Uppdrag granskning!

GustavOh; sa:
Jag hörde personligen en hel del kommentarer om att vargen inte "hörde hemma här" och att "polisen borde skjuta eller fånga in och forsla bort djuret" etc.
Och du har rätt. Dom kommentarerna var väl inte så vettiga, men helt autentiska.

Nog är det så att storstädernas kraftiga stöd för rovdjuren är uttalat i en from förvissning att denna kraftiga population inte befinner sig i närheten. Jag lovar att det blir annat ljud i skällan om det dyker upp vargspår i barnens sandlåda.

Detta har ingenting med mer eller mindre intelligens att göra. Det är bara det att alla är sig själva närmast.

Jo jag vet. Jag har faktiskt några års studier i psykologi bakom mig och har tidigare påpekad ganska många gånger att människan troligtvis inte är rationell. För det är ju faktiskt inte rationellt att vara rädd för varg när man inte är det för t.ex hundar som är betydligt farligare.
Men jag vet även att det går att tänka mer rationellt för jag anser mig själv göra det och ganska ofta så blir man oförstådd. Det är det som stör mig. Sen anser jag inte att man inte skall ha en hermenutisk synvinkel på det hela också. Det är viktigt att ta folks rädsla på allvar. Men jag anser att folk kan väl åtminstone försöka tänka lite mer ratinellt. Det handlar om en strävan, inte någon utopiatanke.

Sen så stämmer det väl knappast att alla har sig själv närmast. Det finns någor som heter altruism även om det inte finns några belägg för att det existerar. Belägg finns det däremot för att många människor inte anser detta som något problem. Ta bara Baltikum och Rumänien.
[Ändrat av crazy 2004-04-20 kl 17:08]
 
hanspers; sa:
Vi får ju inte glömma att våra "undersökande journalister" ljuger så att näsorna måste tas med på sladdvinda

Tveklöst.
I många fall får programmen mig att tycka att journalisterna (läs: praktarslet Janne Josefsson) är avgjort större svin än folket de "avslöjar".

Efter att han gjort sin fiiiina programserie "Fittja Paradiso" var det många där som bestämde sig att för all framtid låta bli att tala med några massmedier, eftersom Josefsson ljög, vred och vinklade allt som sades för att få fram sin förutbestämda uppfattning om förortens misär. Bra jobbat för integrationen, Janne.
 
Janne Josefsson, ja. Han och namnen Guillou var tydli9gen i luven på varandra (igen) på ett möte med Publicistklubben. Sverige är inte tillräckligt stort för två så stora egon.

/Håkan
 
GustavOh; sa:
Nog är det så att storstädernas kraftiga stöd för rovdjuren är uttalat i en from förvissning att denna kraftiga population inte befinner sig i närheten.

Eller from förvissning om att denna kraftiga population inte är ett dugg kraftig och inte ett dugg farlig.

I min "rotbygd" i Dalarna började folk ta vägen genom skogen förra året när det en dag fanns vargspår på den lilla sjön som de brukade promenera på. Inte direkt höjden av rationellt tänkande.

Men å andra sidan har byn tagit lantbrukarens son, som är urtypen för superfjollig bög, till sina hjärtan, även om det var en slitsam process. Så alla behöver ju inte vara inkränkt i allt bara för att någon är det i något.
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-20 kl 17:18]
 
Nordesjö; sa:
Tveklöst.
I många fall får programmen mig att tycka att journalisterna (läs: praktarslet Janne Josefsson) är avgjort större svin än folket de "avslöjar".

Efter att han gjort sin fiiiina programserie "Fittja Paradiso" var det många där som bestämde sig att för all framtid låta bli att tala med några massmedier, eftersom Josefsson ljög, vred och vinklade allt som sades för att få fram sin förutbestämda uppfattning om förortens misär. Bra jobbat för integrationen, Janne.

Tycker det där låter ganska överdrivet. Nu har jag inte sett Fittja Paradiso mer än typ någon gång men inkompetenta männiksor finns i alla brancher. Sen att folk inte mer vill tala med massmedier kan även handla om att de i efterhand inte är så nöjda då det inte passar dem. Det är ofta min erfarenhet av människosläktet.

