Barn på ryggen i backen...

mer erfarenheter

jag har åkt med bägge mina barn på ryggen både i Sverige och i Alperna- inte när dom var riktigt små men när dom var sådär en 2-3 år. Tog det lungt och unvek svår snö och alltför branta backar.

Barnen tyckte om det, under en period försökte vi få dottern att åka själv men det var för tidigt och hon fördrog klart att åka med mig - hon brukade tjoa och ropa att jag skulle åka fortare eller dansa mera. Knappliftar är enklast att åka i, stolliftar undvek vi av naturliga skäl. Att barnen skulle dö av att sluta andas pga av fartvinden var vi aldrig oroliga för (och har aldrig hört talas om heller).

När dom var riktigt små var det pulka och en runda i spåren som gällde, gärna när dom sov. Då var det bättre att turas om, dvs en förälder hemma och en står på i backen, byte vid lunch.

Som med allt annat får man väl vara förnuftig och känna själv vad man vill "utsätta" sina barn för. Å ena sidan måste man anpassa sig till deras behov, å andra sidan vill man gärna åka som förr.... Jobbigare än att ha dem på ryggen tyckte jag att det var i början när de skulle åka själva, att stå dubbelvikt i en släplift med en motsträvig knatte hängande mellan benen, en knippe stavar under ena armen och en hjälm studsande i ansiktet saknar jag inte.
 
Bruten nacke

En bekant till mig är läkare. Hon hade en kursare som under en skidsemester i Sverige hamnade bakom en man i liftkön som hade en bebis på ryggen i bärstol. Läkaren såg direkt att barnet var dött - det hade brutit nacken.

För övrigt tycker jag ofta att barnsäkerhetsdebatten kan vara väldigt svart-vit. Antingen ska man "härda" barnen och inte vara så pjoskig eller så ska man säkra bort varenda liten risk som över huvud taget kan tänkas uppkomma. Själv brukar jag försöka resonera utifrån konsekvensens allvarlighet respektive hur stor uppoffring jag själv behöver göra. Kort sagt - om barnet kan dö eller riskerar att skadas allvarligt och det enda jag behöver uppoffra är några timmars fritidsintresseutövning, så är valet ganska självklart. Alltså skulle jag aldrig åka med mitt barn på ryggen i en skidbacke, utan gör hellre något lite mer säkert (men förmodligen minst lika roligt) under några futtiga år tills hon är stor nog att åka själv.
 
FMEA

Hej.

I yrkeslivet händer det med jämna mellanrum att jag utför riskbedömningar för olika prylar/situationer.
En allmänt vedertagen teknik för detta är något som kallas FMEA och utan att gå alltför djupt så kan man säga att det går ut på att lista alla risker man kan komma på och sedan gör man två bedömningar.

1. Hur stor är risken att det inträffar?
2. Vad blir effekten om det inträffar?

Det jag vill komma fram till är inte någon pekpinne i någon riktning (själv skulle jag inte ha satt mina barn på ryggen när de var i den åldern, men det beror mera på att jag inser min begränsning som skidåkare).
Det jag vill komma fram till, är att den som funderar på att sätta kotten på ryggen och "slänga sig utför pisten" måste först ha kommit fram till sina egna svar på ovanstående frågor.
Även om jag ser mig själv som en god åkare som kommer att ta det lugnt - Vad blir konsekvensen om det i alla fall skulle inträffa något? Och är jag berädd att ta den konsekvensen?
Kom ihåg att Murphy också åker skidor...........


Gut Pfad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
magnuslar Paddling med barn i Småland - förslag på tur? Barn och friluftsliv 0
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
dag.lunden_telia.com Barn på is - Ny iskälke baserad på Burleys cykelkärra Barn och friluftsliv 0
stetind Med Barn på Island Barn och friluftsliv 0
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...