Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Re: Nu blir jag nog påhoppad...

öringen; sa:
Bomullsmannen; sa:
* hunden driver ren och blir ihjälsparkad/skjuten av renägare.

* hunden retar upp en björn, kommer tillbaka med svansen mellan benen, en björn bakom sig och gör så husse blir dödad.

* hunden träffar sin kusin vargen och blir dräpt på fläcken.

Och ja, jag har hund. Den är dessutom lös ibland :)

Visst, självklart kan det hända och jag är medveten om det. Jag säger bara att, inträffar det och jag har möjlighet att förhindra det, så skjuter jag. Dock inte renägaren.

Kul att du har hund. Vilken ras?
 
Setter2; sa:
Intressant diskussion detta. Har precis plöjt igenom de flesta av inläggen, och kan ju inte låta bli att ge min syn på det hela.
Jag tycker det verkar helt korkat att föra ett resonemang som utgår från att djur och människor är lika. Det kan väl inte för någon finnas situationer där man likställer ett djurs värde med en människas? Nån som skrev i stil med "om vargen som söker kontakt människorna får skjutas, så är det OK att vargen dräper de människor som söker upp den".

Jag kan hålla med om att man skall skydda sig för vargangrepp på tamdjur så långt som är rimligt, men vad är rimligt? Kor som betar i skogen kan man inte hägna in med el-stängsel. Om jag är ute på jakt med min setter och den skulle bli angripen av varg så att jag såg det, så skulle jag ju skjuta den vargen på fläcken. Inte fanken skulle jag heller vänta med det tills vargen står med hunden i munnen heller. Och jag skulle göra det hur många gånger som helst. Jag har väl rätt att skydda min egen hund. Samma gäller för kungsörn, lodjur eller vilket annat djur som helst.

Nä, låt det finnas vargar men håll dom på en nivå så att de inte sprider sig till bebyggda trakter.


Nä just det likställa ett djurs värde med en människa, vad jag vet är det många jägare som ser sin hund som en familjemedlem! Sedan kan man ju fråga sig varför man släpper hunden fri där det finns rovdjur, skulle man gjort likadant om man tex var i Afrika? Sedan om hunden blir dödad så ser man rött och vill döda rovdjuret. Rovdjuren bor ju för helvete i naturen, var ska dom annars ta vägen? Det komiska är att många vet att det finns en risk att hunden kan bli attackerad men ändå släpper man hunden fri, inte direkt logiskt!

/mattias
 
Re: Re: Re: Nu blir jag nog påhoppad...

Setter2; sa:
öringen; sa:
Bomullsmannen; sa:
* hunden driver ren och blir ihjälsparkad/skjuten av renägare.

* hunden retar upp en björn, kommer tillbaka med svansen mellan benen, en björn bakom sig och gör så husse blir dödad.

* hunden träffar sin kusin vargen och blir dräpt på fläcken.

Och ja, jag har hund. Den är dessutom lös ibland :)

Visst, självklart kan det hända och jag är medveten om det. Jag säger bara att, inträffar det och jag har möjlighet att förhindra det, så skjuter jag. Dock inte renägaren.

Kul att du har hund. Vilken ras?

Blandras. Vad gör du med renägaren?
 
Ber om ursäkt av renägaren. Lever hunden så får den inte var lös någe mer, annars begraver jag den och köper en ny, bättre uppfostrad.
 
Ber om ursäkt till renägaren menar du väl?
Det vete fan... Är du säker att det heter så?
I alla fall så ber jag renägaren ursäkta min hunds dåliga beteende och lovar att det aldrig skall hända mer igen.
Det lovar jag att han godtar, i fall jag samtidigt säger att jag kan tänka mig att skjuta varg som attackerar hundar eller renar. (blev det fel igen så förstår du nog säkert vad jag menar)
 
Re: Re: Nu blir jag nog påhoppad...

Setter2; sa:
Bomullsmannen; sa:
Ja, jag är Stockholmsdjävel.

Jaha. Och...

Eftersom varghatare ofta är snabba med att påpeka att de som vill bevara vår fauna är stockholmsdjävlar etc. tänkte jag bespara dej arbetet med att skriva det.

För övrigt håller jag med dig om att det är rimligt att försvara sig mot en varg. Det är även rimligt att försvara en medmänniska mot en varg. Det är däremot inte rimligt att försvara hunden genom att skjuta vargen. Låt hunden försvara sig själv vetja!

Att renägaren skulle be dig om ursäkt efter att helt lagligt ha skjutit din hund ser jag som ett skämt.
 
Setter2; sa:
Men varför skall vi överhuvudtaget ha varg? Kan vi inte söva dem och flytta hela skocken till Spanien eller Canada. Och alla som vill titta på en varg kan få en kombinerad solresa och vargsafari betald. Pengar till det kan vi ta från vargforskningsprojekten, bidragen för elstängsel, ersättningar för vargrivna tamdjur....

Själv tycker jag det verkar bättre att skicka dig till ett inhägnat område (som någon kanske vill betala för att se) och låta vargen gå fri i naturen och slippa skjutgalna varghatare som kanske inte förstår att vargen beter som generna säger att den ska göra.
Kan du inte acceptera det så, håll dig hemma och ge bort bössan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.