Bromsår 2005?

Jag har fått ett saftigt kärleksnyp av en broms, som fått till följd att vänster handrygg svullnat upp en del och känns varm (jag har tydligen inte undvikit att klia på det). Det blir väl och vänta till svullnaden går ner om nu ingen hjälpsam läsare har en fungerande huskur.

Rent spontant känns det som om det är rikligt med småbroms i skog och mark, någon som upplever detsamma?
 
Det finns 45 arter av bromsar i Sverige, om försöker artbestämma bromsarna så uppskattar man dem bättre!
 
IslandTraveller; sa:
Rent spontant känns det som om det är rikligt med småbroms i skog och mark, någon som upplever detsamma?
Utan att ha testat det själv (och varför skulle något fungera bättre för att just jag testat det?) så brukar (sägs det) avsvällande geler, typ Zon eller Orudis gele funka om man stryker det på bettet.

Och jag instämmer definitivt i att det är mycket broms i år. Om artsammansättningen skiljer sig markant från tidigare är lite svårbedömt, jag ser mer till kvantitet än kvalitet ;)
 
Getingar?

Helt klart finns det mycket broms i år och hittills har jag inte stött på så mycket mygg och framför allt inte getingar. Då har jag varit i södra Sverige: Stockholm, Blekinge, Skåne och Halland. Min flickvän jobbar i skogen och myggen har varit färre än vanligt. Bromsarna desto fler - och aggressivare...

Men som sagt: hur är det med getingarna?
 
Strykarräven; sa:
IslandTraveller; sa:
Rent spontant känns det som om det är rikligt med småbroms i skog och mark, någon som upplever detsamma?
Utan att ha testat det själv (och varför skulle något fungera bättre för att just jag testat det?) så brukar (sägs det) avsvällande geler, typ Zon eller Orudis gele funka om man stryker det på bettet.

Och jag instämmer definitivt i att det är mycket broms i år. Om artsammansättningen skiljer sig markant från tidigare är lite svårbedömt, jag ser mer till kvantitet än kvalitet ;)

Det kan säkert funka, men akta er för att stryka på Zon och utsätta huden för solljus. Farsan gjorde detta och fick blåsor på huden. Riktigt läskigt!

En läkare sa att hydrokortisonsalva funkar på myggbett och då borde ju det funka på andra bett också!?
 
Re: Getingar?

Hedman; sa:
Men som sagt: hur är det med getingarna?

Färre än normalt hos oss i Västergötland, men getingar är inga problem oavsett antal.

Färre mygg och knott. Biten av bromsar fler gånger i år än sammanlagt alla andra år tidigare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.