Björntäthet

Härom dagen så varnade de på radion att man skulle se upp för Björn om man färdades på E4 runt Luleå, en allmän varning på samma sätt som för älg. Det lät lite lustigt faktiskt, björnstammen har nog ökat en del.

A
 

avslutad210712

Gäst
meywalk; sa:
Härom dagen så varnade de på radion att man skulle se upp för Björn om man färdades på E4 runt Luleå, en allmän varning på samma sätt som för älg. Det lät lite lustigt faktiskt, björnstammen har nog ökat en del.

A

Visserligen färdas jag på E4:an varje dag till och från Luleå men så dålig bilförare är jag inte *L*:

Eller så kanske de menade den björnunge som krypit under viltstängslet och sprang omkring lite vild samtidigt som mamman var på andra sidan.

*måste fundera*
 
Björntäthet? eller bebyggelse-täthet + kommunikations möjligheter?.. har vi nån einstein här? :)
 

avslutad210712

Gäst
I går var jag i Haparanda och idag sprang jag omkring på E4:an mellan Råneå och Persön. Och i byarna runt Kalix vandrar jag omkring på gårdarna. Jisses vad jag är i farten.

Så svaret är nog att det är liiiiite fler björnar i alla fall vid kusten. För 20 år sedan hade man blivit betraktad som berusad om man sagt att man sett björn här nere.

http://www.nsd.se/index.php?mitt=tt&ttid=lok&artikel=1
 
Var månne du och din fru och strök utanför kompisens hus i Norra Sunderbyn förra veckan också? Där var då två Björnar på gårdsplanen.

A
 

avslutad210712

Gäst
Aardwolf; sa:
Stockholmarna har börjat att besätta sina sommarhus nu i norra Roslagen så nu är det björn vid Häverö.

Var ute på en skogsväg i fredags och rastade hunden när det kom en motrocyklist som stannade. Han berättade att han först trodde att han sett en björn efter vägen (fast det hade han ju förstås *S*) innan han insåg att det var en hund. Kan man ta fel på vår "stora" hund och en björn när man har gott om tid på sig så kan man säkert se björnar i skogen när man har lite mindre tid på sig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.