Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Rovdjur som varg, björn, lo-katt som söker sig till bebyggda trakter har tappat respekten för människan och bör därför avlivas.

[Ändrat av laten 2005-10-01 kl 07:57]

Snälla! Läs ditt eget inlägg! Hur låter det egentligen? Har djuren tappat respekten för människan?
Jag skulle nog snarare gissa på att det är tvärtom!

Det är inte bara stockholmsnissar som vill ha vargen kvar, det kan jag lova dig!
/
 
Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Tänk om det helt plötsligt strök omkring varg och björn i StockholmsNissarnas eget revir, tagandes husdjur kanske också attackerandes barn på väg till skolan, på lekplatser osv. Hur skulle reaktionen då bli?
Jo, knappt en människa skulle våga sig ut, stan skulle bli helt lamslagen och StockholmsNissar med vapeninnehav skulle dra runt på stan skjutandes på allt som rör sig.
Den som nämner hans namn ... Nu tog den sig genom hela Stockholm och ditt befarande scenario uteblev. Men likt många andra sökte den sig till Stockholm för att få kärlek.
Kärlekskrank varg - mitt i Stockholm
 
StockholmsNissekrav

Ja du Mezzner, att bli en StockholmsNisse är inte så svårt i mina trakter, en övernattning så är du för en tid en SN.
Jag har själv blivit kallad SN då jag arbetade där i huvudstadsregionen några år, så ta det inte så hårt!
För övrigt finns det ju mer kännda benämningar på folk med adress i 08 området, ja du känner säkert till vilka.
För övrigt, tack för visat intresse vad det gäller förslag till vandrarvagn!

mvh Laten
 
Re: Re: Skyddsavstånd

Den som nämner hans namn ... Nu tog den sig genom hela Stockholm och ditt befarande scenario uteblev. Men likt många andra sökte den sig till Stockholm för att få kärlek.
Kärlekskrank varg - mitt i Stockholm [/QUOTE]

Rungá, en varg som tassar genom S-Holm kan knappast annses vara frisk, vargar påstås av er vargälskare vara skygga djur som skyr människan som pesten.
Vargarhanar påstås känna doften av en villig varghona på väldigt långa avstånd, mig veterligt finns det inga dylika honor på söders höjder eller i dess sänkor, så vad fick denna varghane att bryta mot det normala beteendet.
 
Re: Re: Skyddsavstånd

A.S.; sa:
laten; sa:
Rovdjur som varg, björn, lo-katt som söker sig till bebyggda trakter har tappat respekten för människan och bör därför avlivas.

[Ändrat av laten 2005-10-01 kl 07:57]

Snälla! Läs ditt eget inlägg! Hur låter det egentligen? Har djuren tappat respekten för människan?
Jag skulle nog snarare gissa på att det är tvärtom!

Det är inte bara stockholmsnissar som vill ha vargen kvar, det kan jag lova dig!
/

Admir, du och övriga vargälskare här på forumet vill tydligen göra vargen till ett tamdjur - ett gosedjur för SN.

Under tiden som SN och andra vargälskare befinner sig på bekvämt vardagligt avstånd från vargar måste de som har vargen till närmsta granne hela tiden tänka på och planera för mötet med eran skyddsling.
Dessa människor har väldigt stor respekt/rädsla för vargar, varför inte respektera deras omsorg om sina barn, husdjur och tamboskap.
Visst ska det finnas vargar men inte där det oundvikligen blir kollision mellan människa och varg.
Admir, i de länder där det finns gott om varg skjuts de djur som visar sig i bebodda trakter, kan denna skyddsjakt vara anledningen till vargens betydligt större population i dessa länder?
 
Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Admir, du och övriga vargälskare här på forumet vill tydligen göra vargen till ett tamdjur - ett gosedjur för SN.

