Den ultimata friluftsbarnvagnen?

Re: Tänk på stadgan!

4623; sa:
Nu har jag läst en massa inlägg om friluftsbarnvagnar (själv lastar jag en cykelsits på kanotvagnen), men ingen säger det alla vet. Glöm inte att trehjuliga vagnar aldrig får lämnas med exv. ett sovande barn i, de kan välta bara barnet ändrar ställning! Förlåt om jag låter som en besservisser, nu är det i alla fall sagt!
Jasså! Vår son har sovit (fastspänd) och klättrat i och ur själv utan att den vält. Han har vält den en gång när han ställde sig högst upp på ryggstödet. Klart man får ställa vagnen relativt plant så att alla hjulen har stöd ordentligt.
Håller med Knuddson att bärstol är bra vid vandringar. Vid tävlingar har vi föredragit vagn. Tycker tävlingar är en annan sak. Då är man på ett litet område hela dagen. Den ena spelar/tävlar och den andra är med barnet. Den andra börjar värma upp för sin klass innan den första är i mål. osv. Det är helt OK att _gå_ med 10-15 kg på ryggen, men att stå still med den tyngden blir snabbt tungt. Och jag skulle inte börja värma upp med 10-15 kg extra på ryggen!
/Stina
 
Ett till vagnförslag - Rollerbug

En vagn som kan passa på din beskrivning är en Rollerbug (görs av One Tree Hill/Mountain Buggy). Det är en 4-hjulig "terrängvagn" med stora lufthjul. Väger ca 9kg och blir väldigt liten ihopfälld, inte högre än hjulens storlek (den går in bakluckan på även väldigt små bilar!). Jag kör ofta i terrängen med den och tycker den är väldigt lättkörd och stabil. Jag tror dock inte den funkar så bra att jogga med, kanske isåfall kortare sträckor på rätt plant underlag.

Kika tex här för bilder och lite mer detaljer:
http://www.mountainbuggy.com/uk/rollerbug.html

Dock ska (har?) den tyvärr sluta tillverkas... Synd tycker jag eftersom det är en av få "terrängvagnar" som har fyra hjul. Enda nackdelen är varukorgen som är näst intill obefintlig...

rollerbug.jpg

[Ändrat av Louise Ö 2005-04-06 kl 22:09]
 
terrängbarnvagn

Nu har jag varit en runda på stan, och sett på bland annat One Tree Hill Mountain Terrain (samma som på bilden men med tre hjul). Fin, men tyværr "hipp" hær i Oslo och dærmed øverprisad, och dessutom har den inte handbroms, och inte justerbart handtag. Men lætt och fin.
Jag såg på en motsvarande av mærket MacLaren som var 1500kr billigare, hade handbroms och justerbart handtag, men på recensioner på Internet så har den fått dålig kritik...
Annars finns ju tyngre och billigare babyjoggers, tror man får gå en runda med dem.

En annan sak: på babyvagnaffærerna hær i Oslo så står vagnarna fastlåsta, och det ær inte møjligt att provrulla en svæng. Ganska otroligt tycker jag! Många køper inte vagnen pga utseendet bara...
Bærstol ska vi køpa nu också eftersom Odin lært sig sitta, det ska bli kul att æntligen få handla friluftspryl igen!

Britta
 
Traxx, Mountain Terrain eller Jane?

Jag hänger på tråden:

Inför första knodden :-D är det nu dags att välja barnvagn. Vi har kommit fram till att det nog är en trehjuling som gäller. Eftersom vi bor på landet är det nästan bara grusvägar och skogsstigar. Därför prioriterar vi smidighet och lättframkomlighet.

Av det vi har tittat på är det Mountain Terrain, Traxx Panter 3 och Jane Slalom som ligger bäst till. Quinny Freestyle finns med som en joker men är ganska lik Traxx fast med enklare handtag.

Är det någon som har erfarenheter från någon av dessa vagnar?

* Allmäna synpunkter?

* Hur smidiga är dom att fälla ihop och lasta i bilen?

* Håller konstruktionen med det svängbara framhjulet på Jane och Quinny som kan låsas fast?


Speciellt Traxx och Jane är jag väldigt intresserad att höra om. Dom är inte så vanliga så om ni vet någon som kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter är jag tacksam!

Mvh
Calle
 
köp en babyjogger!

har haft en babyjogger 2 sen min son var lite yngre än 1 år, nu är han fyra. Visst var den dyr men jag har aldrig ångrat köpet (4400 i norge 4700 i sverige), är man i skog och mark så är den en höjdare, lättrullad och fin att styra och köra i all terräng. Jag har haft en 16tummare men har nu beslutat mig för att köpa en 20tummare till sommaren eftersom min son väger kring 20 kg och börjar bli lite tung på längre turer, men vad som är bra med 16tummaren är att den ryms bra i en större kombibil, den fälls ju helt ihop till ett platt paket med hjul som kan placeras på annan plats och den är inte så otymplig i butiken heller som tjugotummaren... jag är nog för en kombination av både jogger och bärmes... då kan man vara ute längre utan sura miner och på joggern kan man ju lägga all packning om ingen sitter i den!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.