En björn som tältmarodör

Efter att ha läst Mattias Bernhardssons redogörelse från Sjaunja ( http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/791.htm ) måste jag konsultera forumet för en bedömning av följande rader från näst sista stycket:

"Jag hade slagit läger en kväll vid sjön Heinäjärvi några mil in i Sjaunjas ödemarker. Med tanke på de revirmarkeringar björnen lämnat på flera tallar vid tältet, vågar jag endast spekulera i hur pass nöjd nalle var över intrånget. Barken hade fullständigt slitits bort på tallarnas södersidor. Det var både lite otäckt och oväntat att väckas av ett mystiskt mumlande, följt av att tältet slits sönder och samman i ett svep, som ett barn river sönder ett kolapapper. Då innehållet inte var alltför entusiasmerande – ett darrande människolöje med händerna över huvudet iklädd tarzan-shorts – vände nallen snabbt och traskade vidare genom reviret."

Är detta ett naturligt beteende av en björn? Jag har mailat författaren för en kommentar, men inte fått något svar. Driver han med oss eller hittar han på? Det kan väl i alla fall inte vara rimligt att en björn river sönder ett tält och sedan lämnar platsen. Eller?
 
Vad skulle den annars ha gjort? Rivit tältet och "AHA en människa det var ju bra för jag är hungrig".

Den fick som den ville och gick nöjt vidare
 
Aardwolf; sa:
Vad skulle den annars ha gjort? Rivit tältet och "AHA en människa det var ju bra för jag är hungrig".

Den fick som den ville och gick nöjt vidare

Vad jag ifrågasätter är inte det att björnen inte åt upp killen i tältet, utan precis som Patrik ovan: har svenska brunbjörnar gått ifrån sitt skygga jag så att man bör vara aktsam på att få tältet sönderrivet på nätterna? Om så är fallet måste vi t.ex. börja med doftfria boxar att förvara maten i.
 
tjonsson; sa:
"Jag hade slagit läger en kväll vid sjön Heinäjärvi några mil in i Sjaunjas ödemarker. Med tanke på de revirmarkeringar björnen lämnat på flera tallar vid tältet, vågar jag endast spekulera i hur pass nöjd nalle var över intrånget. Barken hade fullständigt slitits bort på tallarnas södersidor. Det var både lite otäckt och oväntat att väckas av ett mystiskt mumlande, följt av att tältet slits sönder och samman i ett svep, som ett barn river sönder ett kolapapper. Då innehållet inte var alltför entusiasmerande – ett darrande människolöje med händerna över huvudet iklädd tarzan-shorts – vände nallen snabbt och traskade vidare genom reviret."

Är detta ett naturligt beteende av en björn? Jag har mailat författaren för en kommentar, men inte fått något svar. Driver han med oss eller hittar han på? Det kan väl i alla fall inte vara rimligt att en björn river sönder ett tält och sedan lämnar platsen. Eller?

Jag skulle nog kalla det naturligt om än ovanligt. Björnar är nyfikna av sig, och om personen i fråga förvarat sin mat och andra luktande persedlar i tältet så är det inte alls konstigt. (Det beteendet finns inte i de björnrika markerna i Alaska och Kanada, till exempel.)

Som det var nu verkar ju björnen inte ha blivit alltför upprörd av tarzanmannen inuti utan lufsat iväg, vilket var tur för honom...

/P
 
Ligger i Lappland

Sjaunja ligger i Lappland varför jag uppfattar texten som författarens tankar om konsekvenser av de revirmarkeringar av björn som han sett där han slagit läger.

Revirmarkeringarna stämmer i beskrivningen av sådana som jag sett på platser där björn nedlagt älg, så jag misstror dem ej.

Däremot kan det vara klokt att välja en annan lägerplats än en där björnen revirmarkerat kraftigt. Och man kanske i björnrika trakter här också skall fundera på hur mnn förvarar sin proviant.
 
Från Lars Monsens tur i Kanada så syntes det ju tydligt hur nyfikna björnarna är, han kunde skrämma undan dem ett tag. Men fanns det något som luktade gott så kom de hela tiden tillbaka.

http://www.nrk.no/
 
Ok, den allmänna meningen verkar vara att vi i Bernhardssons berättelse har att göra med ett beteende som är att betrakta såsom naturligt för en brunbjörn.

Med detta i åtanke och givet att förstörelsen av tältet är någonting som inträffat är jag förvånad över att händelsen inte rönt större uppmärksamhet. Och om det inträffat borde det inte vara en isolerad händelse: vi borde få in fler rapporter från människor som vistas i björntäta marker.