En sak angående journalistik är även att gemene man verkar tro att det som skall sägas i media skall vara sant. Det stämmer inte. Det är upp till tittaren att bedömma informationen. Sen kan jag dock hålla med den negativa kritiken till en viss del då det kan bli överdrivet vinklat ibland.
 
Nordesjö; sa:
I min "rotbygd" i Dalarna började folk ta vägen genom skogen förra året när det en dag fanns vargspår på den lilla sjön som de brukade promenera på. Inte direkt höjden av rationellt tänkande.

Men å andra sidan har byn tagit lantbrukarens son, som är urtypen för superfjollig bög, till sina hjärtan, även om det var en slitsam process. Så alla behöver ju inte vara inkränkt i allt bara för att någon är det i något.
[Ändrat av Nordesjö 2004-04-20 kl 17:18]

Skönt att höra, sista stycket vill säga. :)

Menar du att folk undvek att gå på sjön för att undvika vargen? Det låter helt otroligt i mina öron.
 
Jag tycker nog att Janne Josefsson gjort både bra och dåliga reportage. Inslaget om rasismen i valstugorna drog till exempel fram tvivelaktiga attityder, men jag saknade en helhet över hela partilinjen och på det sättet kan jag tycka det var vinklat.
Ett problem för Josefsson borde ju vara att han börjar bli bränd. Kan tänka mig att det är få personer i någon maktställning som vågar tala med honom och på det sättet blir granskningen kanske i viss mån självuppfyllande.
Det ska i alla fall bli intressant och se vad dom fått fram i kvällens program.
 
Programmet har väl inte sänt än och redan har det fyllts 3 sidor med inlägg!

Den här tråden kan mycket lätt slå nytt rekord.

/
 
Ulven ska man akta sig noga för. Det är ett stort blodtörstigt rovdjur och jag missunnar ingen att beväpna sig för att kunna försvara sig mot den. Ibland är det faktiskt så att anfall är enda försvar.

Det är lätt att ömma för henne på säkert avstånd men annat ljud i skällan blir det nog på den som vid t.ex. bärplockning möter Ylva i skogen. Då isar sig blodet i ådrorna och håret står på ända. Rätteligen så med tanke på att man då bara är ett ögonblick ifrån att skåda ljuset i tunneln.
 
Helgedahl; sa:
Ulven ska man akta sig noga för. Det är ett stort blodtörstigt rovdjur och jag missunnar ingen att beväpna sig för att kunna försvara sig mot den. Ibland är det faktiskt så att anfall är enda försvar.

Det är lätt att ömma för henne på säkert avstånd men annat ljud i skällan blir det nog på den som vid t.ex. bärplockning möter Ylva i skogen. Då isar sig blodet i ådrorna och håret står på ända. Rätteligen så med tanke på att man då bara är ett ögonblick ifrån att skåda ljuset i tunneln.

Läst för mycket Stora Stygga Vargen som liten?? Eller har vi stort farligt troll på tråden.
 
Helgedahl; sa:
Ulven ska man akta sig noga för. Det är ett stort blodtörstigt rovdjur och jag missunnar ingen att beväpna sig för att kunna försvara sig mot den. Ibland är det faktiskt så att anfall är enda försvar.

Det är lätt att ömma för henne på säkert avstånd men annat ljud i skällan blir det nog på den som vid t.ex. bärplockning möter Ylva i skogen. Då isar sig blodet i ådrorna och håret står på ända. Rätteligen så med tanke på att man då bara är ett ögonblick ifrån att skåda ljuset i tunneln.

Du vet mycket väl att det är jäkligt få som ens har sett vargen.

Det är för övrigt jävligt farligt att gå runt i Rosengård, Rinkeby, Råsunda vid fotbollsderbyn och liknande. SKa vi då skjuta ihjäl varje jäkel som bor här för att öka vår egen trygghet.

Argumentet håller inte!

/
 
orkesterchefen; sa:
Läst för mycket Stora Stygga Vargen som liten?? Eller har vi stort farligt troll på tråden.

Inga troll här inte. Däremot stora mängder i hemlighet utplacerade vargar. Det räcker så bra med det, troll vore överflödiga (och ganska harmlösa i jämförelse förmodligen).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.