tog jag hem den och lade den i frysen.

Min fråga är nu vad jag ska göra med ugglan?
 
Det är VÄLDIGT stor skillnad på katt/sparvuggla. Ta först reda på vilken art det är. Tornuggla, Hökuggla, Berguv, Fjälluggla, Lappuggla, Slaguggla ingår i det som kallas "statens vilt" och ska lämnas till närmaste polisstation som skickar vidare till naturhistoriska museet. Är det någon annan art tillhör det markägaren eller jakträttsinnehavaren.
 
larsdahlin; sa:
Tjena!

När jag och min hund var ute och gick i lördags så träffade vi på en död uggla vid vägkanten.

Troligtvis är det en sparv-/ kattuggla som inte var ringmärkt.
Hur som helst tog jag hem den och lade den i frysen.

Min fråga är nu vad jag ska göra med ugglan?

Aer koettet faerskt saa aer det vael bara att grilla den... Har den tillraeckligt med koett saa aer det troligtvis en kattuggla och om koettet inte raecker saa aer det en sparvuggla. Har aldrig grillat uggla saa jag kan inte saega naagot om smaken.

Du kan vael aeven bjuda in markaegaren paa middagen och samtidigt fraaga om han vill ha skinnet och fjaedrarna foer att stoppa upp. Annars saa laemna in dem till naagot som vet hur man ska bevara dem.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
larsdahlin; sa:
Tjena!

När jag och min hund var ute och gick i lördags så träffade vi på en död uggla vid vägkanten.

Troligtvis är det en sparv-/ kattuggla som inte var ringmärkt.
Hur som helst tog jag hem den och lade den i frysen.

Min fråga är nu vad jag ska göra med ugglan?

Aer koettet faerskt saa aer det vael bara att grilla den... Har den tillraeckligt med koett saa aer det troligtvis en kattuggla och om koettet inte raecker saa aer det en sparvuggla. Har aldrig grillat uggla saa jag kan inte saega naagot om smaken.

Du kan vael aeven bjuda in markaegaren paa middagen och samtidigt fraaga om han vill ha skinnet och fjaedrarna foer att stoppa upp. Annars saa laemna in dem till naagot som vet hur man ska bevara dem.

/Stellan

Haha
 
peter_lc4se; sa:
Det är VÄLDIGT stor skillnad på katt/sparvuggla. Ta först reda på vilken art det är. Tornuggla, Hökuggla, Berguv, Fjälluggla, Lappuggla, Slaguggla ingår i det som kallas "statens vilt" och ska lämnas till närmaste polisstation som skickar vidare till naturhistoriska museet. Är det någon annan art tillhör det markägaren eller jakträttsinnehavaren.

Jag får tacka på informationen. Hittade den själv efter lite sökande efter att jag postat den här.

Jag tror att jag ska ta kontakt med vår lokala ornitologiska förening. Ugglan låg avknoppad på en trottoar i utkanten av stan.

Måste säga att det känns underbart att ha en sån erfarenhetsbank en knapptryckning bort!
:eek:)
 
Uggleuppdatering

Jag tog med mig min upphittade uggla ner på vår polisstation här i Östersund.

Den som har hand om viltet konstaterade att det inte alls rörde sig om en katt- eller sparvuggla utan det var istället en jorduggla. En mörk fläck på insidan av vingen avgjorde det hela.

Så snart är ugglan på väg till Naturhistoriska museet för att sluta sina dagar i forskningens tjänst.

:)
 
larsdahlin; sa:
Peifen; sa:
larsdahlin; sa:
Tjena!

Min fråga är nu vad jag ska göra med ugglan?

Grilla???;-)

Nja, den är redan ivägskickad... Frågan är om uggla smakar gott eller inte. Har inte sett det på nån meny ännu...

/Lars - Som i alla fall ätit björn...

Jag tror att uggla smakar ganska illa men har inte testat. Aer det naagon paa Utsidan som har erfarenhet av grillad uggla?

/Stellan - Som oxaa aetit bjoern men aeven lo...
 
Re: Uggleuppdatering

larsdahlin; sa:
Jag tog med mig min upphittade uggla ner på vår polisstation här i Östersund.

Den som har hand om viltet konstaterade att det inte alls rörde sig om en katt- eller sparvuggla utan det var istället en jorduggla. En mörk fläck på insidan av vingen avgjorde det hela.

Så snart är ugglan på väg till Naturhistoriska museet för att sluta sina dagar i forskningens tjänst.

:)
Blir lite grynigt vid uppförstoring men den mörka fläcken på vingen syns. Jordugglan nedan såg jag i Padjelanta i somras:

cpic431825a275662.jpg


Raskesven
 
men herregud stellan :)

fast...jag ska väl inget säga...när jag bodde i noreg...norge på bokmål...då åt jag snällt det som serverades...vilket senare visade sig vara valbiff...hmmm...och i afrika serverades det pytonorm..som dock inte smakar pyton enligt min syssling som smakat...(det gjorde inte jag)...när jag fött mina barn hemma har jag tipsats om att jag kan tillaga moderkaka...hrmpf....
kraaaaaaaaam till alla som vill från ninapenda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Död Fjällräv. Vilda djur 9
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
ugglefunderingar Skadad uggla? Vilda djur 10
hassex Vit uggla?? Vilda djur 8
Staffan Andersson Vilken uggla? Vilda djur 9
kimji Vad för uggla? Vilda djur 2
FreddeA Vilken fågel? En vit uggla? Vilda djur 14
dansa Vad var det för uggla?? Vilda djur 5
Lars G A Vilken uggla hoade Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.