Uppdrag granskning!

Äh men det säger ju sig självt. Vi som försökt se eller höra och (bak)spåra varg och andra rovdjur vet hur extremt svårt det är. Den där undersökningen från Karlstad KAN bara inte stämma. Det framgick inte vilka han frågat och vilka frågor som ställdes. Om han fått fram att 5% av alla som bor i t.ex. Torsby kommun hade sett varg tror jag att även det är överdrivet.

/Staffan
 
Jag är inte särskilt förvånad över att 13% sett vild varg i Sverige. Det är bara att bege sig till en höjd eller ett berg en natt när det är fullmåne så sitter de där på toppen och ylar. Den som törs bege sig dit det vill säga.
 
Om nu 13% av Sveriges befolkning har sett varg, så borde ungefär 13% av utsidans medlemmar sett varg. Antagligen mer än så, eftersom utsidanfolk förhoppningsvis är mer ute i naturen än genomsnittet (även om vissa kanske är sk. internetfriluftare). Med ett stickprov på en 20-30 borde det kunna stämma hyfsat väl med verkligeheten.

Så hur många har sett en varg i vilt tillstånd?
Inte jag, i alla fall.


Patrik Bylund
 
Att åsikten om att vargar skulle vara utplanterade av naturvårdsverket verkar vara så pass okritiskt accepterad i vissa kretsar är skrämmande, men med tanke på att folk tror på all möjlig vidskepelse och new age-galenskap gör att jag inte blir förvånad.
Dessa konspirationsteorier hämtar näring i gamla sagor och föreställningar om vargen som skogens blodtörstiga odjur och utses till syndabock i en maktkamp som berör förhållandet mellan centrum och periferi. Det är bara att beklaga att irrationalism och okritiskt tänkande är så pass utbrett.
 
Re: Bra program, men felaktig info

Läraren; sa:
En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %

i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.

(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.

1 miljon svenskar som sett varg i det vilda, ho ho ho! Den var skoj. Själv så känner jag inte någon som sett varg i det vilda här i Sverige. Om man ska vara lite elak (och det ska jag nu vara) så kanske man kan säga att man nog skulle låtit de regionala högskolorna förbli just regionala högskolor!

Jag blir lite fundersam när jag ser siffrorna. Räknas inte Hagfors kommun som en glesbygdskommun, och finns det dessutom inte ett vargrevir där i krokarna? Hur kommer det då sig att glesbygd i Värmland har en större andel som sett vild varg än andelen i Hagfors? Har jag kanske blandat ihop nått här?

/Jesper
Som är lite elak och fundersam...
 
Konspiraionsteori från norsk tv

dave1; sa:
Att åsikten om att vargar skulle vara utplanterade av naturvårdsverket verkar vara så pass okritiskt accepterad i vissa kretsar är skrämmande, men med tanke på att folk tror på all möjlig vidskepelse och new age-galenskap gör att jag inte blir förvånad.
Dessa konspirationsteorier hämtar näring i gamla sagor och föreställningar om vargen som skogens blodtörstiga odjur och utses till syndabock i en maktkamp som berör förhållandet mellan centrum och periferi. Det är bara att beklaga att irrationalism och okritiskt tänkande är så pass utbrett.

Før några månader sedan visades en dockumentär PÅ NORSK TV2 som hävdade denna konspirationsteori ganska trovärdigt. (att det senare visade sig vara Jämthundar som tullaren såg och inte vargungar har kanske inte alla fått med sig) Denna 'historia' är den inoficiella sanningen nu i Norge. Med lite oseriøs journalistik kan man få folk å tro det mesta.
 
Helgedahl; sa:
Jag är inte särskilt förvånad över att 13% sett vild varg i Sverige. Det är bara att bege sig till en höjd eller ett berg en natt när det är fullmåne så sitter de där på toppen och ylar. Den som törs bege sig dit det vill säga.

Äh, ditt TROLL! gå och kolla på snooker eller nåt istället ;)
 
För det förstaz så håller jag med Martin om herr Josefsson och den sammes förtroende kapital, det kan inte vara lätt..

När man gör den här typen av program så väljer man nog a de som skall medverka, visst finns det töffar på landsbyggden men det finns lika mycket vettigt o bildat folk som i stan(Svenska landsbyggden består av mer än finnskogarna). Man gör inget "granskande program" genom att visa toleranta människor som gillar alla djuren i skogen, nääää... Vi vill ha tokiga Normänn med en dunk glykol i ena näven och en gammal vargsvans i andra, DET E BRA TV!! (eller?)..

Jag såg en dokumentär om geparder och dom som kämpar för dess överlevnad när de lokala jordbrukarna vill utrota dom.. Det effektivaste sättet att få bönderna på sin sida var att hjälpa dom med stängsling av markerna kring tamboskapen, då både ekonomiskt och med kunskap.. Dom fick samtidigt möjligheten att utbilda bönderna och detta gjorde att färre geparder slogs ihjäl av bönderna..

Kan man nu stängsla dessa enomrma arealer mot gepard i Afrika så tycker man att det borde gå att stängsla våra rätt fjuttiga marker mot vargen eller? Åk ut på landet och titta hur folk stängslar så ser man snabbt att det finns utrymme för förbättring..
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: känner inte igen dig!

crazy; sa:
Jag känner många som kommer t.ex från norrbotten och är så satans trött på deras inskränkta åsikter. Och då är de mer öppna deras vänner.

Garanterad urspårning från tråden men jag har sagt det förut och säger det igen

Generaliseringen är väldigt dålig debatt-teknik. Fast om man nu kan generalisera så är det väl så att det nästan enbart är i storstäderna (framförallt i sthlmstrakten) som det sker gruppvåldtäkter. Alltså måste alla män i sthlm ha en konstig syn på kvinnorna precis som alla män i norrbotten hatar vargar.

Är själv norrbottning av födsel och ohejdad vana, är dessutom jägare och inte det minsta lilla rovdjurshatare. Känner många andra som inte heller är det. På precis samma sätt som jag känner såna som är det. Kör inte skoter, snusar inte, bränner inte sprit, går inte i flanellskjorta till vardags. Med lite eftertanke är jag kanske inte en riktig norrbottning i nollåttornas ögon.
 

avslutad210712

Gäst
dave1; sa:
Att åsikten om att vargar skulle vara utplanterade av naturvårdsverket verkar vara så pass okritiskt accepterad i vissa kretsar är skrämmande, men med tanke på att folk tror på all möjlig vidskepelse och new age-galenskap gör att jag inte blir förvånad.

Nu tror jag inte att vargen är utplanterad av naturvårdsverker MEN om det vore fallet så skulle det inte röra mig i ryggen helt enkelt för att vargen är ett naturligt inslag i svensk natur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.