Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Viltstängsel

big air; sa:
Jag tycker inte ni ska döma andra. När man bor ute på ladsbyggden med rovdjuren runt sig så tänker man nog lite annorlunda än vad en person som går till NK och köper sin mat. Det är deras levebröd som de får se gå åt skogen. Hela den här rovdebatten är så fel. Storstadsbor kan inte säga vad glesbygdsbor bör göra och inte göra och visse värse. Försök sett Er in i varandras vardag.

Du har helt rätt i att vi ska sträva efter att allt mer makt läggs närmare folket och att de som berörs av ett problem ska fatta beslut i den frågan.

MEN, det finns vissa saker man inte kan delegera till de enskilda kommunerna att bestämma. Det vore absurt om en kommun skulle bestämma hurvida vi ska ha dödsstraff eller inte, om det ska finnas allmänna val eller inte, om vi ska ha allmänna pensionssystem osv! Dessa grundläggande friheter och rättigheter ska bestämmas nationellt och de enskilda kommunerna ska inte kunna bestämma i dessa frågor! Och ja, här kommer skillnaden mellan oss:
Jag anser att djurens rätt, och även en sunda miljöpolitik, hör till dessa grundläggande rättigheter, angelägenheter, som ska beslutas nationellt och inte lokalt.

Sen är det inte Stockholmarna som bestämmer det! Bara för att riksdagen ligger där betyder inte att stockholmarna är de enda som vill ha det så. Jag bor i en medelstor by i småland och även här är de flesta positiva till den rovdjurspolitik som enligt vissa här drivs av "stockholmarna"!
/
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Torbjörn, du skriver att "vi" i Stockholm tycker att det ska finnas mera varg i Sverige, åter igen med vilken rätt tycker ni S-Holmare att ni kan bestämma över hur resten av landet ska förhålla sig till vargen.
Kan du hänvisa till någon seriös undersökning som visar hur många av er ca en miljon S-Holmare som är positiva till ett större antal vargar i skogarna och i närheten av tätorter.
Jag är övertygad att ni som hävdar detta är ett fåtal högljuda extremister i förhållande till den stora mängden S-Holmare.

Hur ofta springer jag på varg frågar du!
Jag har aldrig sett någon själv men det finns de som sett varg här de senaste åren. Jag har varit och kikat på varggropar som finns i här i bygden, byggda då det fanns gott om varg även här och det är inte så värst länge sedan. Man kan ju fråga sig varför folk förr i tiden var så rädda för vargen: var det på en bred och allmän erfarenhetsbasis eller var anledningen ren skräckpropaganda från kyrkans företrädare som såg den lede själv personifierad i vargen.
De flesta, kanske 95% av de som levde och bodde här i Sverige för 200 år sedan och ännu längre tillbaka var bönder, drängar och pigor boendes på landet. Deras kontakt och erfarenheter av varg och annat vilt var givetvis oändligt mycket större än vad dagens befolkning har.
Folktron och dess berättelser ska inte avfärdas som skrönor och skräckpropaganda, det är att föringa våra förfäders meddelande till våran tid.

Naturligvis kan rovdjur som varg vara farliga för barn, tama familjehundar angriper barn Torbjörn, varför då inte varg!
Och än en gång, de som bor i vargtrakter släpper gärna inte ut sina barn ensama ens på villatomten.
Jag hatar inte vargen, vill bara att den befinner sig där den hör hemma - på lämpligt avstånd från människor och tamdjur.

Tja jag kan ju börja med att DU klumpar ihop alla stockholmare och istället för att försöka ändra
ditt felaktiga beteende gör jag detsamma för att slippa en debatt om just den biten vilket ju faktiskt inte är huvuddebatten och säger VI precis som du säger NI/SN.

Nej det kan jag inte men det borde ju du kunna för det är ju du som sagt att VI stockholmare inte skall uttrycka oss eftersom vi inte finns nära djuren.
jag bara tar dig på ditt ord ju. om du säger det så antar jag att du har på fötterna , har du inte det ?

Dock kan jag lugnt påpeka att vargens huvudsakliga område har ett epicentrum någanstans strax ovanför örebro vilket ligger bra mkt närmare stockholm än kalmar.

Hur många vargar har DE som sett varg sett ?
Du har aldrig sett varg och du anser att den är ett stort hot ? Låter inte det lite som monster under sängen eller ?
När är de där varggroparna byggda, ge mig ett årtal när det var gott om varg i kalmartrakten.

