Bärstol vs. Bärsele

Även bärstol kan vara bra.

Vi har positiva erfarenheter både av bärschal, bärsele och bärstol. Bärschal är lite svårare att lära sig men ger mycket bra kontakt med barnet.

Vi är också mycket nöjda med Ikeas bärstol Jokkmokk.

De säljer den inte längre. Bland annat har jag haft min då 1,5 års dotter i den vid toppbestigning på telemarkskidor. Amning på toppen. 800 meters fallhöjd utför i lössnö gick hur bra som helst.

Men bärsele eller bärschal är naturligtvis varmare speciellt om barnet placeras innanför jackan. Både bärsele och bärschal får modifieras vartefter barnet växer.

Vår Snuggli bärsele kunde användas både på ryggen och magen på bäraren och fick sys om vartefter barnet växte.

Thure
 
Sammanfattning?

Snart blir man farsa, så jag väcker en gammal tråd för att se om det finns några nya erfarenheter av bärsele mot bärstol.

Som jag förstår är det följande för- och nackdelar med sele:
+ Kan varieras mellan mage och rygg
+ Bättre sittställning för barnet
+ Väger lite och tar lite plats
+ Tyngdpunkten närmare ryggen
+ Billigare
- Ofta tillverkad i bomull (suger i regn!)
- Sämre utsikt för barnet
- Sällan bärkapacitet utöver barnet
? Passar inte olika längder? Jag är 193

Bärstol:
+ Bra utsikt för barnet
+ Bärsystem från bra ryggsäckar
+ Regntåligt
+ Har ofta "bagageutrymme"
+ Många varianter, går att hitta rätt
- Vingligt och sämre tyngdpunkt
- Dyrt
- Bängligt att ta med
- Sämre ergonomi för barnet

Missar jag nåt? Är som sagt lite frågande till hur väl man anpassar en bärsele till olika längd.
 
Re: Sammanfattning?

Nordesjö; sa:
Snart blir man farsa, så jag väcker en gammal tråd för att se om det finns några nya erfarenheter av bärsele mot bärstol.

Som jag förstår är det följande för- och nackdelar med sele:
+ Kan varieras mellan mage och rygg
+ Bättre sittställning för barnet
+ Väger lite och tar lite plats
+ Tyngdpunkten närmare ryggen
+ Billigare
- Ofta tillverkad i bomull (suger i regn!)
- Sämre utsikt för barnet
- Sällan bärkapacitet utöver barnet

Grattis till familjebildningen och hoppas allt går bra fram tills dess det blir aktuellt att frilufta med barnet.

En fördel med bärsele är att man kan ha den på framsidan av bröstet när barnet är litet och inne i jackan om det är kallt.

Ett annat och större barn eller en konventionell ryggsäck kan man samtidigt ha på ryggen.

Sannolikt så är det inga problem att ställa om bärselen så att den passar dig och barnet.

Börja med bärsele och köp / låna bärstol senare är mitt råd.

Thure
 
Mina erfarenheter av bärsele (babybjörn) och bärstol (everest) är att bärsele funkar väldigt bra till små barn och när de växt ur den så blir det en bärstol. Bärstolen har fungerat utmärkt. Ett plus för den är att det även blir en barnstol när man tar en mat paus (om barnet nu inte vill springa omkring).

Billy
 
Går ej att jämföra!

Jag anser inte det går att jämföra sele med barnbärstol. Barnet skall kunna sitta själv om det skall bäras i barnbärstol. När de kan det själv är de för tunga för att bäras bekvämt i en sele.

När det blir dags för inköp så utnyttja öppet köp och ta hem och prova många varianter i lugn och ro.

Är själv 1,93 cm och kom fram till att Deuters Kid Comfort passade bäst med tanke höftbältets placering. Vår dotter är snart två år och jag använder den mycket ofta och hon stormtrivs i den. Man skall inte glömma att när barnen blir lite större och man skall på utflykt så blir det en hel del kilo att släpa på. Så titta på bärkomfort för dig och barnet, tillåten maxvikt och justeringsmöjligheter för barnet och dig/partner.

Se f ö Håkans rescension
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1400

/Benny
 
Det kan ju inte vara bekvämt för barnet att sitta i sele när de blir större. Det borde väl vara så att när barnet ökar i vikt så ökar även trycket på ryggen och pressas hårdare mot den bärandes rygg/mage. Men inte om man har bärstol, pga ramen.
 
Re: Re: Går ej att jämföra!

Nordesjö; sa:
Har du testat den här typen av sele (inte en babybjörn)? De ska ju funka upp till 28 kg enligt tillverkaren.
Var har man extrablöjan, ombytet, nödfikat till barnet och kaffetermosen (alt. det man handlat)? Har du en länk (eller är det samma sele som den i början av tråden)?
Om det är tänkt att både du och din fru ska bära så se till att det är lätt att ställa om selen för resp. bärare.
 
Re: Re: Går ej att jämföra!

Nordesjö; sa:
De ska ju funka upp till 28 kg enligt tillverkaren.
Enligt sidan som din bild kommer ifrån:
"Can be used with infants who can sit up alone and are strong enough to support their head.
Around 5 months old, up to 40 Lbs. (18-20 Kgs.)"


Det finns en större modell också:
"Designed for Heavier babies/Toddlers. Around 18 months old, up to 62 Lbs. (28 Kgs.)"


Ingen av dem låter som att den passar till "nyfödda".


Grattis förresten!
[Ändrat av Lasse Nilsson 2006-01-26 kl 15:22]
 
BillyLindqvist; sa:
Det kan ju inte vara bekvämt för barnet att sitta i sele när de blir större. Det borde väl vara så att när barnet ökar i vikt så ökar även trycket på ryggen och pressas hårdare mot den bärandes rygg/mage.

Inte nödvändigtvis, den har ju avbärarbälte. En softpack MÅSTE ju till exempel inte pressas hårdare mot ryggen än en ramsäck när den största kraften tas upp på höften.
Men det där får man ju testa - det är därför jag undrar om nån har gjort det. Vi kan sitta och gissa hur mycket som helst.

Cykelstina skrev:
Var har man extrablöjan, ombytet, nödfikat till barnet och kaffetermosen (alt. det man handlat)?
Ja, det är som sagt en av nackdelarna på min lista ;)
Men så länge man är två är det ju bara att ta med en rygga till och dela vikten.

Jag hittade "Patapum" och "Ergo" på http://www.sjalar.nu/

Men det verkar som om man får skaffa en bärsele och en bärstol och göra sina egna tester :)
 
Inte nödvändigtvis, den har ju avbärarbälte. En softpack MÅSTE ju till exempel inte pressas hårdare mot ryggen än en ramsäck när den största kraften tas upp på höften.
Men det där får man ju testa - det är därför jag undrar om nån har gjort det. Vi kan sitta och gissa hur mycket som helst.
---------------------------------------------

Det var anledningen till att vi gick över från babybjörn till en bärstol.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Magnoliamountain Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt? Barn och friluftsliv 9
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
MAW Pogane bärsele? Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.