Besök i björnide med björnungar i

Aardwolf; sa:
Rent idiotiskt det han har gjort. Hur hade det varit om han hade blivit dödad av honan? Då hade hetsjakten varit igång igen och det hade varit björnens fel.

Japp, det är tydligen så det fungerar och media älskar det! Ganska sjukt.

/mattias
 
I anslutning till artikeln tar NSD just upp det som diskuteras här:

http://www.nsd.se/index.php?option=&artikel=143808&PHPSESSID=63620318929f8310837e549283ff76aa

Jägmästare Torsten Nilsson fäller följande kommentar i artikeln:

"Nu börjar vi ha hannar som är ute och letar honor. Vet de att de inte parat sig med den här honan biter hannen ihjäl ungarna för att björnhonan ska bli brunstig.
Han säger att om det är en förstföderska kan det bli så att hon blir så oroad och skrämd att hon inte återvänder."

Så visst är det ett allvarligt tilltag av björnfotografen.
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
Händelsen är polisanmäld av Länsstyrelsen och ni kan snart höra om det i SR Norrbotten P4 :)

Äsch hann de före. Har varit i kontakt med Polisen i Kalix men han jag skulle prata med har inte varit anträffbar under förmiddagen. Nåja huvudsaken att det utreds.
 
Intressant! Otroligt korkat om du frågar mig! Det finns ju en orsak till varför många inte "lyckas" ta bilder på björnungar i idet... :)

Men man kan ju undra hur polisen osv ska kolla upp saken? De behöver antagligen besöka idet de också för att kolla spår och försöka se hur det har gått till? Och så snabbt som möjligt.. Men då kommer de ju att störa lika mycket som fotograferna!

Eller det kanske räcker som bevis med att de tagit bilder på björnungarna?
 
Mepps; sa:
Men man kan ju undra hur polisen osv ska kolla upp saken? De behöver antagligen besöka idet de också för att kolla spår och försöka se hur det har gått till? Och så snabbt som möjligt.. Men då kommer de ju att störa lika mycket som fotograferna!

Eller det kanske räcker som bevis med att de tagit bilder på björnungarna?

De har, om inte annat, ett erkännande att gå på. :)
 
öringen; sa:
Läs den första artikeln om detta i NSD.
Jag har gjort det, men att titta in ett björnide är ju inte olagligt - så länge man inte medvetet besöker bebodda björniden, då är det ju ett "brott" mot jaktlagen.

Det som kanske "fäller" dem är att iallafall en av dem är jägare, vilka bör veta lite mer om djur än många andra? Alla jägare vet att björnarna kan ha ungar nu och dessutom att de kan ligga kvar i idet. Ser man dessutom björnspår, vilket de gjorde, borde de ju begripit att björnen/arna kan vara i närheten. Ganska onödigt att fotografera och titta in i idet alltså.. :)
 
Mepps; sa:
öringen; sa:
Läs den första artikeln om detta i NSD.
Jag har gjort det, men att titta in ett björnide är ju inte olagligt - så länge man inte medvetet besöker bebodda björniden, då är det ju ett "brott" mot jaktlagen.

Det som kanske "fäller" dem är att iallafall en av dem är jägare, vilka bör veta lite mer om djur än många andra? Alla jägare vet att björnarna kan ha ungar nu och dessutom att de kan ligga kvar i idet. Ser man dessutom björnspår, vilket de gjorde, borde de ju begripit att björnen/arna kan vara i närheten. Ganska onödigt att fotografera och titta in i idet alltså.. :)

Handläggaren för rovdjursfrågor på Naturvårdsverket uttrycker i artikeln som jag refererar till ovan följande:
"Enligt jaktlagen får man bara störa vilt i samband med jakt. Att man besöker platsen för att man är nyfiken eller vill fotografera gör att det är en olaglig handling som kan ge böter."
Att argumentera för att man inte trodde att det var björnungar i idet är då lika fruktbart som att argumentera för att man inte såg 30-skylten då trafikpolisen klipper körkortet.

EDIT: stavfel
[Ändrat av tjonsson 2005-04-27 kl 14:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslmedl Sällsynt besök Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.