Tja du kanske har helt rätt i att folk var rädda förr, det enda svenska fallet sedan 1800 talet som jag hittat var barn 1821 och då förmodligen av en varg som var uppfödd av människor.
Där beskrivs det att folk var förvånade över att det skedde eftersom vargarna normalt sett inte ansågs vara farliga för människor.

Du tar in hundar som exempel på andra djur som angriper människor.
1 skall vargen stå till svars för vad andra djur gör ?
2 skall vargen på 80-90 djur, jämföras med hund på hur många 1000 djur ?
3 skall vargen jämföras med människor angåend hur många människor som dödas varje år ?
4 skall vargen jämföras med total antalet människor dödade i viltolyckor ?
Antalet viltolyckor totalt enligt SES gruppen i maj i år. 3136 olyckor varav 1 av rov vilt och 2857 av rådjur. lägg till 76 renolyckor till detta.

Helt plötsligt ser man att vargen eller rovdjur faktiskt inte verkar så farlig
men det är ju bra mycket mer visuellt att en varg sliter sönder en människa än att en människa kör på ett rådjur och dör i olyckan.
kan detta ha något med saken att göra ?

vad är risken att barnet dödas av någon annan människa jämfört med risken att dödas av en varg?
vad skall vi göra åt det ?

många frågor,
skall bli intressant med svaren.
 
Läs

Som du kanske ser så skrev jag inte att det var "stockholmarna" som bestämmer. jag skrev att man skulle försöka sätta sig in i varandras vardag. Det menas åt bägge hållen. Har jobbat med dessa frågor på hög nivå och tycker det är ganska tråkigt att se att vi inte kan lyssna på varandra. Till och med när vi bjuder in forskare från andra länder för att förklara hur vargarna lever och fortplantar sig i deras länder.
Då vill vissa personer, till och med upp på regerings nivå hävda att forskarna har fel. Tänk vad stark ens egen åsikt kan vara, till och med så stark att man tror att den är san.
Det jag vill säga är att vi kommer inte någonstans om vi inte lyssnar på varandra.
 
Re: Läs

big air; sa:
Som du kanske ser så skrev jag inte att det var "stockholmarna" som bestämmer. jag skrev att man skulle försöka sätta sig in i varandras vardag. Det menas åt bägge hållen. Har jobbat med dessa frågor på hög nivå och tycker det är ganska tråkigt att se att vi inte kan lyssna på varandra. Till och med när vi bjuder in forskare från andra länder för att förklara hur vargarna lever och fortplantar sig i deras länder.
Då vill vissa personer, till och med upp på regerings nivå hävda att forskarna har fel. Tänk vad stark ens egen åsikt kan vara, till och med så stark att man tror att den är san.
Det jag vill säga är att vi kommer inte någonstans om vi inte lyssnar på varandra.

Jag syftade inte på att du sa det. Om du läser andra inlägg i denna tråd så ser du att många anser detta. Det var främst mot de jag vände mig. Och det är ju en ganska typisk argument; Ni stockholmare ska inte tala om för oss hur vi ska lösa problemet med vargarna!.

Sen är jag medveten om att det finns jäkligt envisa människor på bägge sidorna av denna debatt! Tyvär är det oftast dessa som kommer till tals när det väl debbateras på TV eller liknande.

För övrigt vore det kul att veta vad dessa forskare kom fram till!
/
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

Mezzner; sa:
Nåväl, från min sida har du nu fått all den uppmärksamhet jag erbjuder dig. Du får väl byta namn igen, så kanske folk inte avfärdar dig under ett par dygn så småningom igen...

Tack Mezzner (Anders Hendriksson), för all den uppmärksamhet du visat min ringa person, tack Anders!
Välkommen tillbaka när helst du så önskar!

PS. om några dygn kanske!

mvh bert-laten-peter-?
 
A.S.; sa:
Har ni varg nära Kalmar? Jag visste inte att Ölans djurpark hade det!
:)

Och på tal om att vargen inte ska befinna sig för när människan! Det har du delvis rätt i! Själv tycker jag att människan inte ska tränga sig in på vargens revir! Självklart ska den varg som besöker byar antingen avlivas eller förflyttas, helst det senare. Men, jag anser inte att jägare ska ha en rätt att skjuta en varg bara för att den hindrar dessa från att jaga var och hur de vill.

