Myskoxarna i Härjedalen

I augusti flög man ut hannen Willy till flocken (möjligen hade jag turen att få se Willy, då jag helt ovetande befann mig i området vid rätt tidpunkt, hörde en helikopter, samt skymtade en misstänkt silhuett på en fjällsluttning, men vem vet) i hopp om att han skulle ordna fler små myskoxbarn, men för ett par veckor sedan avled Willy tyvärr när man försökte flytta honom från närheten av en norsk by. Riktigt sorgligt. :/

Är det nån som har koll på myskoxverksamheten? Nån som vet mer om Willys död, eller så? Det blev bara en liten notis i GP här nere på västkusten.

Vad tycker folk: är det värt besväret att vidmakthålla myskoxpopulationen i Sverige?
 
Är det nån som har koll på myskoxverksamheten? Nån som vet mer om Willys död, eller så? Det blev bara en liten notis i GP här nere på västkusten.

http://www.myskoxe.se/loggbok/index.php


Vad tycker folk: är det värt besväret att vidmakthålla myskoxpopulationen i Sverige?

Personligen tycker jag att myskoxarnas existens har ett högt värde. Men jag misstänker att många skulle börja svikta i sin viltvårdsiver om du började spela ut myskoxarna mot dagisplatser och kortare vårdköer.
 
Och självklart ska vi ha myskoxar!! Det är intressanta djur!

Bara det att hoppa omkring och veta "nånstans här finns myskoxar" är riktigt spännande! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.