Under tiden som SN och andra vargälskare befinner sig på bekvämt vardagligt avstånd från vargar måste de som har vargen till närmsta granne hela tiden tänka på och planera för mötet med eran skyddsling.
Dessa människor har väldigt stor respekt/rädsla för vargar, varför inte respektera deras omsorg om sina barn, husdjur och tamboskap.
Visst ska det finnas vargar men inte där det oundvikligen blir kollision mellan människa och varg.
Admir, i de länder där det finns gott om varg skjuts de djur som visar sig i bebodda trakter, kan denna skyddsjakt vara anledningen till vargens betydligt större population i dessa länder?

peter
Du bor i kalmar (enl ditt konto) o klagar på att stockholmare som är bra mycket närmare vargens huvudsakliga utbredningsområde tycker vi skall ha mer varg.
vi har vadå ? någonstans mellan 80 o 90 vargar.
jag tillbringar en del tid i skogen i vargens huvudsakliga utbredningsområde och kan ärligt säga att jag aldrig ens sett spår av varg.
hur ofta springer du på varg ?

Om vargens vara eller inte kan jag bara hålla med om att sjuka individer givetvis skall tas bort.
men ang den faran som du skriver om där bland annat varg skulle komma in till stockholm och äta upp våra barn osv. tycker du inte själv att det är något lite överdrivet ?

nu har ju en varg vandrat rakt igenom stockholm dels utan att ha försökt käka upp några barn och dels utan att någon av den miljonen människor som bor här försökte skjuta den.

så min fråga är väl till dig varför är du så hätsk mot vargen ?
 
Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

hobbes; sa:
laten; sa:
Admir, du och övriga vargälskare här på forumet vill tydligen göra vargen till ett tamdjur - ett gosedjur för SN.

Under tiden som SN och andra vargälskare befinner sig på bekvämt vardagligt avstånd från vargar måste de som har vargen till närmsta granne hela tiden tänka på och planera för mötet med eran skyddsling.
Dessa människor har väldigt stor respekt/rädsla för vargar, varför inte respektera deras omsorg om sina barn, husdjur och tamboskap.
Visst ska det finnas vargar men inte där det oundvikligen blir kollision mellan människa och varg.
Admir, i de länder där det finns gott om varg skjuts de djur som visar sig i bebodda trakter, kan denna skyddsjakt vara anledningen till vargens betydligt större population i dessa länder?

peter
Du bor i kalmar (enl ditt konto) o klagar på att stockholmare som är bra mycket närmare vargens huvudsakliga utbredningsområde tycker vi skall ha mer varg.
vi har vadå ? någonstans mellan 80 o 90 vargar.
jag tillbringar en del tid i skogen i vargens huvudsakliga utbredningsområde och kan ärligt säga att jag aldrig ens sett spår av varg.
hur ofta springer du på varg ?

Om vargens vara eller inte kan jag bara hålla med om att sjuka individer givetvis skall tas bort.
men ang den faran som du skriver om där bland annat varg skulle komma in till stockholm och äta upp våra barn osv. tycker du inte själv att det är något lite överdrivet ?

nu har ju en varg vandrat rakt igenom stockholm dels utan att ha försökt käka upp några barn och dels utan att någon av den miljonen människor som bor här försökte skjuta den.

så min fråga är väl till dig varför är du så hätsk mot vargen ?

Torbjörn, du skriver att "vi" i Stockholm tycker att det ska finnas mera varg i Sverige, åter igen med vilken rätt tycker ni S-Holmare att ni kan bestämma över hur resten av landet ska förhålla sig till vargen.
Kan du hänvisa till någon seriös undersökning som visar hur många av er ca en miljon S-Holmare som är positiva till ett större antal vargar i skogarna och i närheten av tätorter.
Jag är övertygad att ni som hävdar detta är ett fåtal högljuda extremister i förhållande till den stora mängden S-Holmare.

Hur ofta springer jag på varg frågar du!
Jag har aldrig sett någon själv men det finns de som sett varg här de senaste åren. Jag har varit och kikat på varggropar som finns i här i bygden, byggda då det fanns gott om varg även här och det är inte så värst länge sedan. Man kan ju fråga sig varför folk förr i tiden var så rädda för vargen: var det på en bred och allmän erfarenhetsbasis eller var anledningen ren skräckpropaganda från kyrkans företrädare som såg den lede själv personifierad i vargen.
De flesta, kanske 95% av de som levde och bodde här i Sverige för 200 år sedan och ännu längre tillbaka var bönder, drängar och pigor boendes på landet. Deras kontakt och erfarenheter av varg och annat vilt var givetvis oändligt mycket större än vad dagens befolkning har.
Folktron och dess berättelser ska inte avfärdas som skrönor och skräckpropaganda, det är att föringa våra förfäders meddelande till våran tid.

