Vargen återbalanserar ekosystemet.

Fjällvarg

Men i Kanada har de väl inga renar? Har det historiskt funnits varg i fjällmiljö även i Skandinavien?
 
dumheter

Uttryck som "Tror dock det blir en annan kaliber på vargdebatten när gråben börjar riva småbarn på dagis i Sollentuna." är rena dumheter. Varg har inte rört människor på 200 år i Sverige. I USA har det aldrig bevisligen hänt. De vargangrepp man läst om t ex i Europa har varit hybrider mellan varg och hund.

MVH
Rolf
 
Caribou

Caribou kallas renarna i USA och Kanada för. de har aldrig utrotats av varg. däremot har svensk rennäring och jakt utrotat två raser i Sverige, fjällvildren och skogsvildren. Renen i Sverige är alla tamboskap.
i Finland återinplanterar men skogsvildren. I Norge finns ännu fjällvildren och så och på kolahalvön.

Rolf
 
blomma; sa:
Tror dock det blir en annan kaliber på vargdebatten när gråben börjar riva småbarn på dagis i Sollentuna.

Rätta mig om jag har fel angående vargens ursprung.

Hur mycket debatt är det när bilarna kör ihjäl småbarnen eller det faktum att ett 10-tal personer/år dör p g a allt för mycket älg + rådjur? Av någon anledning verkar det ok att älgar dödar människor, men inte att rovdjur gör det samma?
 
Ok ok, stämmer säkert. Jösses, det fanns en anledning till att mitt första inlägg var i form av en fråga. Barnen i Sollentuna var inte bokstavligt, men jag tror ändå att det finns ett element av "inte på min bakgård" i det här. Folk blir negativt inställda till vagen när det börjar rivas boskap i närheten.

Shit, det här verkar ju hur känsligt som helst. Kanske lika bra att vi skjuter av vargarna enkom för att slipp den besvärande debatten (obs, här var det ironi igen)
 
Varg före människa

På frågan
"Har det historiskt funnits varg i fjällmiljö även i Skandinavien?"
så kan man svara att; Vildrenen var nog först, ett halvt steg efter kom vargen. Först långt därefter kom människan, vem hon nu än var.

Rolf
 
Rovdjursdebatten är ALLTID en het potatis, på SJF-hemsa så är rovdjursdebatten borttagen på grund av att den inte gick att hantera...
 
Re: Varg före människa

Vissa tjuvjagar ren för att de inte gillar samer.
Andra tjuvjagar varg för att de inte gillar varg.

Vad ska vi som inte gillar tjuvjägare göra?

(Jag tycker att det är ganska lustigt att vissa 2004 fortfarande snackar om "Gråben" som "sliter upp strupar" på folk och fä. Känns lite väl 1600-tal :))
 
tjuvjakt

Tjuvjakt, illegal jakt, faunakriminalitet kan bara stävjas med information och bevakning. Vi måste hålla hårt på att lagtexterna följs. Att vi följer lagarna är grunden för hela vår demokrati.

Rolf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.