/
[Ändrat av laten 2005-10-02 kl 16:18]
 
Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Tänk om det helt plötsligt strök omkring varg och björn i StockholmsNissarnas eget revir, tagandes husdjur kanske också attackerandes barn på väg till skolan, på lekplatser osv. Hur skulle reaktionen då bli?
Jo, knappt en människa skulle våga sig ut, stan skulle bli helt lamslagen och StockholmsNissar med vapeninnehav skulle dra runt på stan skjutandes på allt som rör sig.



[Ändrat av laten 2005-10-01 kl 07:57]

Du måste projicera ut ditt eget ofurnuft. du skulle nog betee dig på det sättet. Vi ha haft varg som gått igenom hela stockholms innerstad vilket självklart flera människor såg. Det blev ingen uppståndelse över det.
 
Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.

Åfaan. En analys från en rovdjursforskare hör jag.....
 
Re: Re: Re: Skyddsavstånd

Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.

ninapenda här...
förmodligen doften av mig ;)
jag är nämligen både vargälskare och hona :)
och villig att försvara varg så...
GRRRRRRRRRRRRRR
 
Det som jag skriver nu kanske redan är skrivit på denna tråd, men jag känner att jag måste ta det igen...
1: Om man nu bestämmer sig för att flytta ut ur "byn" till torpet i skogen där det finns MÖJLIGHET till varg, så gör man ett aktivt val för detta, det ger dig inte per automatik rätt att döda.
Nummer 2, är det vargområde du flyttar till så räkna in kostnaden för ett bra staket runt tomten när du köper huset.
Så till sist så säger vissa att om en varg söker sig in till människan så är den sjuk och SKALL dödas, så borde det betyda att om en männsika söker sig till varg så borde vargen få döda människan...
Vilket låter helt logiskt för mig om människan ska få döda vargen.

Så ni med ryck i höger pekfinger... skaffa er ett liv. Sluta sitt framför datorn och gå ut och skaffa er en uppfattning om djur och natur. Om ni törs...
Eller lägg ner energi i det som dödar och skrämmer människor....nämligen människan själv.
Det är vi som är det galna djuret som tror att vi står över alla och allt.
 
patrikalmgren; sa:
Det som jag skriver nu kanske redan är skrivit på denna tråd, men jag känner att jag måste ta det igen...
1: Om man nu bestämmer sig för att flytta ut ur "byn" till torpet i skogen där det finns MÖJLIGHET till varg, så gör man ett aktivt val för detta, det ger dig inte per automatik rätt att döda.
Nummer 2, är det vargområde du flyttar till så räkna in kostnaden för ett bra staket runt tomten när du köper huset.
Så till sist så säger vissa att om en varg söker sig in till människan så är den sjuk och SKALL dödas, så borde det betyda att om en männsika söker sig till varg så borde vargen få döda människan...
Vilket låter helt logiskt för mig om människan ska få döda vargen.

Så ni med ryck i höger pekfinger... skaffa er ett liv. Sluta sitt framför datorn och gå ut och skaffa er en uppfattning om djur och natur. Om ni törs...
Eller lägg ner energi i det som dödar och skrämmer människor....nämligen människan själv.
Det är vi som är det galna djuret som tror att vi står över alla och allt.
Människan är ett rovdjur bland alla de andra, precis som varg, björn och lejon skapar revir så gör också människan det. Så om en fårfarmare skuter en varg som närmar sig beteshagar med får är det ett rovdjursbeteende lika egalt som om att varg eller björn skyddar sina ungar, konstigare än så är det inte.

fatman
[Ändrat av laten 2005-10-03 kl 09:23]
 
Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

ninapenda; sa:
Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.

ninapenda här...
förmodligen doften av mig ;)
jag är nämligen både vargälskare och hona :)
och villig att försvara varg så...
GRRRRRRRRRRRRRR

ninapenda (Anna Xxxxx), vilket egendomligt efternamn du har, visserligen har du bott i Kenya men även där skulle det säkert framstå som mycket egendomligt - åtminstånde bland de som är läskunniga.
Christer Lind tycks dock ha accepterat dina många x, men är man som du beredd att försvara varg genom att morrrrrra som en sådan best då har du säkert Christers L välsingnelse.
Detta med medlemmarnas likhet inför forumreglerna tycks inte vara C Linds styrka, ja så är det att vara makthavare i sitt eget revir.

Fatman
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.