Naturligvis kan rovdjur som varg vara farliga för barn, tama familjehundar angriper barn Torbjörn, varför då inte varg!
Och än en gång, de som bor i vargtrakter släpper gärna inte ut sina barn ensama ens på villatomten.
Jag hatar inte vargen, vill bara att den befinner sig där den hör hemma - på lämpligt avstånd från människor och tamdjur.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Naturligvis kan rovdjur som varg vara farliga för barn, tama familjehundar angriper barn Torbjörn, varför då inte varg!
Detta kan ju bero på att barnet bor i hundens revir? Men vad vet jag om hundar och vargar? Jag har nog inget att tillföra med en sådan vargexpert i denna tråd. Men det skall bli roligt att följa trol ... tråden ;-)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skyddsavstånd

laten; sa:
Torbjörn, du skriver att "vi" i Stockholm tycker att det ska finnas mera varg i Sverige, åter igen med vilken rätt tycker ni S-Holmare att ni kan bestämma över hur resten av landet ska förhålla sig till vargen.
Kan du hänvisa till någon seriös undersökning som visar hur många av er ca en miljon S-Holmare som är positiva till ett större antal vargar i skogarna och i närheten av tätorter.
Jag är övertygad att ni som hävdar detta är ett fåtal högljuda extremister i förhållande till den stora mängden S-Holmare.

Du är rolig du, Bert (eller vill du bli kallad peter? Eller laten??), först slänger du generaliseringarna om stockholmare omkring dig till höger och vänster.

Därefter angriper du en stockholmare för att han generaliserar när han i sitt försvar refererar till sig själv som en del av denna grupp.

Nåväl, från min sida har du nu fått all den uppmärksamhet jag erbjuder dig. Du får väl byta namn igen, så kanske folk inte avfärdar dig under ett par dygn så småningom igen...
 
Har ni varg nära Kalmar? Jag visste inte att Ölans djurpark hade det!
:)

Och på tal om att vargen inte ska befinna sig för när människan! Det har du delvis rätt i! Själv tycker jag att människan inte ska tränga sig in på vargens revir! Självklart ska den varg som besöker byar antingen avlivas eller förflyttas, helst det senare. Men, jag anser inte att jägare ska ha en rätt att skjuta en varg bara för att den hindrar dessa från att jaga var och hur de vill.

/
[Ändrat av A.S. 2005-10-02 kl 09:13]
 
Viltstängsel

Tanken är väldigt god, men när det tar upp till tre år att få ut pengar så är det lite problem.
Jag tycker inte ni ska döma andra. När man bor ute på ladsbyggden med rovdjuren runt sig så tänker man nog lite annorlunda än vad en person som går till NK och köper sin mat. Det är deras levebröd som de får se gå åt skogen. Hela den här rovdebatten är så fel. Storstadsbor kan inte säga vad glesbygdsbor bör göra och inte göra och visse värse. Försök sett Er in i varandras vardag.
 
Re: Viltstängsel

big air; sa:
Det är deras levebröd som de får se gå åt skogen. Hela den här rovdebatten är så fel. Storstadsbor kan inte säga vad glesbygdsbor bör göra och inte göra och visse värse. Försök sett Er in i varandras vardag.
Jag anser att rovdjursdebatten är bra men det förkommer många åsikter som går i falsett med tunnelseende så jag håller med dig. Det blir alltid en polarisering av stad - land vilket inte är helt rätt. Detta är ingen lätt fråga och det finns många aspekter och många inblandade.
Jag har många ifallsvinklar på detta men vill inte säga något just nu eftersom jag håller på att samla information. Det kommer nog fler tillfällen till debatt :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.