Dessutom kan man fråga sig om det inte vore på sin plats för myndigheterna att beakta detta och införa regleringar gällande matförvaring i björnrika trakter för att i ett så tidigt stadium som möjligt försöka förhindra spridningen av detta beteende hos vår svenska björnstam.

EDIT: ordföljd


[Ändrat av tjonsson 2005-05-17 kl 11:25]
 
Tillägg

tjonsson; sa:
Ok, den allmänna meningen verkar vara att vi i Bernhardssons berättelse har att göra med ett beteende som är att betrakta såsom naturligt för en brunbjörn.

Med detta i åtanke och givet att förstörelsen av tältet är någonting som inträffat är jag förvånad över att händelsen inte rönt större uppmärksamhet. Och om det inträffat borde det inte vara en isolerad händelse: vi borde få in fler rapporter från människor som vistas i björntäta marker.

Dessutom kan man fråga sig om det inte vore på sin plats för myndigheterna att beakta detta och införa regleringar gällande matförvaring i björnrika trakter för att i ett så tidigt stadium som möjligt försöka förhindra spridningen av detta beteende hos vår svenska björnstam.

EDIT: ordföljd


[Ändrat av tjonsson 2005-05-17 kl 11:25]

Jag tror inte att det berättade inträffade i realiteten utan i berättarens tankar.
 
klippen; sa:
Jag tror inte att det berättade inträffade i realiteten utan i berättarens tankar.

Ja, det förefaller även mig vara en rimligare förklaring än att händelsen de facto ägt rum, men för att problematisera det hela tycker jag inte att den tolkningen är solklar om man läser texten.

Hur som helst kommer vi inte mycket längre utan författarens kommentar, så jag får invänta denna.
 
Fick ett svar från författaren. I detta bekräftas att händelsen ägt rum och att han inte redogör för en dröm eller liknande.

En fjällvandrare i Sverige har alltså fått sitt tält sönderrivet av en björn. Är det kanske dags att beväpna alla vandrare - Svalbardstyle?
 
tjonsson; sa:
En fjällvandrare i Sverige har alltså fått sitt tält sönderrivet av en björn. Är det kanske dags att beväpna alla vandrare - Svalbardstyle?

Definitivt inte. Utrusta dem med bjällror eller hederligt folkvett istället. I t.ex. Alaska går man aldrig genom täta snår utan att föra en massa oväsen.

Förra hösten dog en jägare som skadskjutit en björn, och om en tränad jägare inte klarar av att fälla en björn i ett skarpt läge kan man inte förvänta sig att vanliga fjällvandrare klarar det. Lägger man sig att sova i ett björnrevir får man väl skylla sig själv, särskilt om man förvarar luktande persedlar i tältet...

På Svalbard är situationen annorlunda; isbjörnar ser allting som rör sig som mat, inklusive människor. Våra egna brunbjörnar är fega små gossedjur i jämförelse.

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-05-23 kl 09:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
Millimy Fota björn Vilda djur 5
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
Thomas04 Björn oh lodjur i öst småland ? Vilda djur 12
Bulingen Onykter vid möte med björn! Vilda djur 12
erito Björn river ur stubbar o träd? Vilda djur 2
Almgren Media löper amok då en björn är morgontrött Vilda djur 34
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
tbergman Björn attackerade hus! Vilda djur 31
SLUGGA Farlig björn? Vilda djur 5
liquidmonkey svart björn???????? Vilda djur 20
grodanbolle Björn jagar älg. Vilda djur 12
pack Djurplågeri i Arjeplogsfjällen (Björn) Vilda djur 2
Karpaterna.se Björn på Sånfjället Vilda djur 2
novas husse Crossåkare mötte björn Vilda djur 3
KebneKajsa Unika bilder: Björn simmar! Vilda djur 1
KebneKajsa Unika bilder: Björn slår älg Vilda djur 8
Staffan Andersson På hur lösa grunder kan man egentligen besluta om skyddsjakt på björn? Vilda djur 20
Bulingen Ofta om björn....... Vilda djur 12
Staffan Andersson Skenattack av björn Vilda djur 30
Toffs. Grym tjuvjakt på björn.. Vilda djur 44
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
sfrge Europas största björn? Vilda djur 10
Peifen Björn på Åland Vilda djur 0
sachsaren Härligt: Björn i Tyskland!! Vilda djur 72
Toffs. Storlek på björn? Vilda djur 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.