Underställ för ett drygt år gammalt barn?

Överarbeta inte...

Nja, ull är det förnämnsta givetvis, inget att snacka om. Men hallå, bomull är bättre. Slitstarkt, billigt, enkelt att tvätta och skönt mot kroppen. Klart underskattat. Ok, inget vidare om du toksvettas eller går i samma kläder väldigt länge, men hur ofta är det fallet med småbarn? Nä, klä på dom nog tjockt så dom inte fryser eller blir för varma. Bomull e praktiskt tycker jag.

/Lars
 
Janus regnbågs lekoverall i ull är både slitstark och helt under bara för mindre barn. Har erfarenhet av olika märken men mina pojkar vill helst ha dessa overaller därför får de högsta betyg.

Finns på minimundus.se
 
Bättre sent än aldrig, här kommer ett tips till. Vi har köpt ett ullunderställ på Cubus. Finns i många storlekar. Det är i ull med bomullsinsida (lät underligt tyckte jag) för att minska kli. Inte jättedyrt. Har funkat fint hittills i vinter. Kan vara värt en titt.

MVH
/Mikael
 
Crafts superbra syntetställ

Egentligen föredrar jag ull och andra naturmaterial framför syntet, men på senare år har jag mer och mer gått över till fleece och syntetunderställ för egen del. Inte minst för att de är lätta, smidiga och lättskötta.

Min 2,5-åring har två underställ från Craft i storl 92 som vi är jättenöjda med. Den bästa (och mest överraskande) upptäckten var att hon faktiskt sover bättre mycket i underställ (hemma i vanliga sängen) än i vanlig bomullspyjamas! De har blivit noppiga efter flitig användning nästan dygnet runt hela vintern, men värmer fortfarande bra. Med en t-shirt eller västklänning över funkar de också jättebra som alternativ till vanliga mjukiskläder.

Jämfört med ullfrotté och liknande är de billigare, även om jag kan tycka att 300:- för ett underställ ändå är i mesta laget när det gäller barn som snabbt växer. Men med tanke på hur mycket de använts är de väl värda pengarna! Jag har tittat på Everests ställ också på Stadium, men de är i en helt annan typ av kvalitet som inte verkar lika skön. De verkar mer begränsade i användningen som underställ vid utevistelse. Nu spanar jag efter reaställ från Craft i större storlek, inför nästa vinter :)
 
Missade att det rörde sig trådarkeologi... Amjott har vart medlem i 1 dag och gjort 1 inlägg. Kan det finnas kopplingar till baggis.se eller är jag cynisk?
 
Polarn & Pyret.. Från storlek 50 i meriono ull.. bästa kvalitén, inget snack.. Låter inte lite ball som craft och peak men dom kan barnkläder..
 
Syrran bodde några månader i norra Norge. Hon sa att "alla" hade ullbodys till sina bäbisar. Hon hade en med hem till vårt yngsta barn. Väldigt len, mjuk och härlig!

Så om det är någon som har svårt att hitta något bra till de allra yngsta kan det vara värt att ta en titt hos tillverkare från vårt grannland i väst.
 
Jag har en 1,5-åring som vi använt en hel del ull på, hittills är favoriten danska Celavis ullunderställ. Bra miljöpolicy, bra passform och helt ok pris (tänk på att du kan köpa ullunderställ som är rätt rejält för stora utan att det blir alltför bylsigt, lilltjejen har egentligen stl ~80, men ett stl 100 underställ är rätt ok, särskilt överst när man kör dubbla).

Ruskovilla har också väldigt fina saker, men där börjar det verkligen svida i plånboken, så det har bara blivit enstaka grejer (rekommenderar deras fuskhals dock, den har vi använt mycket).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.