Hur hålla mullvadarna borta?

Var i stugan i Blekinge i helgen. Tomten som ligger på väl sandig jord i skogen i närheten till skärgården, var överfull av ett stort antal jättehögar efter mullvadar. Även längs hela stugan hade de grävt så att det låg sandjord högt upp på träfasaden.

Är det någon som har ett bra tips på hur jag ska hålla dem borta?

Ingen elektronik, gift eller fällor. Utan något bra och provat hemmatips. Jag vill inte ta död på dem, trots allt är det ju små trevliga djur som har lika mycket (om inte mer) rätt till att vara där som jag.

/g
 
Byt ut all sandjorden mot kompakt lerjord! Är du säker på att det inte är sork? Vattensorkens högar och gångar liknar mullvadens.

Det enda som verkligen fungerar är slagfällor.
 
KLAGER; sa:
Byt ut all sandjorden mot kompakt lerjord! Är du säker på att det inte är sork? Vattensorkens högar och gångar liknar mullvadens.

Det enda som verkligen fungerar är slagfällor.

Byt ut all sandjorden mot kompakt lerjord? Haha, ja det hade klart löst problemen.

Ja, jag är säker på att det är mullvad. Jag har haft problem med dem från och till under alla år, men inte så mycket som just nu. Katten har även kommit hem med mullvadar någon gång. Han lever dock inte längre och vår nya katt är inte lika mycket på hugget.

Sorken äter väl på växternas rötter, men det verkar inte vara gjort.

Hade tänkt att det måste finnas något som luktar- eller hörs illa för dem, eller något annat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.